غلامحسین شافعی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در مشهد افزود: قدردانی از صادر کنندگان باید دوچندان باشد و به اهدای لوح بسنده نشود و دست کم امتیازاتی برای صادر کنندگان نمونه در نظر گرفته شود.
وی یکی از کانون های بسیار جدی آسیب پذیری اقتصاد در کشور را عدم تنوع در اقلام صادراتی دانست و اظهار کرد: اگر قرار است اقتصاد کشور از تکانه های جهانی و اتفافاتی که رخ می دهد دچار مشکل حاد نشود، رگ حیات اقتصاد ایران نباید به نفت وابسته باشد.
وی گفت: برای کاهش وابستگی به نفت، سیاست های اقتصاد مقاومتی شاه بیت ماجراست و صادرات کالاهای غیرنفتی می تواند جایگزین نفت شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: دایره تنوع کالا در صادرات بسیار کوچک است و از سوی دیگر اغلب به روش سنتی و متکی بر کالاهای خام می باشد.
وی اظهار کرد: خام فروشی و استفاده از روشهای سنتی صادرات در حوزه محصولات کشاورزی نمود بیشتری دارد و این بخش در آینده با مشکلات و بحران های جدید مواجه می شود زیرا صادرات سنتی و خام نمی تواند مانند گذشته به کار خود ادامه دهد.
وی گفت: براساس آمارها، حدود یک تا 1.5 درصد کالاهای صادراتی کشور از دانش روز برخوردار بوده و دانش بنیان هستند و باید در مرحله نخست، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و برنامه ریزان کشور از هم اکنون برای آینده صادرات کشور بایندیشند و اگر قرار بر ایجاد تغییر باشد، برای این تغییر و تحولات اقتصادی آمادگی لازم را پیدا کنند.
شافعی افزود: به طور متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور 341 دلار و ارزش هر تن کالای وارداتی 1308 دلار است بنابراین از نظر ارزش افزوده کالاها نیازمند تجدیدنظر هستیم و باید تولید صادرات محور را افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: صادرات موفق از یک پشتوانه تولید قوی برخوردار است، لذا توجه به تولید و استفاده از ابزارها و تجهیزات روز در ارتقای کیفیت آن می تواند کشور را در بازار صادراتی موفق تر کند.
وی گفت: حوزه تولید و صادرات کشور هم اکنون مانند ارکستر بزرگی است که هر کس ساز خود را می زند و ساز هیچ کس هم کوک نیست.
شافعی افزود: اگر 15 یا 20 دستگاه اجرایی مختلف و تشکلهای غیردولتی که با صادرات سر و کار دارند، هر یک به صورت انفرادی و از دیدگاه خود عمل کند، خسارت بزرگی به صادرات کشور وارد خواهد آمد.
وی اظهار کرد: اگر سازمان توسعه تجارت متولی بخش صادرات در کشور است، هم باید مسئولیت بپذیرد و هم اختیارات لازم را داشته باشد به طوری که ابزارهای لازم را برای توسعه صادرات در اختیار سازمان ها و نهادهای مربوطه قرار دهد.
وی با اشاره به مشکلات بوروکراسی اداری و مسیرهای طولانی برای صادرات کالا گفت: در این مسیر صادر کننده گرفتار پروسه ای می شود که در آن هر بخش، کار بخش دیگر را قبول ندارد لذا اگر مشکلات این چنینی حل نشود، نباید انتظار جهش را در صادرات کشور داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: با اقدامات منفصل از هم، صادرات توسعه نمی یابد و مشکلات اقتصادی حل نمی شود، گاهی اوقات سازمانها در عرصه اقتصادی در مقابل هم قرار می گیرند و این موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
وی با قدردانی از دولت به خاطر دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد: در زمینه فعالیت های برون مرزی اقتصادی، هم وزارت امور خارجه و هم سایر مسئولان تلاش سازنده ای را شروع کردند و میدان فعالیت را برای این امر باز نمودند.
وی گفت: در شرایطی که مسائل حاشیه ای برای برجام بوجود آمده است، مهمترین کار حضور بیشتر فعالان اقتصادی در مجامع جهانی است و باید دولت مسیر لازم را برای این مهم بگشاید.
شافعی با اشاره به دیگر مشکلات صادرات کشور افزود: بسیاری از کالاهای صادراتی کشور به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده قابل رقابت در بازارهای جهانی نیستند و باید برای این مهم فکر اساسی کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ایران در بین کشورهای همسایه خود که با آنها مراوده تجاری دارد، تنها کشوری است که عضو سازمان تجارت بین المللی نیست که این مهم باعث اختلاف تعرفه وارداتی کالا می شود و بین کشورهای مزبور هیچ کشوری به اندازه ایران موافقتنامه تجارت ترجیحی ندارد.
وی گفت: صادرکننده ایرانی برای اینکه به پول خود دست یابد باید چندین سند در بین کشورها جابه جا کند و این انتقال سند هزینه صادرات کالا را 12 تا 20 درصد افزایش می دهد.
شافعی با اشاره به بخش منابع ارزی صندوق توسعه ملی افزود: ماهیت منابع این صندوق به گونه ای است که باید بخش خصوصی از آن استفاده کند و اگر صادرات برای رونق اقتصاد کشور قابل اهمیت است با 100 یا 200 میلیارد تومان جوایز صادراتی، توسعه در این بخش محقق نمی شود و باید از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به بخش صادرات کمک کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به تجارب تلخی که استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای صادرکنندگان داشته، دیگر این قشر تمایلی به استفاده از این منابع ندارند زیرا ریسک کار را برای صادرکننده افزایش می دهد.
وی گفت: مشکل اخذ منابع ارزی این بود که صادرکننده هنگام گرفتن ارز از بانک مجبور بود سه یا چهار برابر آن را به بانک بازگرداند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: رئیس جمهوری برای تسهیل کار در بخش منابع ارزی، راهکاری ارائه کرد تا این مشکل حل شود اما آنچه اهمیت دارد این است که همه باید از منابع صندوق توسعه ارزی برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات استفاده کنند.
وی اظهار کرد: از سال 85 تا 95، سهم بخش صادرات کشور از تسهیلات بانکی از 5.4 درصد به چهار دهم درصد رسید که این به منزله حمایت بانکی از صادرات نیست لذا اگر صادرات پیشران توسعه اقتصادی است، رویکرد به صادرکنندگان باید تغییر کند.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.