به گزارش ایرنا، با شروع ماه محرم فضای عمومی کشورمان رنگ و بوی ماتم و عزا به خود می گیرد و زنجان به عنوان پاییتخت شور و شعور حسینی میزبان خیل مشتاقان اباعبدالله (ع) و خاندان عصمت و طهارت است تا با برگزاری آیین های عزاداری باشکوه بویژه روز هشتم محرم (یوم العباس) ارادتشان را به این خاندان نشان دهند.
همزمان با ماه محرم، معمولا رسانه ها به فکر آسیب شناسی عزاداری هیات ها می افتند، اما مسئله جریان شناسی این آسیب ها مورد غفلت واقعی می شود، که چه روندی در عزاداری ها طی شده که به این وضعیت رسیده ایم.
برای درک دقیق یک مسئله و قضاوت آن نیازمند اطلاع از 2 جنبه مهم آن موضوع هستیم. یعنی وضعیتی که الان در آن حضور داریم و علل آن، همچنین ریشه یابی همراه جریان شناسی موضوع و روندی که همراه عواملی طی شده تا به این وضعیت رسیده ایم.
به یقین هیچ موضوع پرطرفدار و تاثیرگذاری بدون آفت و آسیب نخواهد بود، به ویژه موضوعی مانند عزاداری محرم که امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند: 'این محرم و صفر است، که اسلام را زنده نگه داشته است.'
شاخص های معنوی، روحی و اجتماعی سیره اهل بیت (ع) که با واسطه عزاداری و پاسداشت آن در دل مردم زنده می ماند، به اندازه ای در زندگی دینی و روزمره مردم تاثیرگذار است، که دشمن برای از بین بردن روحیه ایستادگی و مطالبه گری و دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم برای رسیدن به حق، بیشترین هزینه ها و دقیق ترین برنامه ریزی ها را برای به زمین زدن پرچم عدالت خواهی که در دست شیعه است، انجام می دهد.
در همین راستا، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان به خاطر اهمیت عزاداری ها و بررسی این موضوع میزگردی با حضور صاحب نظران و کارشناسان این حوزه برگزار کرد.

** مقابله با مسائل غلوآمیز در عزاداری ها
حجت الاسلام علیرضا بهبودی گفت: شکل ظاهری برخی هیات ها مشکل دار بوده و برای حل این آسیب که مولد برخی آفات است، باید آفات درونی و بیرونی را بررسی و راهکار ارائه دهیم.
این کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی افزود: البته هیات ها در چهار دهه گذشته رشد بالا و غیرقابل مقایسه ای با قبل از انقلاب دارند، برای همین هم مشکلات مرتبط با این حوزه افزایش پیدا کرده، که نیازمند دقت و توجه بیشتر است.
وی اظهار داشت: سیاست زدگی، وارد کردن سبک های آلوده و انحرافی در برخی مسائل از جمله آفت های یبیرونی هیات ها است.
حجت الاسلام بهبودی تاکید کرد: برای برطرف کردن آسیب ها و آفت عزاداری ها باید به طور دقیق سوابق هیات ها را بررسی و جریان شناسی کنیم، همچنین کارشناسان امر با دقت راهکارهای متناسب با هر منطقه را با بهره گیری از فرهنگ و رسوم همان منطقه ارائه نمایند، تا شاهد بهترین عزاداری ها در تراز انقلاب اسلامی باشیم.
وی با اشاره به برخی روش های عزاداری اشتباه در معدود مراسم ها اشاره و تاکید کرد: به طور مثال طرح مسائل غلوآمیز در عزاداری ها یکی از مسائل محوری است که باید به جد با آن مقابله کرد و مانع ترویج آن شد، چرا که آنقدر ائمه ما فضایل دارند، که اصلا نیازی به طرح چنین مباحث انحرافی نباشد.
این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آفت های روضه خوانی در گذشته و حال حاضر طرح دروغ مصائب اهل بیت (ع) است، هدف هیچ وقت وسیله را توجیه نمی کند؛ بویژه در این موضوع چون هدف مقدس است.
بهبودی تصریح کرد: این مسئله را آقای محدث نوری به طور مفصل در یکی از کتابهایش بررسی کرده و به طور کامل در نکوهش دروغگویی در عزاداری ها صحبت کرده است.
وی تاکید کرد: البته شهید مطهری نیز در کتاب حماسه حسینی به این موضوع و تحریف های انجام گرفته بعد از واقعه عاشورا اشاره کرده و تحلیل هایی در این باره داشته است، که مطالعه آن به ویژه برای هیاتی ها خالی از لطف نیست.

**هیات های عزاداری باید در عقل، حماسه و عاطفه توازن داشته باشد
رئیس کانون بسیج مداحان استان زنجان گفت: هیاتی در تراز انقلاب اسلامی است که باید در سه شاخص عقل، حماسه و عاطفه بتواند توازن داشته باشد.
جلیل محمدی افزود: اگر این توازن رعایت نشود، به قطع در یکی از قسمت های این تشکیلات عظیم مذهبی دچار آسیب خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: رهبری درباره خصوصیات اهل بیت به مجاهدت و مبارز بودن همه آنها اشاره می کنند و اصل حرکت سیدالشهدا هم مجاهدت و مبارزه با استکبار بوده است.
محمدی خاطرنشان کرد: البته مخالف سیاست زدگی هیات ها و حزبی عمل کردن آن هستیم، اما نقشه دشمن هم برای بی اثر کردن هیات ها همین سیاست زده کردن آنها است.
این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: شهرت طلبی، حسادت و اسراف از جمله آفات هیات های مذهبی است که باید برای رفع و اصلاح این مسائل اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود: بعضی وقت ها آسیب شناسی درستی راجع به هیات ها انجام نمی شود، برای اینکه فردی که این مسئله را بررسی می کند صلاحیت لازم را ندارد.
محمدی اظهار داشت: گاهی مشاهده می شود، که آسیب مطرح شده از جانب یک فرد یا گروه اصلا آسیب نیست، بلکه در ذهن آن فرد و گروه آسیب به شمار می رود و آن را به حساب همه می گذارد.
این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: هیچ کس با قالب های جدید مداحی مشکلی ندارد، اما مسئله مهم این است که باید با حفظ سنت های گذشته این قالب های عزاداری اجرا شود.
محمدی گفت: نباید هر آنچه گذشتگان به عنوان یک بنا ساخته اند را هر نسلی که می آید خراب کرده و از نو آن را بسازد، بلکه باید در صدد ترمیم و افزایش بنای آن باشد.
وی تاکید کرد: معتقدم هیاتی که کلاس درس است، باید مولفه های معلم آن کلاس درس نیز تبیین و مشخص شود تا در روند کلی عزاداری ها دچار مشکل نشویم.
این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: باید تمام ابزارها و اجزای تشکیل دهنده یک هیات را مورد ارزیابی قرار داده و ریشه یابی کنیم تا به یک راهکار مشخص در این زمینه برسیم.

** عزاداری ها باید معرفت افزا باشد
محمدی گفت: هیات باید معرفت افزا باشد، یعنی علاوه بر اینکه معرفت آل الله را برای مخاطب در یک قالب عاطفی عرضه می کند، معارف انقلاب اسلامی نیز را به دلایل ذکر شده بالا ترویج کند.
وی با بیان اینکه مولفه های جذابیت هیات نیازمند بررسی است، تاکید کرد: هیات کانون جوشان محبت و عاطفه است، روح را صفا می بخشد و محبتی از جنس نور دارد.
این ذاکر اهل بیت تصریح کرد: سیدالشهدا علی اصغرش را و تمام هستی اش را داد تا فضاحت و ذلالت جبهه باطل برای همگان عیان شود و بشریت را از جهالت به سمت نور هدایت کند.
محمدی اظهار داشت:
وی با بیان اینکه باطل رفتنی و حق ماندنی است، افزود: هر ترانه ای که سروده شود، بعد از گذشت مدتی شامل مرور زمان شده و از یادها می رود، اما نوای اهل بیت بعد از 1400 سال نه تنها کهنه نشده بلکه جذابیت همراه طراوت هم دارد.

** هیات های عزاداری نقش هویت ساز دارند
ذاکر و فعال فرهنگی زنجان گفت: هیات های عزاداری برای رسیدن به قله ظهور توسط جامعه، نقش هویت سازی را دارند، بنابراین گر هیات بتواند مسئله هویت را به چرخ دنده فرهنگ وصل کند آن زمان به مرحله تمدن سازی خواهد رسید.
مهدی رسولی اظهار داشت: جدای از هیاتی بودن، ما شیعه ایم و وظیفه حرکت به سمت قله ظهور داریم، که ضرب آهنگ این حرکت نیز خیلی تند شده است، بنابراین باید دید قله ظهور چیست؟
این مداح اهل بیت (ع) گفت: اگر عزاداری هایمان را در این سال ها به جای آسیب شناسی جریان شناسی می کردیم، از ضربه خوردن پیکره عزاداری ها به میزان زیادی جلوگیری می شد.
رسولی تاکید کرد: رسانه ها در سال های گذشته طبق روال نادرست، بحث آسیب شناسی در فضای رسانه را در آستانه محرم ترویج دادند، در حالی که برای ریشه یابی یک پدیده ای که از 20 سال پیش شکل گیری اش را آغاز کرده، باید جریان شناسی کرد تا به آسیب شناسی آن در حال حاضر رسید.
رسولی افزود: اگر فقط دنبال آسیب شناسی باشیم، سفیدی نخواهیم دید، فقط دنبال سیاهی خواهیم گشت، اما در جریان شناسی هر دو را مشاهده می کنیم.
وی تصریح کرد: البته همیشه حق رو به پیشرفت و این سنت الهی است، امروز هم به قطع در مسیر رشد هستیم و بعد از انقلاب اسلامی عزاداری ما با یک رشد خیره کننده ای روبرو بوده است.
رسولی با بیان اینکه در کجای تاریخ چنین قدرتی برای شیعه می توان متصور بود، خاطرنشان کرد: امروز هیات باید جریان عاشورا را با همه اتفاقات درون آن بشناسد و یک ترازی تهیه کند تا روشن شود که عزاداری سالار شهیدان چطور باید پیش رود.
این ذاکر اهل بیت تصریح کرد: هیات های مذهبی و عزاداری باید از اقامه عزا به اقامه حق برسند.
وی اظهار داشت: هیات ها اگر بخواهند در مسیر انقلاب حرکت کنند باید این موضوع را بررسی کنیم که اصلا هیات چنین ظرفیتی را دارد، فقهش مشخص شده، آیا محتوای مداحی و هیات به عنوان کار تشکیلاتی است یا خیر؟
رسولی تاکید کرد: وقتی همه این سوال ها در قالب جریان شناسی انجام بگیرد، به تمامی پاسخ ها دست پیدا خواهیم کرد.
مداح اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه امروز هیات های عزاداری باید برای تعمیق مبانی اندیشه انقلاب اسلامی تلاش کنند، خاطرنشان کرد: باید این تشکیلات بزرگ نگاه درستی به جریان فلسفه اهل بیت (ع) داشته باشد.
رسولی افزود: حالا این هیات منبر، هنر، جریان مداحی و تاثیر اجتماعی دارد، همچنین کلاس درس است و توانایی راه اندازی حرکت های بدنه مردمی را هم دارد.
وی تاکید کرد: رسیدن به همه این مولفه ها می شود هیاتی که می خواهد به سمت قله ظهور حرکت کند، در واقع معتقدم هیات باید ماموریت گرا باشد، تا ببیند در کجای جامعه اسلامی تحت امر ولایت جانمایی می شود.
این فعال فرهنگی و مذهبی یادآور شد: مداحی انقلابی مداحی گزاره ها نیست، مداحی اسلام ناب محمدی (ص) است.
وی خاطرنشان کرد: برای روحیه مطالبه گری جامعه، خطبه منای سیدالشهدا بهترین گزینه است، ما امسال روی این موضوع کار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در این خطبه ایشان به طور جدی و پررنگ از کلمه دنیا خیلی استفاده کرده است.
رسولی گفت: به همین خاطر امسال محور مداحی هیات 'دنیاطلبی' است و شما می توانید در تولیدات بنده این موضوع را مشاهده کرده و در کنار آن به طور غیر مستقیم تبلیغ شهادت طلبی را ببینید، بدون اینکه به مبانی مداحی خدشه وارد شود.
وی تصریح کرد: وقتی نتوانستیم این جریان ها را به مردم بشناسانیم، مخاطب هم از ما درباره محتوای تولیدی مان انتظار آنچنانی نخواهد داشت و مطالبه ای نخواهد کرد.

**شناخت و عمل به مکتب عاشورا ، مانع انحراف خواهد شد
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز گفت: شناخت راه و عمل به مکتب عاشورا، مانع انحراف در دستگاه سیدالشهدا (ع) خواهد شد.
حجت الاسلام محرمعلی شیرمحمدی افزود: باید در هیات ها معرفت افزایی کنیم، شناخت دهیم و همزمان آن شناخت را در جریان های روز تطبیق بدهیم.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: اگر این تطبیق شرایط تاریخ با حال حاضر روی ندهد، کاربردی در زندگی نخواهد داشت، لذا باید از دل قیام امام حسین (ع)، جریان اصیل انقلابیشان را استخراج کرده و در زندگی روز مره مان استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: باید تعادل بین احساس، معرفت و عقل رعایت شود، اگر این تعادل برقرار نشود دچار انحراف می شویم، چرا که از راه اصلی دور خواهیم شد.
کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: باید در نسل جدید و جامعه جریان انقلابی که امام حسین (ع) با قیام خودشان به راه انداختند، به درستی تبیین و بازگویی شود، تا از ابزار عزاداری به خوبی برای رسیدن به اسلام استفاده کنیم.
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.