محمدرضا یارقلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فرهنگ اسلامی خوشحال کردن همنوعان و ایجاد طراوت و شادمانی مورد تاکید فراوان قرار گرفته و حتی با نگاهی به زندگی ائمه معصومین (ع) بنا به دلایل و شرایط مختلفی این موضوع مورد توجه بوده است.
وی اظهار داشت: مسافرت، تفریحات سالم مفید، کار و تلاش در راستای تامین معاش، آرامش خاطر ، رضایت زندگی، سلامتی و رزش و خوشررویی از عوامل شادمانی محسوب می شود.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: نبود شادی و نشاط موجب ناامیدی در زندگی، خشم، ترس، علائم فیزیکی از قبیل خستگی را ایجاد می کند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: عوامل متعددی در بروز شادی و نشاط جامعه نقش دارد و در این میان معضلات اقتصادی موجب شده فاصله طبقاتی افزایش یابد که تداوم این مساله به معنای واقعی شادی و نشاط را سلب و ظهور و بروز آسیب های مختلف اجتماعی را فراهم می کند.
یارقلی ادامه داد: وقتی به انسان موجودی فعال و پویا در عرصه های مختلف نگریسته می شود، دارای ویژگی های متعددی بوده و همین شاخصه ها موجب شده که از سایر موجودات متفاوت باشد.
وی اظهار داشت: یکی از ویژگی ها و نیاز اساسی انسان نیاز به شادی، نشاط و زیستن همراه با شادمانی است که این موضوع ریشه در فطرت انسانی دارد.
یارقلی خاطرنشان کرد: هر انسان سالم دوست دارد در یک فضای شاد زندگی کند که عدم تامین درست و منطقی آن می تواند اثرات فردی و اجتماعی به همراه داشته باشد.
این جامعه شناس ادامه داد: روحیه شاد داشتن یکی مهمترین ویژگی های انسان های شایسته بوده که این موضوع موجب ایجاد آرامش و روحی روانی در فرد می شود و از طرفی فرد را از افسردگی نجات داده و بیش از گذشته به هدف های زندگی نزدیک می کند.
وی بیان کرد: براین اساس انسان ها اهداف متعددی در زندگی دارند و تحقق این مهم نیازمند تمرکز و آرامش روحی و روانی است و در این میان داشتن روحیه نشاط آور، دستیابی به اهداف زندگی را بیش از گذشته هموار می کند.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی ابهر ادامه داد: در فرهنگ ا سلامی، آموزه های دینی و حتی از منظر روانشناسی هدف تعالی انسان بوده و اینکه بتواند به مراحل مختلف زندگی سیر کند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.