محمود روشندل روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مساحت 11 میلیون و 300 هزار هکتاری استان خراسان رضوی معادل چهار میلیون هکتار را عرصه های سیل خیز بحرانی و فوق بحرانی تشکیل می دهند که قابلیت ایجاد هرز آبهای سریع را دارند.
وی اظهار داشت: این عرصه ها علاوه بر داشتن توان ایجاد خسارت مالی و جانی بسیار می تواند موجب فرسایش خاک، هدر رفت خاک حاصلخیر زراعی و پر شدن مخازن سدهای موجود استان شود.
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری برای کاهش شدت سیل خیزی در این عرصه ها و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و فرسایش خاک گفت: برای حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از این عرصه ها طرح های آبخیزداری و آبخوان داری داریم.
روشندل با بیان اینکه برای 2 میلیون و 700 هزار هکتار دیگر از عرصه های سیل خیز بحرانی و فوق بحرانی استان نیازمند تامین اعتبار به منظور اجرا طرح آبخیزداری هستیم افزود: در مجموع برای 2 میلیون و 500 هزار هکتار از این عرصه ها مطالعات تفصیلی آبخیزداری انجام شده و این طرح در یک میلیون و 300 هزار هکتار آن در حال اجراست.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش اثرات خشکالی، تمام دستگاه های اجرایی استان باید هماهنگی و همکاری لازم را در تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری داشته باشند.
وی گفت: برای اجرای پروژه های آبخیزداری در حدود سه میلیون هکتار عرصه های دارای شدت سیل خیزی بحرانی و فوق بحرانی حدود 280 میلیارد تومان مورد نیاز است.
هم اکنون حدود پنج میلیون و 554 هزار هکتار و معادل بیش از 49 درصد از مساحت 11 میلیون و 300 هزار هکتاری استان خراسان رضوی را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد و 18.4 درصد بیابانهای کشور در خراسان رضوی قرار دارد.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.