به گزارش ایرنا رئیس مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت: جایزه ادبی استاد قهرمان با هدف گسترش و اعتلای زبان و ادب فارسی، معرفی و نشر آثار علمی و پژوهشی در حوزه سبک هندی و ادبیات صفوی برنامه ریزی شده است.
سلمان ساکت با بیان اینکه تمامی آثار فارسی زبان منتشر شده در حوزه ادبیات دوره صفویه و سبک هندی، امکان شرکت در این جایزه را دارند، افزود: پروفسور ریکاردو زیپولی از دانشگاه ونیز ایتالیا، پروفسور 'چاندرا شکر' از دانشگاه دهلی هندوستان، محمدجعفر یاحقی و محمود فتوحی از اعضای هیات داوران این جایزه ادبی هستند.
وی ادامه داد: جشنواره جایزه ادبی قهرمان 28 اردیبهشت ماه هر سال همزمان با سالگرد درگذشت این استاد برجسته شعر و ادبیات برگزار می شود.
عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی نیز گفت: مرحوم محمد قهرمان حس شعرشناسی بسیار خوب و ذهنی قوی داشت به طوری که خیلی سریع معایب یک شعر را بیان می کرد و یا با خواندن یک مصرع شعر بلافاصله مصرع دوم را همراه با نام شاعر می گفت.
محمدجعفر یاحقی اظهار کرد: اشعار محلی مرحوم قهرمان نیز پخته و قوی است و شعر او از ملک الشعرای بهار تاثیر زیادی گرفته است.
محمود فتوحی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی نیز گفت: قهرمان در عمر ادبی خود 10 هزار صفحه از منابع ادبیات عصر صفوی را که شامل 200 هزار بیت بود، بازسازی و احیا کرد.
محمد آصفی یزدی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: بر اساس مصوبه این شورا خیابان محل زندگی این شاعر برجسته به نام وی نامگذاری شده که تابلو آن 28 اردیبهشت ماه در ورودی آن نصب می شود.
هندی، سبکی از شعر است که از کنایه و تشبیه و استعاره خالی نیست اما بیش از همه صنایع، تلمیح در آن مورد توجه قرار دارد زیرا در مضمون سازی که اساس این سبک است نقش فعالی دارد و عمده ترین قالب این سبک شعری غزل است.
محمّد قهرمان؛ پژوهشگر، مصحح و شاعر برجستهٔ خراسانی است که در دهم تیر ماه سال 1308 در تربت حیدریه به دنیا آمد و 28 اردیبهشت ماه 1392 درگذشت.
از وی کتابهای متعددی در زمینه شعر و ادبیات به یادگار مانده که تجلی امام علی در طغرای مشهد، دیوان اشعار محمد قهرمان، فریادهای تربتی، روی جاده ابریشم شعر و تصحیح کلیات صائب تبریزی در 6 جلد از آن جمله است.
اثر 'روی جادهٔ ابریشم شعر' استاد قهرمان در نهمین جشنوارهٔ بین‌المللی شعر فجر به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
در پی فوت این شاعر و ادیب برجسته، رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت او را تسلیت گفته بودند.
7507/5132
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.