محمدحسین جعفری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران پیرامون تقسیم بندی مصارف آب در خراسان رضوی، افزود: از کل میزان مصرف آب در این استان شش میلیون و 400 هزار نفری 89 درصد آن متعلق به بخش کشاورزی، 3 درصد بخش صنعت و هشت درصد مربوط به بخش خدمات است.
وی ادامه داد: همچنین از 37 محدوده مطالعاتی آب در خراسان رضوی 34 محدوده در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند. حجم آب مصرفی در این محدوده ها بیش از حجم آب تولیدی بوده که افت بیش از یک مترمکعبی در روز را در پی دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان گفت: طبق اعلام شورای ملی آب 75 درصد آب تجدیدشونده باید مورد استفاده قرار گیرد اما این عدد در خراسان 110 درصد و این در حالی است که میانگین جهانی آن معادل 40 درصد است.
وی نیاز آب خراسان رضوی را در افق سال 1420 بیش از یک میلیارد مترمکعب اعلام و بیان کرد: بارها بر موضوع مصرف بهینه آب تاکید شده اما به دلیل برخی کوتاهیها همچنان در تحقق این امر مهم موفق نبوده ایم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی نیز در نشست گفت: 80 درصد از 2 و نیم میلیارد مترمکعب منابع حوزه آبریز سالانه تبخیر می شود و تنها حدود 600 میلیون مترمکعب آب خالص باقی می ماند.
دکتر کامران داوری به وضعیت سخت منابع آبی در خراسان اشاره و بیان کرد: در این ارتباط نخستین دوره جشنواره ملی فناوریهای آب بهره‌وری و بازچرخانی با حضور مسئولان، مدیران اجرایی و دانشگاهی از 21 تا 23 شهریور جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
وی افزود: این جشنواره سه روزه در هفت محور پسابها و آبهای نامتعارف، آبیاری و زهاب، تامین، انتقال و توزیع، مصارف و مدیریت تقاضا، گیاه، خاک و مزرعه، نانو و فناوریهای نوین و اقلیم و فضای سبز شهری برگزار می‌شود و برنامه‌های آن نیز در 6 محور فن ‌بازار، نمایشگاه اختراعات، نمایشگاه فنی تخصصی، کارگاههای حرفه‌ای، نشستهای علمی و جشنواره فرهنگی و هنری خواهد بود.
خبرنگار: حسین عباسی **انتشار: حسین کریم زاده
7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.