روستای بسک با 3400 نفر جمعیت، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، حرفه ابریشم کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کرده و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.
گردشگری روستایی و بوم گردی از جدیدترین و پرجاذبه ترین انواع گردشگری است که به دلیل نزدیکی فراوان با فطرت و طبع طبیعت دوست انسان، در سالهای اخیر مورد استقبال فراوان گردشگران قرار گرفته است، و همین مساله موجب شده تا روز به روز شاهد پیوستن روستاهای جدید با ویژگی های منحصر به فرد و خاص به جرگه روستاهای هدف گردشگری باشیم.
در میان شلوغی شهرها و انبوه رفت و آمدها و شتابزدگی زندگی روزانه، هنوز روستاها مامنی برای زندگی آرام، ساده و دلنشین هستند؛ و در زیر سقف خانه های کاهگلی، پشت درهای چوبی کلون دار و همهمه باد در میان برگ ها و شاخه های درختان، روستاییان همچنان از کار و کوشش باز نمی ایستند و به تولید مشغولند.
روستای بسک تربت حیدریه نیز از جمله روستاهایی است که در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی روستایی، هنر ابریشم کشی و ابریشم بافی مردمانش زیبایی و جذابیت انحصاری را برای این خطه به ارمغان آورده است.

*هنر در دستان مردم روستا
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: روستای بسک به عنوان یکی از روستاهای پرجاذبه و خاص این شهرستان به دلیل جایگاه برجسته ای که در زمینه ابریشم کشی و ابریشم بافی دارد به عنوان روستای هدف صنایع دستی انتخاب شده است.
علی محمدی بیان کرد: اکثر اهالی روستا در کنار سایر فعالیت های روستایی و کشت و زرع به کار ابریشم کشی مشغولند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهپایه بودن منطقه، مردم این دیار از قدیم به حرفه ابریشم کشی به روش سنتی اشتغال داشته اند، افزود: نزدیک به 95 درصد مردم روستا از این راه امرار معاش می کنند و وجود حدود 1300 کارگاه ابریشم کشی در شهر بایگ و روستای بسک از توابع این بخش گواه این واقعیت است.
وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد ابریشم کشور در این شهرستان و در 2 منطقه بایگ و روستای بسک تهیه و تولید می شود، اظهار کرد: از این لحاظ مقام نخست تولید ابریشم کشور از آن تربت حیدریه است.
محمدی گفت: به منظور معرفی بهتر و شایسته این هنر، این اداره اقدام به برگزاری تورهای گردشگری ابریشم نیز کرده که با استقبال خوبی مواجه شده است.
محمدی با اشاره به تلاشها برای حمایت از شاغلان این رشته، افزود: امسال با همکاری صندوق کارآفرینی 2 میلیارد ریال تسهیلات به 20 کارگاه فعال در قالب طرح 'یک روستا، یک محصول' داده شده است.

*95 کارگاه ابریشم کشی در بسک
رئیس اداره میراث فرهنگی تربت حیدریه با اشاره به اینکه تولید اصلی فرآیند نوغانداری، پیله ابریشمی است که از آن الیاف ابریشم حاصل می شود، افزود: از میان تمامی تارهای منسوجات، ابریشم به دلیل ویژگی های خاص خود از جمله سبکی، ‌نرمی، ‌مقاومت در نوسانات گرمایی، رنگ پذیری، ‌جاذب رطوبت بودن، عایق پذیری الکتریکی و به طور کلی لطافت، ظرافت و دوام،‌ جایگاه ویژه و ممتازی را دارد.
محمدی گفت: به همین دلیل در دنیای منسوجات ابریشم را ملکه منسوجات می نامند و ابریشم به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، ‌پیراهن، شال گردن، آویزهای دیواری و تزئینات داخلی منزل و غیره استفاده می شود.
وی اظهار کرد: علاوه برآن در ساخت چتر نجات، ‌تودوزی لاستیک، رگهای مصنوعی، نخ جراحی، مواد عایق الکتریکی وغیره نیز از ابریشم استفاده می شود.
وی با اشاره به فعالیت 95 کارگاه ابریشم کشی در بسک و اشتغال 110 خانواده در این حرفه ، بیان کرد: روزانه در هر کارگاه 2 کیلوگرم نخ ابریشم تولید می شود و بر همین اساس سالانه حدود 70 هزار کیلوگرم نخ ابریشم در این روستا تولید می شود.

*گامی به سوی معرفی روستای ملی صنایع دستی
محمدی با اشاره به جذابیت روستای بسک در هنر و صنعت ابریشم کشی و ابریشم بافی اظهار کرد: پیگیری های لازم به منظور معرفی بسک به عنوان روستای ملی صنایع دستی در حال انجام است.
وی بیان کرد: البته با هدف تقویت هنر ابریشم بافی در این روستا دوره های آموزشی به منظور تقویت این هنر صنعت در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد:لازم است در زمینه معرفی ظرفیت ها و قابلیت های بالای این روستا و جاذبه های آن برای گردشگران بیش از پیش نسبت به جذب گردشگران به روستا اقدام شود.
این مسئول بیان کرد: هنرابریشم کشی و ابریشم بافی از جمله هنرهای بسیار جذاب، زیبا و مورد علاقه گردشگران خارجی است که معرفی درست و مناسب آن می تواند درآمدزایی بالایی برای منطقه و ساکنان داشته باشد.

*بسک روستایی با ظرفیت ملی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه خراسان رضوی دارای 22 رشته بومی و مزیت دار صنایع دستی است، گفت: سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ تراشی (حجاری سنتی)، قلم زنی روی سنگ، ابریشم بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی، ارغوان بافی، کاشی سنتی و گلدوزی از جمله این رشته هاست.
محمد مطیع اظهار کرد:ظرفیت های بالای بسک در زمینه صنایع دستی و هنر ابریشم کشی و پس از آن ابریشم بافی موجب شده تا این روستا ظرفیت تبدیل به روستای ملی ابریشم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه برخی از روستاهای استان ظرفیت ها و پتانسیل های بالا و منحصر به فردی دارند، گفت: باید با شناسایی و معرفی این ظرفیت ها نسبت به جذب گردشگران اقدام شود که خوشبختانه در این زمینه با ایجاد اقامت گاه های بوم گردی نسبت به زمینه سازی برای حضور و اقامت گردشگران در روستاها اقدام شده است.
مطیع با اشاره به حمایت از هنرمندان صنایع دستی منطقه افزود: صنایع دستی با حضور و فعالیت هنرمندان و شاغلان در این هنرها زنده و سرپا هستند بنابر این حمایت از هنرمندان اساس ماندگاری هنر آنهاست.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.