حسن محرابی روز سه شنبه در بازدید از دفتر ایرنا در سبزوار افزود: ظرفیت رشته علوم تجربی و علوم ریاضی در سبزوار به ترتیب هزار و 200 و 400 نفر بود. تاکنون هزار نفر در رشته علوم تجربی و 350 نفر در رشته علوم ریاضی ثبت نام کرده اند.
وی ادامه داد: هنرستانهای سبزوار نیز در مجموع هزار و 800 دانش آموز گنجایش دارند. تاکنون هزار نفر در هنرستانها ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود 800 دانش آموز دیگر در رشته های مهارتی این هنرستانها ثبت نام کنند.
محرابی گفت: در پایه اول ابتدایی نیز امسال پنج هزار و 600 نفر ثبت نام کرده اند که این رقم نسبت به سال گذشته 650 نفر رشد نشان می دهد.
وی افزود: طبق آمارهای ارائه شده توسط اداره ثبت احوال سبزوار 338 دانش آموز پایه اول تا کنون ثبت نام نکرده اند که با 100 نفر آنها تماس گرفته شده اما هنوز 238 نفر دیگر غایب هستند.
او ادامه داد: تلاش می شود با همکاری اداره های مختلف از قبیل ثبت احوال، کمیته امداد، بهزیستی، بهداشت، شورای شهر و شهرداری مشکلات موجود جهت حضور غائبین در کلاس برطرف شود.
مدیر آموزش و پرورش سبزوار همچنین از برخی گزارشهای بدون اعتبار در رسانه ها پیرامون ترک تحصیل 200 دانش آموز در مناطق محروم این شهرستان انتقاد و بیان کرد: تمام دانش آموزان عشایری سبزوار 110 نفر هستند که حدود هفت نفر به علت خروج از منطقه از این تعداد کاسته می شود و امسال نیز تاکنون 98 دانش آموز برای ادامه تحصیل ثبت نام کرده اند.
وی در ادامه به هوشمندسازی 22 درصد کلاسهای مدارس اشاره و بیان کرد: فضای آموزشی استاندارد در همه مقاطع هشت متر و این در حالی است که میانگین فضای آموزشی سبزوار در مقطع ابتدایی 2 متر، در مقطع متوسطه اول و دوم چهار متر است.
او اظهار کرد: همچنین فاصله استاندارد تا مدارس بین 250 تا 500 متر است اما در برخی نقاط سبزوار از جمله غرب نیروگاه و منطقه چهل متری دوم فاصله آموزشگاهها تا 2 کیلومتر است.
محرابی به افزوده شدن 28 کلاس در قالب سه مدرسه به فضای آموزشی سبزوار نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک 460 کلاس درس در قالب 36 مدرسه 2 نوبته هستند. 12 آموزشگاه در 6 فضای آموزشی 2 نوبته 2جنسیتی هستند.
وی گفت: 40 درصد از فضای آموزشی سبزوار فرسوده است که هشت درصد بالاتر از میانگین کشور می باشد لذا نیاز به مرمت و یا تخریب و بازسازی دارد و هزینه کلی آن 550 میلیارد ریال برآورد شده است.
مدیر آموزش و پرورش سبزوار افزود: در همین راستا یک مدرسه با اعتبار سه میلیارد و 200 میلیون ریال از محل کمک نیکوکاران و 6 میلیارد ریال از محل اعتبارت تخریب بازسازی وزارت آموزش و پرورش بازسازی شد.
وی ادامه داد: هم اکنون 12 پروژه نیمه تمام با میانگین 45 درصد رشد در حال اجراست که با کمک 70 میلیارد ریالی خیرین انجام شده و بقیه هزینه ها از اعتبارات ماده 80 تامین می شود.
او اهمچنین به پراکنش فرهنگیان اشاره و بیان کرد: در حالی که در بخش معلمان زن 45 نفر نیروی مازاد وجود دارد، در بخش معلمان مرد با 54 نفر کمبود نیرو مواجیم. همچنین با توجه به بازنشستگی، ناکارآمدی و یا ارتقاء خدمتگذاران مدارس به 250 خدمتگذار نیاز است که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص جذب نیرو اخذ نشده است.
مدیر آموزش و پرورش سبزوار همچنین به برنامه های نهضت سواد آموزی اشاره و بیان کرد: سبزوار جزو شهرهای برتر خراسان در زمینه سواد آموزی است و درصد افراد بیسواد در این شهرستان کمتر از نیم درصد می باشد.
شهرستان سبزوار دارای 52 هزار و 400 دانش آموز است که 26 هزار و 500 دانش آموز در مقطع ابتدایی و تحصیل می کنند. همچنین چهار هزار و 890 نفر جامعه فرهنگیان این شهرستان را تشکیل می دهند که در قالب 385 مدرسه و در 295 فضای آموزشی مشغول فعالیت هستند. این شهرستان همچنین سه هزار و 900 معلم بازنشسته دارد.
خبرنگار: حسین آزادمنجیری **انتشار: حسین کریم زاده
7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.