به گزارش ایرنا، دانشنامه به‌ مجموعه ای موجز و در عین حال جامع از معارف بشری و یا ابعاد گوناگون یک دانش اطلاق‌ می‌شود که‌ اطلاعاتی‌ جامع‌ و در عین‌ حال‌ فشرده‌ را در اختیار خوانندگان‌ می‌گذارد. دانشنامه های استانی همچون دانشنامه زنجان در زمره دانشنامه های اختصاصی قرار می گیرند که حاوی اطلاعاتی خواهد بود که به نحوی با ویژگی های مختلف تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی این استان در طول تاریخ در پیوند بوده است.
پروژه تدوین دانشنامه استان زنجان از سال 94 در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری طرح و از سال 95 وارد فاز اجرایی و عملیاتی شد.
به گفته دکتر مسعود بیات، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و مجری تدوین دانشنامه زنجان، حدود 2 سال پیش فاز نخست این طرح با تعریف 470 مدخل آغاز شد.
وی افزود: تدوین دانشنامه های استانی از طرح های مورد تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این راستا نیز تدوین فاز نخست دانشنامه زنجان با اعتبار 30 میلیون تومان کلید خورد.
دکتر بیات اظهار داشت: در فاز نخست علاوه بر تعریف مداخل، برای 60 مدخل مقالاتی با مشارکت 54 نفر از پژوهشگران استان نگاشته شد و فرآورده های این مرحله که بیشتر بر جمع آوری اطلاعات و داده های جغرافیایی متمرکز بود، در قالب 250 صفحه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تحویل شد.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان مقرر شد برای تکمیل تدوین دانشنامه زنجان 100 میلیون تومان دیگر نیز به این طرح اختصاص پیدا کند ولی تاکنون این مصوبه جنبه عملیاتی به خود نگرفته و طرح تدوین دانشنامه در عمل متوقف شده است.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه طرح تدوین دانشنامه امر ارزشمند و مهمی است، گفت: در طرح تدوین دانشنامه زنجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بیشتر نقش نظارتی دارد و اعتبار فاز نخست آن توسط استانداری و از محل فصل پنج اعتبارات فرهنگی استانی تامین شد.
ابراهیم قاسمی افزود: به دلیل محدودیت اعتبارات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امکان تامین هزینه ادامه اجرای طرح تدوین دانشنامه زنجان از عهده این اداره کل خارج است و اگر قرار است کاری انجام شود، لازم است دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری به این موضوع ورود کند.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان اما معتقد است ادامه طرح تدوین دانشنامه استان وابسته به تصمیم و اولویت بندی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان است.
به گفته مسیح الله سلطانی بعد از اختصاص اعتبارات فرهنگی به دستگاه های متولی این حوزه، این خود دستگاه ها هستند که باید برنامه ها و اولویتهایی را برای هزینه کرد اعتبارات تعریف کنند، در خصوص دانشنامه زنجان نیز قضیه از این قرار است که این پروژه گویا دیگر در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار ندارد.
وی افزود: طرف قرارداد با مجری طرح تدوین دانشنامه زنجان نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه تدوین دانشنامه این استان مستلزم اعتباراتی فراتر از اعتبارات معمول این اداره کل است، گفت: در شرایط حاضر با توجه به محدودیت های اعتباری، اجرای وظایف و برنامه های اصلی که اداره کل فرهنگ و ارشاد متولی آن ها است در اولویت قرار دارد.
جعفر محمدی با بیان اینکه برای تدوین دانشنامه زنجان برآورد مالی بالایی انجام شده است، افزود: در سال 95 فاز نخست این طرح با اعتبار اولیه 30 میلیون تومان اجرا شد ولی ادامه اجرای آن نیازمند تامین اعتبار است.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.