محمدرضا مس فروش روز سه‌شنبه در نشستی خبری به منظور معرفی طرحهای صنعتی قابل بهره برداری در دهه فجر در جمع خبرنگاران افزود: اخیرا با نظر صریح و قطعی وزیر صنعت، معدن و تجارت بسته جهشی صادرات زعفران تدوین شد که خراسان رضوی در تدوین این بسته نقش اساسی داشت.

وی اضافه کرد: در جلسه اخیر که دو هفته قبل در تهران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمانهای تابعه در استانها برگزار شد صحبت از واگذاری اختیارات در مورد برخی کالاهای خاص به استان محل تولید آن مطرح شد که یکی از این کالاها زعفران تولیدی خراسان رضوی بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که اختیارات وزارتخانه و سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص زعفران به شورای ملی زعفران و استان خراسان رضوی واگذار شود که اکنون شیوه نامه این واگذاری در حال تدوین است و به زودی این تفویض اختیار صورت می‌گیرد.

مس فروش افزود: تاکنون نیز بسته حمایتی در حوزه توسعه صادرات زعفران و زنجیره تولید آن توسط این سازمان و شورای ملی زعفران تهیه شده که تفویض اختیارات وزارتخانه در خصوص این کالا، اجرای این بسته را محقق خواهد کرد.

واگذاری کار اکتشاف به ایمیدرو

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره واگذاری کار اکتشافی در پهنه‌های معدنی خراسان رضوی گفت: به منظور انجام کار اکتشافی یک پهنه معدنی به گستره ۳۰ هزار کیلومتر از جنوب خراسان رضوی به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شده است.

مس فروش افزود: قرار است پس از اتمام فعالیتهای اکتشافی در این پهنه معدنی، انجام حفاری و سایر اقدامات در اختیار شرکتهای بخش خصوصی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اخیرا با شرکت ملی صنایع مس ایران تفاهم‌نامه‌ای به منظور اجرای پروژه معدنی از اکتشاف تا فرآوری در گستره ۱۱ هزار کیلومتر از استان به ارزش ۲۵ هزار میلیارد ریال به امضا رسیده که اجرای آن در خوشبینانه ترین حالت طی ۳۶ ماه به اتمام می‌رسد.

بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی ۶۰ واحد تولیدی جدید در دهه فجر ۹۸

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: همزمان با دهه فجر امسال ۶۰ واحد تولیدی جدید با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای چهار هزار و ۴۷۵ نفر در نقاط مختلف استان بهره‌برداری می شود یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌ گردد.

مس فروش افزود: از این تعداد ۵۴ واحد تولیدی به بهره‌برداری می رسند و عملیات اجرایی ۶ واحد تولیدی آغاز می‌شود که زمینه فعالیت آنها در خصوص کانی‌های فلزی، کانی‌های غیرفلزی، صنایع غذایی و داروسازی است.

وی اضافه کرد: در مدت ۱۰ ماهه امسال در حوزه صدور جواز تاسیس برای واحدهای تولیدی خراسان رضوی ۴۸ درصد در میزان سرمایه‌گذاری و ۹۰ درصد در میزان اشتغال این واحدها نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد وجود داشت و با احتساب سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان از ۴۸ هزار میلیارد ریال در سال جاری فراتر خواهد رفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۰ هزار و ۱۹۶ شغل در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان ایجاد شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشت.

مس فروش رشد ۱۲ درصدی در تولید کاغذ، ۱۲ درصدی در تولید سیمان، ۱۵ درصدی در تولید روغن نباتی، هشت درصدی در تولید کنسانتره آهن، ۱۷ درصدی در تولید کاشی و سرامیک، ۸۸ درصدی در تولید کنسانتره مس و همچنین رشد قابل توجه در اخذ حقوق دولتی را نمونه‌ای از دستاوردهای امسال سازمان صنعتف معدن و تجارت خراسان رضوی برشمرد.

وی اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۷ طرح به ارزش ۱۲۸.۸ میلیون دلار در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی ثبت و اجرا شده است.

او تحقق سهم صنعت و معدن خراسان رضوی از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ را نامطلوب دانست و افزود: سهم این استان چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.