به گزارش ایرنا، علی رستمی روز دوشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان تربت حیدریه با تاکید بر مشارکت تمام دستگاهها در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون افزود: این برنامه یکی از مهمترین طرح های وزارت بهداشت در حوزه سلامت است.
وی با اشاره به طرح های مهم عمرانی این شهرستان در بخش سلامت اظهار داشت: با تکمیل این طرحها، تحول بزرگ در حوزه سلامت و افزایش خدمت رسانی به مردم تربت حیدریه ایجاد می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه جاری گفت: این طرح در دو مرحله اجرا می شود که مرحله نخست آن از 27 اردیبهشت تا 15 تیر ماه و مرحله دوم آن نیز از 18 خرداد تا 15 تیر ماه امسال با هدف ارایه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه فشار خون است.
سعیدرضا قنبری زاده، با بیان اینکه در اجرای این طرح، تمام گروههای هدف از نظر فشار خون غربالگری و کنترل می شوند، افزود: از مجموع 350 هزار نفر افراد زیر پوشش این دانشگاه در شهرهای تربت حیدریه، مه ولات و زاوه، تاکنون افزون بر 18 هزار بیمار مبتلا به بیش فشاری خون شناسایی شده اند.
وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد حساسیت در اقشار مختلف مردم و افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در زمینه فشار خون اعلام کرد و گفت: از جمله شاخص های این طرح، الکترونیکی بودن آن است که به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: بیماری فشار خون که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می شود، زمینه ساز بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله سکته های مغزی و قلبی و بیماری های کلیوی است.
قنبری زاده افزود: سالانه حدود 300 هزار نفر در ایران بر اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند که علت مرگ یک سوم آنان بیماری بیش فشاری خون است و این در حالی است که کمتر از 50 درصد مبتلایان به این بیماری از بیماری خود اطلاع دارند.
وی اظهار داشت: با بررسی های صورت گرفته، 60 درصد از مبتلایان به بیش فشاری خون در تربت حیدریه از بیماری خود اطلاع ندارند که امیدواریم با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد.
وی گفت: علاوه بر تمام مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های فعال ، 16پایگاه سیار نیز در این شهرستان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون مشارکت دارند و کار غربالگری بیماران را انجام می دهند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر از ساکنان آنها در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می دهد.
این دانشگاه 190 تخت در بیمارستان 9 دی تربت حیدریه و 20 تخت در بیمارستان مه ولات دارد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
7079/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.