به گزارش ایرنا گای مارتینی (Guy Martini) عصر سه شنبه در آیین رونمایی از نشان ژئوپارک طبس افزود: طبس مناظر و چشم انداز خارق العاده ای دارد و جایی که واقعا می توانید سیاره زمین را احساس کنید و درباره گذشته زمین تفکر کرد.
وی گفت: مکان هایی که پوشیده از فسیل ها بودند، نشان می دهد این منطقه شاید 300 میلیون سال قبل زیر دریا بوده است و سنگ نگاره هایی که در مجاورت آن وجود دارد که شاید قدمت آن به پنج هزار سال قبل یا بیشتر داشته باشد.
رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو بیان کرد: وجود آسیاب ها، آب انبارها و اینگونه ساختارها نشان می‌دهد چقدر مردم منطقه در گذر زمان، خود را با منابع طبیعی همراه کردند.
وی یادآور شد: مناطق و سایت های مختلفی که در گستره طبس وجود دارد و از جمله در منطقه حفاظت شده و اینجا ما شاهد حیوانات نادری از جمله یوزپلنگ هستیم.
مارتینی افزود: در موضوع میراث معنوی ژئوپارک، آداب و سنن مذهبی طبس را داریم و از همه مهم‌تر وجود امامزاده در اینجا که ما رفتیم و بازدید کردیم که باید اینها به عنوان پتانسیل بزرگ در ژئوپارک ها ارائه و معرفی شوند.
وی تاکید کرد: در موضوع میراث در زمینه های مختلف واقعا پتانسیل های فوق العاده و غیر قابل تصوری طبس دارد.
رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو گفت: تیم متخصصان ژئوپارک طبس باید مورد حمایت قرار بگیرند و متخصصان دیگری نظیر متخصصان میراث فرهنگی و میراث معنوی باید در کنار آنها حضور داشته و در ایجاد این ژئوپارک نقش داشته باشند.
وی ادامه داد: متخصصانی که به فرهنگ بومی آشنا باشند باید عضو این گروه باشند و یا افرادی از بخش خصوصی که تمایل دارند در این تیم حضور داشته باشند و از ایده های آنها استفاده شود.
مارتینی با اشاره به بازدید از اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای کریت و اصفهک گفت: مردم این روستاها بناهای قدیمی استفاده کردند و مکان های بوم گردی را با زیرساخت های جدید و به روز ایجاد کردند و واقعا تلاش زیادی می کنند که به بهترین و بالاترین کیفیت خدمات را ارائه دهند.
وی در خصوص ژئوپارک ها توضیح داد: ژئوپارک ها باید یک میراث زمین شناختی گرانقدری داشته باشند که به عنوان مبنای کار بتواند یک ایده را شکل دهد و وقتی از میراث زمین شناسی صحبت می کنیم دانشی است که واقعا سیر تحول جهان را به ما نشان می دهد.
وی بیان کرد: چه اتفاقاتی افتاده و چه بر سر سیاره ما امده است اما ژئوپارک ها فقط بحث زمین شناختی نیستند بلکه ارتباط داخلی بین مولفه های مختلف در قالب یک پروژه مشترک به نام ژئو پارک مورد نظر است.
رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو اظهار کرد: آنچه در ژئوپارک مطرح است، توسعه پایدار به همراه رشد اقتصادی است که میتواند این اهداف را محقق کند.
وی افزود: من مطئنم تلاش های شما به ثمر می‌رسد و مدلی را در ژئوپارک طبس ایجاد خواهید کرد که نه تنها در ایران الگو باشد بلکه بتواند در کشورهای دیگر هم الگویی برای ثبت جهانی باشد.
ذخیره زمین شناسی شهرستان طبس بیش از پنج میلیارد تن است و ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده است بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود.
این شهرستان با 75 هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
7217*3028* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.