سید علی اکبر پرویزی، چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح بحث تخلف در اذهان عمومی و دامن زدن به این موضوع ، باعث ایجاد بی اعتمادی در جامعه می شود و دوره های بعد با چالش مواجه خواهیم شد.
وی اضافه کرد: سال 1388 شاهد حوادثی بودیم که به دلیل القای ذهنیت اشتباه در جامعه بود امروز همه داوطلبان انتخابات نتیجه را قبول کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به حضور گستره نمایندگان شورای نگهبان ،هیات های نظارت و اجرایی، نماینده داوطلبان، موضوع به گونه ای طرح نشود که به اعتماد مردم نسبت به انتخابات لطمه وارد شود، باید به گونه ای عمل کنیم تا شاهد مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات دوره های آینده باشیم.
وی یادآور شد: انتخابات در خراسان جنوبی با حضور پرشور مردم در 11شهرستان تابعه برگزار شد، از چند ماه قبل فرآیندهای مرتبط با برنامه ریزی های اعلام شده وزارت کشور انجام شد.
وی تصریح کرد: هیات های اجرایی، بازرسی و نظارت تشکیل شد و هفته قبل از انتخابات هم داوطلبان نمایندگان خود را به فرمانداری ها معرفی کردند.
وی تاکید کرد: روز رای گیری با حضور ناظران، بازرسان و نمایندگان فرماندار و بخشدار انتخابات شروع شد و بدون هیچ حاشیه ای به اتمام رسید.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اقدام مناسب شورای تامین و نیروی انتظامی به عنوان مسئول حفظ نظم و امنیت شعبه های اخذ رای به برگزاری انتخابات خوب و سالم در استان کمک کرد.
پرویزی در ادامه بیان کرد: فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که با توجه به حضور ناظران ، بازرسان و نمایندگان داوطلبان و نظارت آنها کمترین تخلف وجود دارد.
پرویزی یادآور شد: در این استان هم نظارت مردمی و هم نظارت های موجود باعث حضور 85.22 درصد مردم پای صندوق رای شد و نتیجه آن بعد از شمارش آرا با حضور ناظران و بازرسان و نمایندگانی داوطلبان صورت جلسه شد.
وی افزود: صورت جلسه های یادشده نیز به تایید و امضای نمایندگان هیات های اجرایی ، نماینده فرماندار و بخشدار، نمایندگان هیات نظارت و نماینده داوطلبان رسید و نتیجه هم اعلام شد.
وی اظهار کرد: سابقه مردم خراسان جنوبی در حوزه مشارکت در انتخابات خوب است و این دوره هم مردم حضور پرشوری در شعبه های اخذ رای داشتند.
پرویزی یادآور شد: یکی از دلایل حضور پرشور مردم استان به دلیل فعالیت ستادهای انتخاباتی داوطلبان و بخشی هم به دلیل ایجاد اعتماد و امانت داری مجریان انتخابات بود و تاکید شد، آنچه مردم تشخیص دهند همان را حراست و به عنوان حق الناس آن را به خوبی مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: تلاش مسئولان استان و گروه های اجتماعی و سیاسی و رسانه ها از دیگر عوامل حضور پرشور مردم خراسان جنوبی در انتخابات بود.
وی تاکید کرد: بعضی ایرادها به لحاظ شکلی در روز رای گیری وجود داشت و در طول تاریخ 38 سال گذشته چنین ایراداتی وجود داشته سات اما هیچ وقت این اشکال جزیی در برگزاری انتخابات تاثیری در نتیجه آن نداشته است.
به گفته پرویزی تصور بعضی از داوطلبان این است،حتما رای می آورند و از قبل قضاوتی در این ارتباط دارند یا اطلاعات نادرستی که ممکن است به آنها داده شود در مواجه با مردم دچار اشتباه می شوند.
وی افزود: با توجه به رفتار فرهنگی و اجتماعی جامعه بعضی از مردم خیلی صریح و شفاف اظهار نظر نمی کنند و هر کسی به آنها مراجعه کند، می گویند به شما رای می دهیم.
وی اظهار کرد: شاید بعضی نگرانی ها از عواقب اظهار نظر کردن باعث شد تا بعضی مردم در این خصوص شفاف اظهار نظر نکنند، آنچه مهم است لحظه تعیین سرنوشتی است که مردم خود با حضور پای صندوق رای مشخص می کنند.
وی تصریح کرد: در مورد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ،خراسان جنوبی ثابت کرد که کاملا قانونمند حرکت کرد و نتیجه آن هم موید این امر است و در کشور هم فرآیند بگونه ای نیست، کسی بتواند تاثیر در نتیجه انتخابات داشته باشد.
وی ادامه داد: اشکال جزیی در همه دوره ها انتخابات بود مگر اینکه کاملا نظام سیستمی، کارت هوشمند و الکترال ایجاد شود و شرایط روز به روز از قبل بهتر خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر تکلیف قانونی برای جمع آوری در روز برگزاری انتخابات این است، باید نمایندگان شورای نگهبان، هیات نظارت، بازرسان، اعضای شعبه ها، نماینده فرماندار و نیروی انتظامی حضور یابند، اگر نماینده یکی از این بخش ها نباشد عملا کار رای گیری شروع نمی شود.
وی تصریح کرد: اگر سرناظر یا بازرس نباشد باید منتظر باشند، این موجب ایجاد تاخیر در فرآیند رای گیری در بعضی شعبه ها می شود یا ممکن است مامور نیروی انتظامی به موقع نرسد.
وی اضافه کرد: در خراسان جنوبی افرادی که در شعبه های اخذ رای حضور یافته بودند، توانستند در انتخابات شرکت کنند، آرا آنها اخذ شد، در شهر بیرجند در دو،سه شعبه با مشکل ازدحام جمعیت مواجه شدیم، تلاش شد با جابه جایی افراد با شعبه های دیگر مشکل رفع شود.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه 29اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شد.
کار اخذ رای از ساعت هشت صبح آغاز شد و پس از 16ساعت پایان یافت.
حدود سه هزار نفر مسئولیت تامین امنیت شعبه های اخذ رای را بر عهده داشتند و در مجموع 13هزار و 500 نفر در کار برگزاری انتخابات با ستاد انتخابات استانداری خراسان جنوبی همکاری داشتند.
برای جمع آوری رای مردم استان در 11 شهرستان،902 شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده بود.
تعداد صندوق های اخذ رای ریاست جمهوری 902 صندوق و برای شوراهای اسلامی شهر و روستا یک هزار و 202 صندوق در نظر گرفته شد.
رای گیری شورای اسلامی شهر بیرجند در 92 شعبه با پیش بینی 410 صندوق اخذ رای به روش الکترونیکی انجام شد، و اخذ رای برای ریاست جمهوری دستی انجام شد.
در این دوره انتخابات شوراهای اسلامی در 908 روستا برگزار شد و چهار هزار و 817 نامزد شورا در حوزه روستایی استان، برای تصاحب 2 هزار و 822 کرسی، با هم رقابت کردند.
مجموع ثبت نام شدگان برای نامزدی شورای شهر و روستا، پنج هزار و 678 نفر بود، نامزدها در حوزه شهری برای تصاحب 139 کرسی با هم رقابت کردند.
یکهزار و 170 ناظر و سر ناظر در استان مسئولیت نظارت برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عهده داشتند.
جمعیت خراسان جنوبی بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن آبان ماه سال 1395، 769هزار نفر اعلام شد که از این تعدادد 454 هزار(59درصد) نفر شهری و 315 هزار نفر (41درصد) روستایی هستند.
از 769 هزار نفر جمعیت استان، 552 هزار نفر واجد شرایط حق رای در انتخابات این دوره بودند که از این تعداد 15هزار و 926 نفر رای اولی اند.
تعداد واجدان شرایط رای در ایران در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 تن اعلام شد که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی بودند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.