جنبش مشروطه‌خواهی، انقلاب مشروطه یا جنبش مشروطه مجموعه‌ کوشش‌ها و رویدادهایی است که به امضا کردن فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار در 14 مرداد 1285 خورشیدی انجامید و تا دوره محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامه یافت و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران شد.
انقلاب مشروطه یا جنبش مشروطه‌خواهی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سیاسی در تاریخ ایران جدید بود.
به گزارش روز دوشنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیر موزه عکسخانه شهر درباره این نمایشگاه اظهار داشت: به مناسبت 14 مرداد، روز امضای فرمان مشروطیت نمایشگاه «کارت پستال‌های مشروطه» با همکاری ناصرالدین حسن‌زاده یکی از بزرگترین مجموعه‌داران در موزه عکسخانه برگزار شد.
امیرهوشنگ للهی گفت: پیش از این سال 1384 مجموعه‌ای از 84 کارت پستال گرافیکی در این مرکز به نمایش گذاشته شد و به مناسبت یکصد و 12 سالگی این واقعه 47 کارت‌پستال و بخشی از اسناد آن دوره در موزه قرار گرفته است.
وی افزود: این آثار در اندازه بزرگتری نسبت به نسخه اصلی چاپ شده‌ و در معرض دید عموم قرار گرفته‌، اصل نسخه‌ها در مجموعه شخصی حسن‌زاده نگهداری می‌شوند.
مدیر موزه عکسخانه شهر با اشاره به تفاوت‌های این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های دوره گذشته اظهار داشت: 2سال قبل نمایشگاه عکس مشروطه با محوریت «مشروطه در تبریز» در این موزه برگزار شد اما امسال به صورت جامع‌تری به مشروطه پرداختیم و تصاویری از افرادی همچون عارف قزوینی، سردار اسعد بختیاری و پادشاهان مشروطه نیز در آثار به نمایش گذاشته شده، دیده می شود.
للهی از مشارکت موزه عکسخانه شهر در نمایشگاه دیگری با موضوع مشروطه خبر داد و افزود: نمایشگاه «مشروطه در قاب نیاوران» با مشارکت این موزه تا 21 مردادماه در تالار مجموعه فرهنگی نیاوران برپاست.
وی درباره برنامه‌های آینده موزه عکسخانه شهر گفت: به مناسبت ماه محرم،40 اثر با درونمایه «ایثار» و «مروت» از مجموعه آثار «زورخانه‌ای دوره قاجار» با مشارکت کامران نجف‌زاده دیگر مجموعه‌دار به‌نام روی دیوار موزه می‌رود.
مدیر موزه عکسخانه شهر، برپایی نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی نمایش در ایران با مشارکت انجمن عکاسان تئاتر و نمایشگاهی از دیمیتری ایوانوویچ یرماکوف عکاس روس از ایران در دهه 1870 از دیگر برنامه های این موزه است.
موزه‌ عکسخانه‌ شهر نخستین موزه‌ تخصصی تاریخ عکاسی در خاورمیانه با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تاریخی میزبان علاقه‌مندان است.
نمایشگاه کارت پستال «مشروطه» بخشی از آرشیو شخصی و گران‌بهای ناصرالدین حسن‌زاده از نوادگان یکی از مشروطه‌خواهان تبریز شامل عکس مجاهدان مشروطه تا جشن‌های سالگرد مشروطه روز یکشنبه(14مردادماه) در موزه عکسخانه شهر افتتاح شد.
علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا 12 شهریورماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 17 و پنجشنبه از ساعت 9 تا 13 به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88848993 تماس حاصل کنند.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.