به گزارش ایرنا، شماری از شهروندان آشخانه ای بر این باورند که دستگاه های خدمات رسان آنچنان که باید و شاید به معضلات حاشیه نشینان توجه نمی کنند.
یکی از ساکنان حاشیه نشین در منطقه چشمه شاه قلی شهر آشخانه گفت: 30 سال است که در این منطقه زندگی می کنم اما شهرداری از ارائه خدمات شهری به این منطقه غافل مانده است.
محمد جهانی اظهار داشت: یک فرزند معلول در خانه دارم که سال گذشته بخاطر مناسب نبودن جدول و پیاده رو به زمین خورد و دستش شکست و مشکلی بر مشکلات ما افزود.
وی که در خانه ای کوچک با سقف های چوبی زندگی می کند، ادامه داد: دیوارهای ترک خورده و وضعیت نابسمان کوچه ها و بوی تعفن زندگی ما را بشدت سخت کرده است.
وی بیان کرد: بارها به بنیاد مسکن مراجعه کردم اما هنوز برای بازدید نیامده اند.
یکی دیگر از اهالی ساکن در این منطقه گفت: 15 سال است که برای کار از روستاهای اطراف همراه خانواده به این منطقه آمده ایم و توانسته ایم با خشت و گل یک سرپناهی درست کنیم.
مرضیه ربانی افزود: وضعیت محله های حاشیه نشین در شهر آشخانه بسیار نامناسب است از عمر آسفالت کوچه ها مدت زیادی می گذرد و از جدول گذاری و آسفالت مناسب خبری نیست.
وی بیان کرد: متاسفانه شهرداری در هفته شاید یکبار برای جمع آوری زباله ها به این منطقه بیایند و وجود این زباله های رها شده مشکلات بهداشتی ایجاد کرده است.
یکی از اهالی منطقه شهید روغنی نیز گفت: این منطقه دچار آسیب های اجتماعی زیادی است که متاسفانه نگاهی به آن نشده است.
علی یزدانی افزود: قاچاق فروشان، معتادان و دامداران در این منطقه مشکلات اخلاقی و آسیب های اجتماعی زیادی و مشکلات بهداشتی را به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: جمع آوری نکردن زباله ها توسط شهرداری، بافت فرسوده و دیوارهای خشتی و گلی چهره این مناطق را بسیار زشت کرده است و شهرداری باید به فکر چاره ای باشد.
وی افزایش شکاف طبقاتی را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: مهاجرت روستائیان به شهر برای اشتغال موجب زایش حاشیه نشینی شده است.

*بیکاری علت مهاجرت به حاشیه شهرها
یکی از اهالی حاشیه شهر آشخانه گفت: حاشیه و حاشیه نشین تنها در ایام انتخابات مجلس مهم می شوند و زمانی که تبلیغات کاندیداها آغاز می شود حاشیه ها محل رفت و آمد کسانی است که می خواهند بر کرسی مجلس تکیه بزنند.
محمد عجمی اظهار داشت: نمایندگان بسیاری بر روی خار و خاشاک حاشیه گام نهادند و از شعارها و اقداماتشان برای از بین بردن حاشیه ها گفتند اما هیچ کدام عملی نشد و امروز باز هم فرزندان حاشیه نشین در خانه هایی با سقف های چوبی سر بر خشت می گذارند تا روزی با قد و قامت های برافراشته خودشان برای از بین بردن خانه های حاشیه اقدام کنند.
وی گفت: از 12 سالگی در حاشیه شهر زندگی می کنیم، آن روزها گمان می کردیم روزی مشکلات حاشیه نشین ها تمام می شود اما اکنون که 30 سال دارم این معضلات همچنان به قوت خود باقی است.
وی افزود: نبود امکانات زیرساختی و زیربنایی، وضع نامناسب ساختمان ها، مقاوم نبودن سازه ها، نامشخص بودن وضع مالکیت و تصرف افراد از جمله مهم ترین مشکلات مناطق حاشیه نشین است.
یکی دیگر از اهالی حاشیه در منطقه سعادت نیز گفت: در اینجا هر روز آسیب های گوناگونی من و کودکانم را تهدید می کند و تاکنون با وجود بازدید اعضای شورای اسلامی شهر و متولیان امر اقدامی برای بهبود وضعیت حاشیه انجام نشده است.
بهناز محمدی افزود: بازدید مسئولان هیچ تاثیری بر مناطق حاشیه ای ندارد زیرا ساکنان حاشیه به دنبال داشتن حداقل امکانات و خدمات هستند اما ما تاکنون شاهد هیچ گونه امکاناتی نبوده ایم.
وی بیان کرد: تاکنون شهردار را در این مناطق ندیده ایم کاش می شد هر چند ماه یکبار به این مناطق سر بزنند تا از نزدیک ببینند ما در چه وضعیتی قرار داریم.

*برای معضل حاشیه نشینی کوتاهی کرده ایم
رئیس دادگستری شهرستان مانه و سملقان گفت: جدایی فرهنگ حاشیه نشینان با ساکنان شهرها و روستاها برای جامعه خطرساز است و سبب ایجاد آسیب و وقوع جرائم می شود.
صادق اسپیدکار ادامه داد: اگر جامعه نتواند سیطره فرهنگی به حاشیه شهر داشته باشد به طور قطع سبب فرهنگ گریزی حاشیه نشینان می شود که این به معنای استقلال فرهنگی مبهم است.
وی تصریح کرد: لازم است مسئولان نسبت به هدایت فرهنگی در مناطق حاشیه شهر با هدف جلوگیری از فرهنگ گریزی ورود جدی داشته باشند.
وی شناسایی روستاهای مهاجر پذیر، شناسایی روستاهایی که مورد مهاجرت قرار گرفته اند و در نهایت شناسایی علت مهاجرت را از جمله مواردی دانست که می توان به کمک آنها معضل و دلایل حاشیه نشینی را شناسایی و برای رفع آن تلاش کرد.
وی با بیان اینکه تا الان کوتاهی کرده ایم و از معضل حاشیه نشینی و دیگر آسیب های اجتماعی غافل شده ایم بیان کرد: از امروز به بعد باید به صورت پیشگیرانه از بروز حاشیه نشینی در شهرستان جلوگیری کنیم.
اسپیدکار با اشاره به اینکه به تنهایی نمی توان برای رفع آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی موفق بود افزود: شهرداری، سپاه، فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی همه مکلف هستند سبک زندگی اسلامی را ترویج دهند تا از این طریق شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در شهرستان باشیم.

* سپاه برای ساماندهی حاشیه نشینان آشخانه وارد عمل می شود
رئیس شورای اسلامی شهر آشخانه گفت: مشکلات حاشیه نشینان شهر آشخانه که به یک معضل تبدیل شده است را قبول داریم و در حال پیگیری و برطرف کردن آن هستیم.
محمدرضا فرخنده اظهارکرد: مشکلات آسفالت، رهاسازی آب فاضلاب به داخل کوچه و وجود معتادان در منطقه چشمه شاه قلی و شهید روغنی دیده می شود که با همکاری سپاه در حال برطرف کردن این مشکلات هستیم.
وی بیان کرد: طرح جمع آوری فاضلاب با همکاری اداره آب و فاضلاب شهری در حال اقدام است و برای سال آینده روکش آسفالت و پیاده رو سازی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای سال آینده اعتباری برای برطرف شدن مشکلات زیر ساختی حاشیه نشینان اختصاص خواهیم داد افزود: کمبود اعتبارات باعث شده که این مشکلات هنوز برطرف نشود.
وی اولویت نخست برای برطرف کردن مشکلات حاشیه نشینان را جمع آوری معتادین و ترک رایگان آنان با همکاری سپاه شهرستان عنوان کرد و افزود: معتادانی که همکاری کنند بعد از ترک اعتیاد تسهیلاتی در اختیار آنان برای اشتغال قرار داده خواهد شد.
وی افزود: نمی توان به طور کامل به ساکنان این مناطق حاشیه نشین گفت زیرا آنان از خدمات استفاده می کنند و مجوز ساخت دارند.
شهرستان مانه و سملقان با 6 هزار متر مربع به عنوان بزرگترین شهرستان خراسان شمالی است و شهر آشخانه با 25 هزار نفر جمعیت در قالب پنج هزار خانوار مرکز این شهرستان است.
این شهر در حاشیه مسیر اصلی استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است.
7183/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.