علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در سیزدهمین جشنواره تقدیر از تعاونیها برتر خراسان رضوی افزود: بعضا مشاهده می شود کالاهای اساسی ذخیره شده با قیمتهای بیشتری توسط فروشندگان به دست مردم می رسد.
وی ادامه داد: تعاونیها در اقتصاد کشور یکی از ارکان سه گانه اقتصاد شناسایی معرفی شده اند اما هنوز به آن جایگاهی که باید در اقتصاد داشته باشند دست نیافته است.
استاندار خراسان رضوی گفت: در شرایط اقتصادی فعلی که کشور دچار تنشها و فشارهای گوناگون است یکی از راهکارهای جدی برای برون رفت از این وضعیت و رسیدن به یک وضعیت مناسبتر با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر، تقویت تعاونیها است.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه نخستین راهبرد از هفت هدف راهبرد برای رسیدن به سهم 25 درصدی تعاونیها در اقتصاد کشور'آموزش تعاونیها' است. با توجه به تحولات در صحنه های اقتصادی و اجتماعی تعاونیها نیازمند آموزش و روزآمدی هستند.
رشیدیان اظهار داشت: تعاونیها مستقل از تشکیلات اداری هستند و برای اینکه بتوانند با حوزه دولتی و بخش خصوصی رقابت کنند نیازمند تقویت، به روزسازی، تحول، هماهنگی و تعامل بیشتر با یکدیگر هستند.
وی ادامه داد: برای توسعه یا سالم سازی اقتصاد نیازمند نقش آفرینی بیشتر تعاونیها در بخشهای تولید و توزیع کالا هستیم. در شرایط فعلی نیاز بیش از یک سال کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم در خراسان رضوی از جمله برنج، روغن و شکر در انبارها ذخیره شده اشت تا به قیمت مناسب به دست مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر برسند.
استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون بین تعاونیهای تولیدی، واسطه ای و توزیعی در خراسان رضوی یک ارتباط مناسب و زنجیره وار ایجاد نشده در حالی که تعاونیها در صورت همکاری نزدیک با یکدیگر می توانند هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را منتفع کنند.
وی به تسهیلات اشتغالزا و ارزان قیمتی که دولت در قالب طرحهای اقتصادی مختلف ارائه کرده نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون تعاونیها برای استفاده از تسهیلات مشاغل روستایی در خراسان رضوی 20 هزار طرح ارائه کرده اند اما از این تعداد 15 هزار طرح توجیه اقتصادی نداشت که نشانگر ضعف آموزش و به روز نبودن آنها است.
رشیدیان افزود: درست است که بانکهای استان در بخش پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی رتبه نخست کشور را بدست آورده اند اما از شش هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلاتی که در این بخش به خراسان رضوی اختصاص یافت تاکنون تنها دو هزار و 700 میلیارد ریال آن به طرحهای اقتصادی پرداخت شده که هنوز به 50 درصد نرسیده لذا این شرایط نشان می دهد باید فعالیت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
وی گفت: تعاونیها باید بیاموزند علاوه بر استفاده از سرمایه های خرد، برای شکل گیری خوشه های تولیدی نیز از تسهیلات ارزان قیمت به خوبی استفاده کنند. توسعه تعاونیها به منزله یک حرکت اجتماعی رو به رشد است لذا باید تعاونیها برای همگرایی و همکاری بیشتر به منظور تشکیل خوشه های تولیدی - توزیعی نشستهای تخصصی برگزار کرده و در این زمینه تلاش بیشتری کنند.
تعاونیها در خراسان رضوی دارای 400 شبکه توزیع در بخش فرهنگیان، کارمندان دولت و کارگران هستند. همچنین از ابتدای امسال تاکنون 150 تعاونی در حوزه های مختلف اقتصادی در این استان شکل گرفته و بطور میانگین هر تعاونی برای پنج نفر شغل ایجاد کرده است.
خراسان رضوی پس از تهران رتبه دوم کشور را در تشکیل تعاونیها دارد. تاکنون هفت هزار تعاونی با سه میلیون نفر عضو و سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریال در ایت استان شکل گرفته که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای 115 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.