حجت الاسلام سیدحسین عالمی بلخی، سه شنبه در همایش 'تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان' در مشهد افزود: امروزه به خصوص در افغانستان بیش از هر زمانی به معرفی تمدن اسلامی نیاز داریم و انجام این رسالت بر عهده علما است.
وی اظهار کرد: علما و بزرگان افغانستان نقش مهمی در تمدن اسلامی داشته‌اند که با نگاهی به تاریخ می توان چهره‌های نام‌آشنایی از این علما و دانشمندان را دید.
وی گفت: برخی از میثاقی که پیامبر(ص) با مردم مدینه امضا کرد، به عنوان اولین قانون اساسی در جامعه بشری یاد می کنند. در این میثاق حقوق غیرمسلمانان و روابط داخلی و خارجی به دقت مورد توجه قرار گرفته که بیانگر تمدن والای اسلامی است.
تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت: تجاوز و کشتار در جهان محصول جدایی سیاست و معنویت است. 400 سال است مغرب زمین به خاطر کنار گذاشتن خدا و معنویت قتل، غارت و کشتار را تجربه می‌کند. تحجر حجاز هم نوعی از تفکر تکفیری است که نتیجه آن قتل، غارت، کشتار و ایجاد ناامنی در بین کشورهای اسلامی است.
حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: هم اکنون همه شاخص های بدی و زشتی را جزو شاخصه‌های تمدن معرفی می‌کنند در حالی که این امر نشانگر انحطاط است.
وی اظهار کرد: با ابزار نوین فناوری و ارتباطات ضریب نفوذ بزرگان بسیار گسترده‌تر می‌شود. هر جا فرهیختگان از این ابزار استفاده کردند سخن حق آنها بر دلها نشسته است زیرا سخن حق مطابق با فطرت انسان هاست.
وی افزود: غرب با وجود همه ابزارهای ارتباطی و امپراتوری رسانه‌ای خود نتوانسته فضای جهان را به طور کامل اشغال کند. سخن حق جای خود را باز کرده و امت اسلامی هویت خود را بازیافته و می خواهد مسلمان زندگی کند.
وی اظهار کرد: امروز مجهز شدن به دانش و شناخت آموزه‌های دینی و زبانی که بتوان با مردم سخن گفت، تبلیغ دین و رساندن آن به مردم و عمل و اجرای دین در متن جامعه از وظایف علما است.
حجت‌الاسلام رئیسی گفت: علوم مهندسی تمدن‌ساز مهم است اما اگر در کنار علوم انسانی تمدن‌ساز نباشد اثربخش نیست. این موضوع بر عهده علما است. امروز در هیچ سئوالی بی‌پاسخ نیستیم و با اجتهاد تمدن‌ساز به همه سئوالات می توان پاسخ داد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمدن یک پروسه و فرایند است، افزود: ایجاد، بقا و گسترش آن به زمان و کار مداوم نیاز دارد و لحظه‌ای نیست. امام(ره) از سال 42 تلاش کرد تا در سال 57 پیروز شد. دشمن تلاش می‌کند تمدن اسلامی شکل نگیرد چون این تمدن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.
وی افزود: ما سنگ زیربنای بسیاری از ارتباطات اسلامی را در شکل گیری تمدن نوین و در پرتو عقلانیت می‌دانیم.
همایش 2 روزه تمدن اسلامی، نقش و رسالت علمای افغانستان با حضور 300 نفر از
علمای افغانستانی ساکن در ایران و افغانستان، روز سه شنبه در مشهد آغاز شد.
7507/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.