به گزارش ایرنا، علاءالدین بروجردی روز جمعه پس از بازدید از حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات بسیار و تحول عظیم در حاشیه این کلانشهر صورت گرفته که با بازدید دوره قبل اعضای این کمیسیون از آن قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: این مهم با انسجام و اتفاق دستگاههای مختلف و محوریت استاندار خراسان رضوی صورت گرفته و همه ارگانها اعم از نیروهای انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای اطلاعاتی، جهاد کشاورزی و شهرداری مشهد در آن نقش آفرینی کرده اند.
وی گفت: کارهای فرهنگی انجام شده در این زمینه بسیار امید بخش است اما هنوز کارهای زیاد در این راه باید انجام شود.
بروجردی افزود: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری می کنند که قرار شد نشستی را برای پیگیری مشکلات و مسائل ذیربط برگزار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی پشتوانه نیروهای اجرایی است اظهار کرد: این اقدامات نیازمند تخصیص بودجه، پیگیری جدی و همکاری مجلس و دولت است.
استاندار خراسان رضوی نیز گفت: هنوز کارهای بسیار در حوزه های کالبدی، بنیادی، امنیتی و فرهنگی در مشهد باید انجام شود.
علیرضا رشیدیان افزود: مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی پیشانی و منظر کل کشور است و هر سال میزبان بیش از 2 میلیون زائر خارجی و 25 میلیون زائر داخلی می باشد که باید بهسازی و مناسب سازی در آن صورت گیرد.
وی اظهار کرد: مهمترین درخواست ما از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در زمینه آئین نامه ها، اصلاح ساختار و تامین بودجه مورد نیاز برای حاشیه شهر مشهد است.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: از سال 92 تاکنون 55 مدرسه در حاشیه شهر مشهد ساخته شده و 23 مرکز آموزشی نیز در حال ساخت می باشد.
علیرضا کاظمی افزود: ساخت مدارس ویژه اتباع خارجی، ساخت 2 مدرسه ممتاز مصلی نژاد و احداث اردوگاه مدافعان حرم با هزینه پنج میلیارد ریال در ناحیه یک مشهد از اقدامات اختصاصی صورت گرفته برای ساکنین و دانش آموزان حاشیه شهر مشهد بوده است.
وی همچنین از فعالیت انجمن خیرین مدرسه یار در مناطق حاشیه شهر مشهد و بازسازی و بهسازی 100 مدرسه توسط این انجمن خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در تشریح روند آزادسازی بستر و حریم رودخانه کشف رود در حاشیه شهر مشهد گفت: احیای کشف رود بزرگترین عملیات پاکسازی رودخانه ای کشور بوده که با انسجام و هماهنگی همه دستگاهها ازجمله شهرداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر نهادهای مرتبط پس از 30 سال در سال 94 به سرانجام رسیده است.
محمد مقدوری افزود: در این زمینه 2 برنامه با هزینه 21 میلیارد و 600 میلیون ریالی پیگیری شد که برنامه نخست به طرحهای عمرانی، اجتماعی و امنیتی در منطقه مربوط بود و برنامه دوم نیز به جلوگیری از توسعه مجدد معضلات موجود به خاطر جاذبه سکونتگاههای غیر مجاز توجه داشت.
وی اظهار کرد: از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انتظار داریم از سازمان برنامه بودجه بخواهد تخصیص های ما از بودجه حاشیه مشهد مقدس 100 درصد شود چرا که در سه سال گذشته تنها یک سال بودجه مزبور 70 درصد تخصیص یافت.
وی گفت: بهترین سیاست اجرایی برای امنیت شرق کشور و جلوگیری از ایجاد دافعه مبدا (مهاجر فرستی به حاشیه شهر) اجرای 2 طرح بزرگ منطقه ای شامل انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و ساخت خط ریلی مشهد - زاهدان است.
مقدوری افزود: خط آهن چابهار - زاهدان هم اکنون در حال ساخت است و ادامه ساخت این مسیر از زاهدان به بیرجند، گناباد و مشهد نیز مد نظر می باشد.
وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان کسری آب شرب و صنعتی سه استان خراسان در سال 1420 شمسی 700 میلیون متر مکعب خواهد بود.
وی گفت: از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می خواهیم پیگیری بحران آب در این منطقه را از موضع امنیت و در چهارچوب برنامه های وزارت نیرو پیگیری کند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: حاشیه شهر مشهد محل تجلی وحدت بین همه دستگاههای موثر در این مقوله است.
جواد کریمی قدوسی افزود: محور تحولات صورت گرفته در حاشیه شهر مشهد خواسته رهبر معظم انقلاب است که مکرر به این مکانها بازرس فرستاده و شرایط مطلوب را مطالبه کرده اند.
وی اظهار کرد: روند مهاجرت به حاشیه شهر مشهد تنها مربوط به روستاهای اطراف این منطقه نیست بلکه منشاء بسیاری از این مهاجرتها از سراسر کشور می باشد.
وی گفت: دولت سه سال است که برای مسائل حاشیه شهرها در کشور ردیف بودجه در نظر می گیرد که اغلب محقق نمی شود و آنچه در این زمینه انجام می شود به واسطه ظرفیتهای داخلی دستگاههای اجرایی است.
کریمی قدوسی به اهمیت آب در کلانشهرمشهد اشاره کرد و افزود: آب فعلی این شهر از سد دوستی در فاصله 180 کیلومتری تامین می شود و ورودی آب این سد به خاطر سه سدی که افغانستان در بالا دست آن احداث کرده است صفر شده و پروژه عظیم سد دوستی در حال توقف است.
وی اظهار کرد: این شرایط لزوم انتقال آب از دریای عمان به این منطقه را نشان می دهد که 2 پروژه انتقال آب دریای عمان و طرح راه آهن زاهدان - مشهد در رفع بحرانهای شرق کشور می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم برای اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به این منطقه اعلام آمادگی کرده است.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز در بازدید از مناطق حاشیه شهر مشهد گفت: تعداد کلانتریهای موجود جوابگوی نیاز حوزه استحفاظی نیست.
سردار بهمن امیری مقدم افزود: وجود سکونتگاههای غیر مجاز موجب سکونت برخی متخلفین در حاشیه این شهر شده است.
وی با اشاره به کشف 7.5 تن انواع مواد مخدر در استان طی سه ماه گذشته اظهار کرد: بیش از 90 درصد از کشفیات مواد مخدر و بیش از 70 درصد از تجاوزات به عنف در حاشیه این شهر اتفاق افتاده و بسیاری از قتلها و نزاع ها در این منطقه روی داده است.
برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همراه استاندار خراسان رضوی و منتخبین دوره پنجم شورای شهر مشهد روز جمعه از مناطق حاشیه این شهر بازدید کردند.
در حاشیه این بازدید جمعی از ساکنین محله اسماعیل آباد مشهد طی گفت و گو با اعضای منتخب شورای شهر به بیان دیدگاهها و طرح پاره ای از مشکلات محل سکونت خود پرداخته و خواستار رفع مشکلات این محل شدند.
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از این بازدید عازم شهر نیشابور شدند تا در نشست روز شنبه شورای تامین شهرستان نیشابور و همچنین مراسم گرامیداشت سالگرد ورود حضرت امام رضا (ع) به این شهر شرکت کنند.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.