به گزارش ایرنا، دبیر ستاد پژوهش استان زنجان گفت: هفته پژوهش فرصتی مغتنم برای دانشگاه های استان است تا عملکرد یکساله خود را بازبینی و در راستای رفع معایب آن تلاش کنند.
ابوالفضل جلیلوند افزود: ستاد استانی تلاش کرده است پژوهشگرانی که در مدت چهار سال گذشته به عنوان برترین ها انتخاب نشده اند را به رقابت های امسال وارد کنند که یک رویکرد بسیار خوبی است.
دبیر علمی ستاد پژوهش استان زنجان نیز گفت: تیم علمی از دبیران مرتبط، انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر را بر عهده دارند و به همین منظور از 10 آذر امسال فراخوان آن به همه دستگاه ها و دانشگاه های استان ارسال شد.
دکتر علیرضا شغلی افزود: بر این اساس تا پایان مهلت' 20 آذر' کمیته علمی تشکیل و پرونده ها و مدارک ارسالی در دبیرخانه علمی بررسی شد که در نهایت حدود 30 نفر به عنوان پژوهشگر و فناور برتر انتخاب شدند.
به گفته وی، این انتخاب ها در سه دسته اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پنج حیطه موضوعی علوم فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی، علوم انسانی و هنر و علوم پزشکی طبقه بندی شده اند.
وی بیان کرد: بنابراین در هر حیطه سه تا چهار نفر و به دلیل تعدد رشته ها در برخی گروه های علمی تا 6 نفر و در حیطه کارکنان نیز پنج کارمند پژوهشی و پنج فناور برگزیده برگزیده می شوند.
دبیر کمیته دانشجویی ستاد هفته پژوهش استان نیز ادامه داد: دانشجویان نیروی اصلی تکمیل کننده پژوهش های اساتید دانشگاهی هستند و در این میان این کمیته برنامه هایی از قبیل تجلیل از دانشجویان پژوهشگر و فناور برتر را برگزار می کند که این کار نیز طی فراخوان توسط جهاددانشگاهی به همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعلام شده و نفرات برتر آن در حوزه پنج گانه انتخاب می شود.
سرپرست معاونت پژوهش و دبیر کمیته پژوهش دانش آموزی نیز گفت: سند تحول که مهمترین سند راهبردی آموزش و پرورش محسوب می شود، به موضوع پژوهشی تاکید زیادی دارد.
محمدی افزود: به همین دلیل از چند سال گذشته در پایه ششم ابتدایی درس تفکر و پژوهش و کار و فناوری 2 کتاب جداگانه ای تعریف و تدریس می شود و در این میان پژوهش هایی در حوزه دانش آموزی و معلمان انجام می شود.
وی بیان کرد: در حوزه دانش آموزی جشنواره نوجوان خوارزمی و جوان خوارزمی در حوزه ابتدایی نیز طرح جابربن حیان که بصورت نمادین در هفته پژوهش از چهار گروه یاد شده تجلیل خواهد شد.
محمدی افزود: با توجه به هفته پژوهش ساعت پژوهشی و فناوری در همه مدارس استان برگزار می شود تا استادان پژوهشگر و پارک علم و فناوری در مدارس و کلاس های درس بصورت مشوق، دانش آموزان را به انجام کارهای پژوهشی تشویق کنند.
وی افزود: حضور دانش آموزان در مراکز آموزش عالی، پارک علم و فناوری و تجلیل از 28 پژوهشگر معلم و دانش آموزان از برنامه های هفته پژوهش امسال است و علاوه بر آن دانش آموزانی که سال گذشته و المپیادهای علمی و ادبی مقام کسب کرده اند، نیز تجلیل می شوند.
جانشین دبیر کمیته برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار استان نیز افزود: این نمایشگاه به دلیل در پیش بودن شب یلدا و برگزاری نمایشگاه دیگر در کارخانه کبریت، طی 21 تا 23 آذر برگزار شد که استقبال مخاطبان را به همراه داشت.
سید محمد موسوی افزود: نمایشگاه ارائه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار با حضور 15 دستگاه اجرایی شامل دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و واحدهای فناور برگزار شد.
وی بیان کرد: 60 هسته و واحد فناور نیز در این نمایشگاه حضور داشتند که نسبت به سال گذشته افزایش 60 درصدی در شمار واحدهای فناور را نشان می دهد.
موسوی بیان کرد: این موضوع نشان می دهد حوزه فن بازار استان طی سال گذشته رشد یافته و ارتقای عملکرد در حوزه تولید محصولات دانش بنیان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
موسوی افزود: شعار امسال هفته پژوهش ' پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی' نامگذاری و در این راستا برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات هفته پژوهش استان نیز ادامه داد: در سال های گذشته مراسم هفته پژوهش به صورت استانی در قالب تفاهم نامه وزارت علوم و وزارت کشور به صورت منسجم با همکاری استانداری، دانشگاه ها و دستگاه های مربوطه برگزار می شد.
سعید ادیبان افزود: به مناسبت هفته پژوهش عملکرد پژوهشی و فناوری استان و دستاوردهای پژوهشی و فن بازار شامل، اختراعات و پژوهش های جدید در معرض دید عموم به نمایش گذاشته شد.
وی بیان کرد: شهرداری زنجان اعتباراتی برای آموزش و پژوهش مصوب می کند و قسمتی از آن برای حمایت از پایان نامه دکتری و ارشد هزینه می شود.
ادیبان با بیان اینکه در کمیته هایی که در شهرداری تشکیل می شود پایان نامه های مرتبط با مدیریت شهری بررسی و حمایت می شود، افزود: به همین منظور شهرداری برای پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد 20 میلیون ریال و مقطع دکتری 50 میلیون ریال در نظر گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: امسال یک میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از پایان نامه های دانشجویی در شهرداری پیش بینی شده و علاوه بر آن، شهرداری در راستای افکارسنجی شهروندان قراردادی با جهاد دانشگاهی به ارزش 800 میلیون ریال با موضوع خدمات شهرداری در چهار فصل منعقد کرده است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.