محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با محوریت بررسی وضعیت گلخانه‌های استان افزود: بنا نیست همیشه در جلسات درخصوص پول صحبت کنیم چون عرصه جدیدی از فعالیت در استان در حال فرهنگ‌سازی است پس باید مردم آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

وی آموزش را جزو لاینفک طرح توسعه گلخانه‌های استان دانست و تصریح کرد: آموزش در تمامی مراحل طرح توسعه گلخانه‌ای باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت‌های مشاوره‌ای در زمینه توسعه گلخانه‌ای گفت: همچنین می‌توان از تجربیات و توان استان‌های موفق در کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از اولویت‌های استان در توسعه اقتصادی و اشتغال است لذا بایستی در سایر بخش‌های مرتبط با گلخانه، بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی نیز فعال شوند.

معتمدیان گفت: براساس تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای که مهرماه امسال با حضور معاون اول ریاست جمهوری بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور امضا شد قرار است سطح کشت گلخانه‌ای استان به یک هزار هکتار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان نیازمند تعامل، هم‌افزایی و همکاری بین دستگاه‌های متولی است اظهار داشت: همه دستگاه‌ها باید با استفاده از ظرفیت قانونی خود در جهت اجرایی کردن این طرح ملی تلاش کنند چراکه جزو الزامات و یک نوع تکلیف قانونی برای دستگاه‌های اجرایی است.

وی تاکید کرد: بدون شک موانع و قوانین دست و پا گیر در این خصوص زیاد است اما مدیران دستگاه‌های اجرایی باید بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین را بررسی و حلال مشکلات باشند زیرا با استناد به قوانین دست و پا گیر اتفاقی نخواهد افتاد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هیچ توصیه‌ای به کار غیرقانونی نداریم گفت: ظرفیت‌های قانونی بسیار زیادی وجود دارد و میزان اشراف مدیران به قوانین و مقررات مهم است که باید مهربانانه سراغ ضوابط و قوانین حلال مشکلات بروند.

وی تصریح کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برای مردم است و دولت هیچگونه سرمایه‌گذاری ندارد بنابراین به دنبال تصدی‌گری نیستیم بلکه سعی داریم زمینه‌های لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا مردم سرمایه‌گذاری کنند و وظیفه ما حمایت است.

معتمدیان با بیان اینکه ظرفیت‌های قانونی خوبی در مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی دیده شده است گفت: دنبال کسب درآمد نیستیم بلکه تلاش داریم شرایطی فراهم کنیم تا مردم منتفع شده و انگیزه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: همه بخش‌ها باید در ستاد گلخانه استان و با نظارت کامل دنبال شود چراکه در این طرح پول‌های اضافی و نگاه انتفاعی ممنوع است.

معتمدیان یادآور شد: براساس اختیارات و ظرفیت‌های قانونی باید زمین ارزان قیمت و خدمات حداکثری را در اختیار متقاضیان قرار دهیم لذا هدف نخست توسعه زیربناهایی است که در گذشته ایجاد شده است زیرا سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت می‌شود.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی درخصوص واگذاری زمین و صدور مجوزهای لازم به متقاضیان به ویژه افرادی که تجربه فعالیت‌های گلخانه‌ای دارند، نباید هیچ محدودیتی داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در بحث بازاریابی محصولات گلخانه‌ای بدون شک باید برنامه‌ریزی شود مرحله به مرحله از جمله طراحی اولیه، جانمایی زمین، توسعه مجتمع‌ها، مطالعات اولیه شامل آموزش، ترویج و سایر موارد پیش می‌رویم.

وی گفت: برای بازاریابی محصولات گلخانه‌ای استان باید مصرف داخل، استان‌های همجوار و حتی تمام کشور براساس زیرساخت‌های حمل و نقلی که با توجه به محصولات گلخانه‌ای باید ایجاد کنیم در نظر گرفته شود.

معتمدیان افزود: با استفاده از سیستم حمل و نقل زمینی و هوایی باید زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای در استان فراهم شود زیرا اگر اکنون توجیه ندارد به دلیل کم بودن میزان تولیدات است.

وی گفت: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای استان اکنون در سال بیش از ۱۱ هزار تن است که براساس هدف‌گذاری انجام شده به ۲۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت لذا حتما بحث حمل و نقل باید فعال شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با فعال شدن گمرک تخصصی محصولات کشاورزی، صادرات محصولات گلخانه‌ای به صورت مستقیم از بیرجند به کشورهای مختلف انجام خواهد شد و در این خصوص پیگیری‌هایی با سازمان هواپیمایی کشور انجام شده است و به دنبال جذب سرمایه‌گذار در این زمینه هستیم.

وی تاکید کرد: موانع و مشکلات سد راه گلخانه‌داران استان باید شناسایی، احصا و حل شود تا الگویی برای برنامه‌های توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استان شود.

معتمدیان اظهار داشت: سازه‌های گلخانه‌ای متناسب با اقلیم استان باید طراحی و اجرا شود لذا در کنار توسعه گلخانه‌ها، با ساخت سازه‌ها نیز انقلابی رخ خواهد داد.

وی گفت: آنچه مدنظر ما بود در این نشست محقق نشد زیرا محدود به بازدید از یک مجتمع در یک شهرستان بود لذا در اولین فرصت ستاد گلخانه‌های استان با حضور گلخانه‌داران برگزار می‌شود که در این نشست مشکلات و موانع گلخانه‌داران شهرستان‌ها شناسایی، احصا و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

در حال حاضر هشت مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان خراسان جنوبی فعال است و سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان تا ابتدای سال جاری ۶۷.۵ هکتار با تولید سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

تفاهم‌نامه توسعه کشت‌ گلخانه‌ای در خراسان جنوبی ۱۵ مهر امسال همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در استان انجام می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان با توجه به ۲ دهه خشکسالی و معضل کم‌آبی ضروری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.