به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شعر مجازی، به مناسبت هفتمین روز درگذشت حاج محمود اکبرزاده، پدر معنوی شعر ولایی، شامگاه ۲۴ فروردین به صورت زنده از صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: درست است که مرحوم اکبرزاده بیشتر در زمینه شعر و ادب فعالیت داشت اما در واقع او یک اندیشمند بود. کتابی که ایشان در مورد امام حسین (ع) نوشته است، جز معدود اشعاری است که علاوه بر توصیفات بر سیره اباعبدالله نیز تأکید دارد.

وی بیان کرد: اکبرزاده همواره در سنگر انقلاب فعالیت می‌کرد و در همه مسائل اعم از سفرهای راهیان نور، هشت سال دفاع مقدس و حتی فتنه ۸۸ همواره در جبهه انقلاب بود. این نشان دهنده فداکاری وی است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: بسیاری از مردم، مخصوصاً نسل جوان ما این استاد را نمی‌شناسند و باید در این خصوص اقدام شود که انجام این کار بر عهده ما مسئولان است.

همچنین در این جلسه محمد کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغان در ارتباط با حاج محمود اکبرزاده گفت: ایشان یک شخصیت شعردوست بود و همه ملزومات شعر مذهبی را داشت و از این جهت شعر او تأثیرگذاری همه جانبه‌ای بر مردم داشت. وی یک وجود جامع‌الاطراف بود که هم در جلسات مذهبی سخنوری کرده و هم در شعر دستی قوی داشت.

در ادامه این نشست، ولی‌الله کلامی از زنجان در این نشست زنده مجازی حضور یافت. وی در خصوص پدر معنوی شعر ولایی کشور گفت: استاد اکبرزاده پیش از انقلاب در جبهه دفاع از انقلاب فعالیت داشت و پس از آن نیز در دوران دفاع مقدس و دیگر مسائل کشور، همواره در راه انقلاب قدم برمی‌داشت. ایشان هم در دفاع از حریم ولایت، و هم در اشعار مذهبی شخصیتی بسیار ارزشمند بود و اشعار بسیار تأثیرگذاری در این خصوص دارد.

همچنین محمدجواد غفورزاده، شاعر اهل بیت، شعر خود را در وصف پدر معنوی شعر ولایی کشور خواند و در ادامه از غلامرضا سازگار، مدیحه سرا و شاعر اهل بیت، دعوت به عمل آمد.

سازگار در این نشست مجازی بیان کرد: اجازه می‌خواهم تا درگذشت مرحوم اکبرزاده را به رهبر انقلاب تسلیت عرض کنم زیرا این استاد بزرگ از دوستان قدیمی رهبری بود. همچنین از خداوند خواستارم که استاد اکبرزاده در ثواب همه مجالس ما شریک باشد، چراکه او پیر غلام اهل بیت بود.

وی در ادامه به قرائت دو بیتی خود به شرح زیر پرداخت: «رهبر آزادگان را نوکری آزاده رفت / ‏‬ نوکری آزاده رفت و عاشقی دل‌داده رفت / ‏‬شمع جمع محفل اهل ادب، خاموش شد / افتخار ذاکرین محمود اکبرزاده رفت…».

سازگار ادامه داد: یاد اکبرزاده همواره زنده خواهد بود و من این مصیبت را به تمام مداحان و شاعران آئینی مشهد تسلیت عرض می‌کنم.

علی خوش‌چهره، شاعر مشهدی، یک دوبیتی که در وصف استاد اکبرزاده سروده بود را به شرح زیر قرائت کرد: «این پیرغلام عاشق آزاده / ‏‬ بر مهر علی و فاطمه دل داده / ‏‬ در روز ولادت علی‌اکبر / ‏‬ مهمان حسین گشت اکبر زاده».

وی در ادامه گفت: ایشان تبحر و شناخت درستی از شعر و شاعری داشت و ما امیدواریم که بتوانیم حقی بر گردن ما داشتند را به درستی جبران کنیم.

همچنین در این نشست حاج احمد واعظی، مداح و ذاکر اهل بیت، ابراز کرد: دوران کودکی ما داشتن کتاب شعر مرحوم اکبرزاده به نام «حسین پیشوای انسان‌ها» جرم بود. ایشان در شعر خود عبارات کلیدی و حماسی استفاده می‌کرد و اشعار وی مجموعه کاملی از اشعار ولایی، حسینی و انقلابی بود.

وی ادامه داد: تنها همین کتاب کوچک ایشان، نشان از یک تفکر ویژه دارد هرچند که وی به ظاهر یک فرد بازاری و بدون تحصیلات آکادمیک بود اما فهم ایشان بسیار بالاتر از یک مداح ساده اهل بیت داشت. به همین دلیل نبود وی، بسیار احساس می‌شود.

همچنین در بخش انتهایی این برنامه علی انسانی، شاعر و مداح اهل بیت گفت: مرحوم اکبرزاده برای شعرا بالاترین مشوق بود که خود نیز اشعار بسیار زیبایی دارد. او همواره به دنبال آن بود که اشعاری ولایی و انقلابی بسراید.

وی بیان کرد: اکبرزاده به تنهایی در ارتقا شعر آئینی خراسان بسیار تأثیر داشت. امیدوارم که در آینده جلسات و مراسمات شعر بسیاری با یاد ایشان برگزار شود تا همواره یاد و خاطره این عزیز را زنده نگه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1406695
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.