به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام مسئولان انجمن بیماری های کلیوی زنجان عدم صدور مجوز بهره برداری مرکز دیالیز خیرساز استان از سوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان چشم انداز ارائه خدمات بهینه به گروههای هدف را با مشکلات متعددی مواجه کرده وانعکاس مطالبی در این بخش شتاب بخشی لازم را در رفع موانع فراهم کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در این ارتباط با خبرنگار ایرنا گفت: این واحد دانشگاهی برای شتاب بخشی در ارائه خدمات بهینه به گروههای هدف نسبت به صدور مجوز به مرکز دیالیز انجمن بیماری های کلیوی استان اقدام کرده است.
دکتر پرویز قزلباش افزود: بر این اساس علوم پزشکی زنجان مجوز 2 ماهه را برای بهره برداری و پذیرش بیماران مرکز دیالیز خیر کلیوی استان صادر کرده که ادامه این روند با رعایت موارد از قبل اعلام شده قابل تمدید بوده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.
وی بیان کرد: با راه اندازی این مرکز بیماران دیالیز بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان به تدریج به این مکان منتقل خواهند شد که تحقق این مهم ارائه خدمات رسانی با کیفیت را بیش از گذشته ارتقا خواهد داد.
این مسئول ادامه داد: این واحد دانشگاهی نظارت های لازم را در این بخش انجام خواهد خواهد داد و از هیچ کمکی برای ارائه خدمات مطلوب تر از قبیل درخواست نیروهای متخصص دریغ نخواهد کرد.
وی اظهار داشت: این واحد دانشگاهی انجمن های خیریه را همراه و همدل در پیشبرد فعالیت های خود در حوزه بهداشت و درمان می داند چرا که هم افزایی و همفکری به توسعه روز افزون منتهی می شود.
قزلباش خاطر نشان کرد: تاخیر بوجود آمده در راه اندازی نخستین مرکز دیالیز خیرساز کشور انجمن کلیوی استان به مشکلات حقوقی بازمی گشت که برطرف شدن آن چشم اندازبهتری را فراهم می کند.
پیش از این نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان به خبرنگار ایرنا گفته بود، این واحد دانشگاهی از سال 96 تا کنون با رایزنی های مختلفی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش کرده با مساعدت هایی بخش دیالیز انجمن بیماری های کلیوی استان برای ارائه خدمات به بیماران به بهره برداری برسد.
دکتر علیرضا زراعتچی اضافه کرده بود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه و اخذ مجوز بهره برداری بخش دیالیز توسط شرکت دیالیز تجهیز تعیین تکلیف کرده و بر این اساس به انجمن کلیوی استان نیز اجازه داده شده نسبت به بهره برداری درمانگاه تخصصی و داخلی اقدام کند.
این مسئول با خبر تایید صدور مجوز بهره برداری به انجمن کلیوی زنجان برای پذیرش بیماران دیالیزی خاطر نشان کرد: طبق رایزنی انجام گرفته با این انجمن و ارجاع موارد یاد شده به وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی این موضوع مهم در کمترین زمان مطرح و درنهایت مجوز لازم اخذ شد.
وی اظهار داشت: شمار بیماران کلیوی و دیالیزی نه تنها در سطح کشور بلکه در این استان رو به افزایش بوده و در این میان ارائه خدمات مناسب می تواند به کیفیت درمان ها منتهی شود.
زراعتچی افزود: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی استان انجمن های خیریه را کمک حال برای پیشبرد برنامه های خود در حوزه سلامت می داند و در این میان هماهنگی، همکاری و مشارکت روز افزون آنها می تواند به اثر بخشی فعالیت ها و خدمات هدفمند منتهی شود.

** مشکل مجوز برطرف شد، بیماران پذیرش می شوند
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز اواخر سال 95، توسط مسئولان وقت استان مورد افتتاح قرار گرفته بود اما عدم صدور مجوز بهره برداری مانع و اتلاف وقت را در پذیرش و درمان بیماران هدف ایجاد کرده بود.
محمدرضا طهماسبی افزود: این انجمن تمامی موارد و الزامات اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی را رعایت کرده و این بخش آماده ارائه خدمات به بیماران نیازمند است.
وی بیان کرد: تجهیزات مربوط به بخش دیالیزی این انجمن توسط شرکت دیالیز تجهیز ایران مطابق با استاندارهای جهانی و الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته و پذیرش بیماران نیز متناسب با این موارد انجام می گیرد.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان ادامه داد: با توجه به تقارن ایام محرم مقرر بود که پذیرش بیماران از اول مهر انجام بگیرد که این مهم با 2هفته تاخیر طی 15 مهر امسال تعیین شد.
وی یادآوری کرد: بر این اساس از روز 15 مهر در مرحله نخست 10 بیمار دیالیزی در این بخش پذیرش و تحت مداوا قرار می گیرند که به تدریج این تعداد طی ماههای آینده افزایش می یابد که هدف عمده ارتقای خدمات رسانی به این قشر تحت پوشش است.
طمهاسبی افزود: طبق برنامه ریزی ها روزانه در سه شیفت 90 بیمار دیالیزی بصورت رایگان پذیرش خواهد شد که تحقق این مهم تحولی مهم در این بخش محسوب می شود.
وی بیان کرد: بیماران دیالیزی، کلیوی تحت پوشش این انجمن با توجه به شرایط اقتصادی کشور با مشکلات و معضلات متعددی مواجه هستند که برای تامین بخش عمده ای مسائل مالی آن از کمک خیرین استفاده می شود که افزایش مشارکت ها در این بخش بسیار امیدوار کننده است.
به گفته طهماسبی برای تجهیز و ساخت مرکز دیالیز خیرساز کشور در این استان چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده که با احتساب هزینه های کنونی رقم بسیار بالایی را شامل می شود.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان خاطر نشان کرد: هم اکنون 215 بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد که از این تعداد 165 بیمار در بیمارستان ولی عصر(عج) و 50 بیمار دیگر در بیمارستان بهمن زنجان دیالیز می شوند.

** پیشرفت 90 درصدی خوابگاه بیماران کلیوی زنجان
این مسئول ادامه داد: برای رفاه خاطر بیماران کلیوی و خانواده های آنان که از راههای دور به ویژه روستاها برای درمان به شهر رهسپار می شوند مهمانسرای مجهز با مشارکت یک خیر در حال احداث است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: اغلب بیماران بی بضاعت به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به تامین اسکان خود برای درمان نیستند و بر این اساس در این خوابگاه 13 سوئیت برای اقامت انها در نظر گرفته شده که بزودی پس از تکمیل در اختیار گروههای هدف قرار خواهد گرفت.
طهماسبی خاطر نشان کرد: هم اکنون کلینیک و درمانگاههای تخصصی انجمن 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی یادآوری کرد: با تحقق این امر علاوه بر کاهش هزینه های درمانی و اتلاف وقت در درمان بیماران پیوندی و دیالیزی به ارائه خدمات بهینه منتهی خواهد شد.

** شمار بیماران دیالیزی زنجان همچنان در حال افزایش است
کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون یکهزار و 758بیمار ابتلا به کلیوی در این استان وجود دارند که از این تعداد 719 بیمار را پیوندی، 614 نفر را بیماران مراقبتی و 432 نفر را دیالیزی تشکیل می دهند.
گلزار بابا خانی افزود: شمار مراجعه کنندگان به این انجمن از روند رو به رشد بیماری کلیوی در این استان حکایت دارد بطوری که میانگین هفته ای برای چهار یا پنج بیمار دیالیزی جدید پروند تشکیل می شود و علاوه بر آن روزانه بین پنج تا 6 نفر بصورت تلفنی از نحوه خدمات مشاوره دریافت می کنند.
وی یادآوری کرد: بر این اساس از ابتدای امسال تا کنون بیش از 44 بیمار دیالیزی جدید در شهر زنجان شناسایی شده که این رقم در کل استان 432 بیمار را شامل می شود.
این کارشناس ادامه داد: ارائه خدمات جامع این انجمن به بیماران تحت پوشش به ویژه مراقبتی ها حتی شماری از بیماران از سایر استان های همجوار را روانه کرده است.
وی بیان کرد: هم اکنون بیماران دیالیز سه روز در هفته برای درمان دیالیز خود به بخش دیالیزی بیمارستان ولی عصر (عج) مراجعه می کنند که شمار زیادی ار گروههای هدف را شامل می شود.
باباخانی افزود: با پذیرش رسمی بیماران در مرکز دیالیز انجمن به تدریج از انبوه مراجعین کاسته شده و خدمات بهتری ارائه خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان نیز برای ارائه خدمات رسانی به گروههای هدف با کاهش فضای فیزیکی مواجه است و با انتقال کامل بیماران به مرکز دیالیز انجمن این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، هدف و رویکرد اصلی انجمن، تلاش برای پیشگیری از بیماری های کلیوی و افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه و همچنین کمک به بیماران نیازمند است.
هم اکنون در سطح کشور 180 شعبه انجمن کلیوی فعال وجود دارد که در استان زنجان نیز 6 شهرستان دارای شعبه فعال هستند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.