به گزارش ایرنا مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی روز سه شنبه در نشست ستاد هفته دفاع مقدس این استان گفت: عملیات بازی‌دراز اولین عملیات در دوران دفاع مقدس بود که رزمندگان ایران اسلامی در آن موفقیت زیادی کسب کردند.

سرهنگ پاسدار احیامحمد امیری اظهار داشت: تا قبل از نبرد بازی دراز، عملیات موفقیت آمیزی نداشتیم اما بعد از اینکه مردم غیور وارد صحنه شدند و جانبازی ها کردند، توفیقات زیادی کسب شد و با وجودی که در این عملیات تعداد کمی رزمنده حضور داشتند، اما توانستند بر دشمنان غلبه کنند.

وی با بیان اینکه این عملیات در منطقه ای سخت گذر و کوهستانی انجام شد، افزود: در هفته دفاع مقدس این عملیات در شهرستان گرمه بازسازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا ارتفاعات سخت‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است. این ارتفاعات به مثابه عرصه بزرگی درون مثلث قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده‌ است که بر منطقه تسلط کامل دارد.
دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می کرد اما ویژگی این ارتفاعات موجب شد با فعالیت های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصر شیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.
رزمندگان اسلام برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش، نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طراحی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ اول اردیبهشت ۶۰ آغاز شد و هشت روز طول کشید و در آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
در عملیات حماسه ساز بازی دراز، هزار و ۵۰۰ نفر از لشکریان دشمن کشته و زخمی شدند و ۷۰۰ نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه بر اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی توسط دستگاه های اجرایی تاکید کرد.

محمدتقی آریان افزود: علاوه بر بجنورد، مرکز استان، تبلیغات محیطی باید در دیگر شهرستان های استان نیز پررنگ اجرا شود.

استان خراسان شمالی در دوران پرافتخار دفاع مقدس ۳۵ هزار رزمنده به جبهه‌ها فرستاد و ۲ هزار و ۷۷۵ شهید و ۶ هزار جانباز تقدیم نظام اسلامی کرد.

۳۰۰۷/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.