به گزارش ایرنا دفاع هشت ساله ملت ایران در دورانی که شعله های خشم استکبار جهانی بر خرمن انقلاب نوپای مردم ایران افتاد گنجی است که چهارم خرداد یکی از گنجینه های بزرگ آن است.
به گواه آمار ،دزفول تنها شهر اشغال نشده در دوران دفاع مقدس است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.
به گفته آگاهان نظامی، حجم مواد منفجره بکار رفته در بمباران هوایی ، موشکی و توپخانه ای دزفول در هشت سال جنگ برای 2 بار ویرانی کامل شهر دزفول کافی بود اما به دلیل حضور مردم در شهر دزفول و بازسازی سریع ویرانه ها هرگز این شهر مقاوم تسلیم نشد.
در هفتمین سال جنگ تحمیلی و به مناسبت پنجمین سال آزادسازی خرمشهر به پیشنهاد دولت وقت، بررسی گسترده ای برای معرفی شهر نمونه مقاومت صورت گرفت و در چهارم خرداد 1366 لوح زرینی به دزفول اعطا و در آن دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی شد.
مقاومت سرسختانه مردم دزفول و اصرار آنها بر تخلیه نکردن شهر ،حضور گسترده جوانان دزفول در جبهه های نبرد در شرایطی که شهر دزفول زیر گلوله باران و حملات هوایی و موشکی بی وقفه دشمن بود و پشتیبانی از جبهه ها از جمله دلایل انتخاب دزفول به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی بود.
بیشترین آمار شهدای موشکی و بمباران شهرها در هشت سال جنگ تحمیلی با قریب 800 شهید متعلق به دزفول بوده و این تعداد از شهدای موشکی نشان از حضور گسترده مردم در شهر و بمباران های گسترده دزفول دارد که به عنوان یکی دیگر از دلایل انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت می توان از آن نام برد.
در سال 1390 ثبت چهارم خرداد به عنوان روز مقاومت و پایداری- روز دزفول در تقویم جمهوری اسلامی تحقق یافت.
6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.