به گزارش ایرنا، محمد مهدی مروج الشریعه روز سه شنبه در همایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال که با حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی چند استان کشور در بیرجند برگزار شد، افزود: توسعه زیرساخت های استان که به فعالیت اشتغالزای توسعه اقتصادی ختم می شود مثل راه و راه آهن از برنامه های در دستور کار است.
وی تاکید کرد: برای ارتقای جاده محور بیرجند به قاین نمایندگان مجلس از دولت بخواهند بودجه مورد نیاز را در اختیار قرار دهند زیرا اجرای پروژه راه آهن با بودجه استانی حق ما نیست، باید بودجه ملی برای آن مصوب و بودجه استان نیز صرف توسعه صنایع دستی و دیگر ظرفیت های شود.
به گفته وی، کسانی که دل در گرو مردم این استان با گرایش های مختلف سیاسی دارند زمانی که بحث توسعه خراسان جنوبی مطرح است با هدف توسعه به مردم و با احترام به هر گونه تفکر سیاسی برای اعتلای همه توانمندی های این خطه، همه یکدل هستند.
وی اظهار کرد: در سند آمایش خراسان جنوبی پنج محور اساسی برای توسعه استان پیش بینی شده که این محورها شامل معدن و سنگ های زینتی، صنایع دستی، گردشگری، اقتصاد مرز و انرژی های خورشیدی است.
وی ادامه داد: در حوزه گردشگری با مطالبه گری جدی باید سهم استان را از نظر تامین کالای گردشگری از زائران و گردشگرانی که در مشهد، دنبال تامین سوغات اصیل هستند بگیریم.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: ما مرز گرانبهایی داریم، کسانی که در خراسان رضوی تماس های مکرر با تجار افغانی با مسئولان متنفذ افغان دارند توسعه فعالیت مبادی مرزی در سه محور یزدان،میل 73 و ماهیرود خراسان جنوبی مدنظرشان است.
مروج الشریعه با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه دوم کشور به لحاظ داشتن زاویه تابش خورشید را دارد، تصریح کرد: از ظرفیت های انرژی خورشیدی در استان استفاده شود.
وی اضافه کرد: باید به دنبال ایجاد تثبیت سه منطقه ویژه اقتصادی تخصصی در استان باشیم همچنین ایجاد سه منطقه منفصله اقتصادی درشهرستان های فردوس و نهبندان و سربیشه مورد تاکید استان بوده و برد آن از ایجاد منطقه آزاد بیشتر است.
وی افزود: تعداد دانش آموخته گان دانشگاهی در استان زیاد است، ظرفیت دانشگاه بیرجند و صنعتی مایه افتخار است که باید برای دانش آموختگان دانشگاه ها فکر شود.
وی اظهار کرد: دانش آموختگان دانشگاهی اگر زمینه اشتغال برایشان فراهم نشود مهاجرت می کنند و این یعنی از دست رفتن سرمایه های انسانی، این استان ثروت های نهفته دارد و اکتشاف آن ثروت هنر ماست از این رو برای جلوگیری از خروج تحصیلکردگان از استان باید برنامه ریزی شود.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همه مدیران استان مکلف هستند خواسته سرمایه گذار را در کوتاه ترین زمان انجام دهند.
همایش سرمایه گذاری تولید و اشتغال استان خراسان جنوبی امروز (سه شنبه) با حضور مقامات کشوری، سرمایه گذاران و سرکنسولگران و دیپلمات های خارجی سالن اجتماعات شهید رجایی استانداری گشایش یافت.
98 سرمایه گذار از استان خراسان رضوی از بخش های مختلف مانند صنعت، معدن، عمران و ساختمانی، گردشگری، تجارت و اقتصاد محض به استان می آیند و همچنین 14 نفر از تهران و 10 سرمایه گذار از سیستان و بلوچستان به منظور آشنایی با امکانات و قابلیت های این استان مرزی برای سرمایه گذاری در این همایش حضور دارند.
این سرمایه گذاران و صنعتگران از دیشب با پروازهای فرودگاه بین المللی بیرجند با نام پرواز صنعت وارد مرکز خراسان جنوبی شده اند.
همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه ظرفیت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری خراسان جنوبی با حضور ادارات کل صنعت، معدن و تجارت؛ جهاد کشاورزی؛ میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی در استانداری خراسان جنوبی برپا شده است.
استان خراسان جنوبی با 11 شهرستان و حدود 800 هزار نفر جمعیت بعد از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور محسوب می شود و از قابلیت های اقتصادی ویژه از جمله در بخش کشاورزی، معدن، تجارت مرز و گردشگری برخوردار است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7559 * 6054* خبرنگار امیرشاهین نایبی فر* انتشار - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.