نشست جمع‌بندی مشکلات شمال شهر بیرجند شامگاه شنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی، مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در مسجد امام هادی (ع) بلوار شعبانیه برگزار شد.

امام جماعت مسجد امام هادی (ع) بلوار شعبانیه بیرجند گفت: استاندار خراسان جنوبی در دومین روز حضور در استان از مناطق شمال شهر بیرجند بازدید کرد که این به معنای توجه خاص وی و رسیدگی به مشکلات این مناطق است.

حجت الاسلام حسینی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولان همه اسلامی و دینی هستند اما یکی از مشکلات اساسی وجود فاصله طبقاتی بین مردم است.

وی بیان کرد: نمی‌گویم به مردم خدمت نشده بلکه خدمات انجام شده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست اما فاصله طبقاتی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم مطرح است و باید در برخورداری از خدمات این موضوع مورد توجه واقع شود.

نماینده مردم اهالی بلوار شعبانیه هم گفت: از زمانی که استاندار خراسان جنوبی به استان آمد رایحه امید بین مردم دمیده شده و این بدان معناست که نگاه مسئولان توجه به محرومان و نیازمندان است.

محمد میرزایی با اشاره به مشکلات این منطقه افزود: فاصله بین خدمت رسانی به شمال و جنوب بیرجند به گونه‌است که انگار دو شهر کاملا جدا از هم است و مردم همیشه باید هزینه‌هایی را برای استفاده از خدمات بپردازند.

وی با بیان اینکه امکانات بایستی به فراخور جمعیت در این منطقه دیده شود اظهار داشت: طرح اتصال صیاد شیرازی به شمال شهر از سال‌های گذشته مطرح است اما هنوز هیچ اقدامی نشده که با اتصال آن فاصله بین شمال و جنوب شهر کوتاه می‌شود.

وی نبود داروخانه، کلینیک درمانی، سالن ورزشی، شعب بانک، فضای سبز کمبود فضای آموزشی و خاکی بودن معابر را از عمده مشکلات این منطقه دانست و گفت: از مسئولان انتظار می‌رود برای رفاه حال شهروندان مقداری توجهات خود را به این منطقه معطوف کنند تا در آینده شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نباشیم.

نماینده محله رجایی نیز گفت: وجود صنوف آلاینده از زخم‌های چهره شمال شهر است که بعد از سال‌ها پیگیری و قول و قرارهای مسئولان هنوز از دغدغه‌های مهم مردم است.

چاپاری ادامه داد: پیاده‌روها به محل کسب و کار صنوف تبدیل شده و عابران پیاده باید از خیابان‌ها عبور و مرور کنند که خطرات زیادی در پی دارد و از مسئولان می‌خواهیم هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

این معتمد محل گفت: در خیابان دولت ۱۰۰ واحد مسکونی احداث شده اما ۱۰ سال است که هیچ اقدامی انجام نشده و به کسی تحویل نمی‌شود و سرمایه هزینه شده در باد و باران در حال از بین رفتن است در حالیکه می‌توان به طـرق مختلف از آن استفاده کرد.

وی به مشکلات ساخت و ساز و بودجه‌های فرهنگی مساجد نیز اشاره کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری کار فرهنگی تمیز نیاز به بودجه ندارند اما باید جوانان را حمایت و از ذهن خلاق آنان استفاده کرد.

حجت الاسلام مهدی طوری نماینده مردم محله کارگران هم گفت: اراضی خاکی به محل امن برای معتادان و از طرفی جولان سگ‌های ولگرد تبدیل شده است که باید تعیین تکلیف شود.

وی درباره خطوط غیرکارشناسی عابر پیاده در خیابان‌های مجاور تصریح کرد: بعضا اگر خطوط عابر پیاده را دنبال کنید به جوب می‌رسید که نیاز است به وضعیت پیاده‌روها رسیدگی شود.

وی گفت: رسیدگی به بلوار مسافر از دیگر خواسته‌های به حق مردم است زیرا ترافیک بالا و عرض کم سبب شده هفته‌ای حداقل سه تصادف در این محل رخ دهد.

زارع یکی از شهروندان بیرجندی هم از نحوه صدور اسناد واحدهای مسکونی گلایه کرد و گفت: اکثر خانه‌هایی که مردم ساکن هستند از ۴۰ سال پیش قولنامه‌ای است، کمک کنید مردم به حق خود برسند و اسناد صادر شود.

یوسفی اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر باید در خدمت مردم باشد نه در خدمت صندلی‌های ادارات، لذا انتظار می‌رود رفع مشکلات مردم این مناطق در اولویت قرار بگیرد.

وی خطاب به استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا، حال که مردم افتاده‌اند از پا چرا گفت: به هر که می پرستید مشکلات این مناطق را پیگیری و رفع کنید تا دعای خیر مردم همیشه پشت سر شما باشد.

یکی از اعضای هیئت امنای آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند هم گفت: اگر بیرجند را به عنوان انگشتر فرض کنیم آستان امامزادگان باقریه نگین آن است که برای توسعه شهدای باقریه نیاز به اعتبار داریم.

محمدی با بیان اینکه بایستی جلوی موانع پیشرفت آستان باقریه را گرفت اظهار داشت: یکی از بزرگترین موانع که موجبات اعتراض شهروندان را فراهم کرده احداث پمپ بنزین روی قبور امامزادگان است.

وی احداث پمپ بنزین در این منطقه را دهن کجی به اعتقادات مردم دانست و افزود: این مانع بزرگ است، مشکلات امنیتی زیادی ایجاد خواهد کرد و تهدید محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند در ارتباط با کمبود فضای درمانی در شمال شهر گفت: بهمن ماه پارسال مجوز احداث بیمارستان محلی به مساحت ۲ هزار مترمربع در مهرشهر از وزارت بهداشت اخذ و زمین انتخاب شده است که عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

محمد دهقانی افزود: در این محلات ۲ داروخانه در مهرشهر و جوادیه (شبانه‌روزی) فعال است و برای دادن مجوز داروخانه در این منطقه محدودیتی وجود ندارد اما باید داروساز اعلام آمادگی کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای تامین زمین موردنیاز دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنیم.

مهدی جعفری افزود: سال‌های گذشته اراضی در اختیار برخی دستگاه‌ها به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی قرار گرفته که تاکنون هیچ اقدامی نشده است که با دستور استاندار این اراضی از دستگاه‌هایی که در موعد مقرر ساخت و ساز انجام نداده‌اند پس گرفته و در اختیار دستگاه‌های نیازمند قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: برای انتقال صنوف آلاینده زمینی به مساحت ۷۷ هکتار در حاشیه شهر واگذار شده که در اختیار تعاونی مربوطه قار گرفته و صنوف باید هرچه سریعتر به این مکان منتقل شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره ۱۰۰ واحد مسکونی نیمه تمام خیابان دولت گفت: این واحدها پنج سال شده بلاتکلیف است که برای واگذاری به مزایده گذاشته شد اما استقبال نشد لذا در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا در قالب خانه سازمانی واگذار شود.

تعیین تکلیف اسناد واحدهای مسکونی و پرداخت تسهیلات نوسازی و تجهیز مسکن به متقاضیان از دیگر موضوعاتی بود که جعفری به آن اشاره کرد.

شهردار بیرجند هم گفت: این شهر دارای ۵۲ محله است که ۲۶ محله در شمال و همین میزان در جنوب شهر وجود دارد اما بی‌عدالتی و نابرابری از نظر حوزه‌های خدماتی بین جنوب و شمال وجود ندارد.

محمدعلی جاوید یکی از مشکلات شمال شهر را کمبود فضای سبز دانست و افزود: پارک جنگلی به مساحت ۴۰ هکتار در محله معصومیه بیرجند در حال احداث است و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با ظرفیت شبانه ۲ هزار خانوار در این پارک مهیا می‌شود.

وی بیان کرد: خیابان جمهوری اسلامی بخشی از هویت شهر بیرجند است که مرکز تجاری و بازار شهر در آن واقع شده بنابراین باید به این قسمت از شهر بیشتر توجه شود.

شهردار بیرجند بیان کرد: کل اعتبارات هزینه شده برای آیلندهای جنوب شهر به میزان آیلندهای چهارشنبه بازار در بلوار مسافر نبوده و سال گذشته سه میلیارد تومان برای احداث این محل هزینه شد.

وی از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل فرهنگسرای بیرجند خبر داد و گفت: این سالن به منظور اجرای مناسبت‌های فرهنگی در حال احداث است و همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: هیچ تفاوتی در حوزه ارایه خدمات در شمال یا جنوب شهر وجود ندارد اما ۲۰۰ منطقه ورزشی در جنوب شهر بیرجند موجود است که از گذشته شکل گرفته است.

مهران سرپرست افزود: با توجه به رویکرد ویژه استاندار در خصوص توجه به شمال شهر بیرجند سالن ۲ هزار نفری با بالاترین کیفیت در ایین منطقه در حال ساخت است و تا پایان سال تحویل جوانان می‌شود.

وی بیان کرد: عملیات عمرانی یک سالن ورزشی و خوابگاه در شمال شهر و  زمین فوتبال ساحلی و تنیس با استفاده از ظرفیت خیرین به زودی کلنگ زنی می‌شود. 

در این نشست مدیرکل ورزش و جوانان پنج هزار قطعه بلیط استخر به صورت رایگان در اختیار کانون‌های مساجد قرار داد تا جوانان بتوانند از استخرهای شنا در ایام تابستان بهره‌مند شوند.

گزارش میدانی از رقیه محمدی 

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.