به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد حق شناس روز سه شنبه در سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش حجت اله میرزایی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری وامور شورا شهردار تهران افزود: گزارشی درخصوص اجرای و میزان تحقق برنامه دوم توسعه به شورای شهر ارائه شود.
وی با بیان اینکه در دهه گذشته به کالبد شهر و پروژه های بزرگ مقیاس توجه شده بر ضرورت پیوند میان شهر و شهروندان تأکید کرد.
حق شناس اضافه کرد: باید هم افزایی بین مطالعات کارشناسی شورای اسلامی شهر و شهرداری ایجاد شود تا کمیته های شورا نیز به موازات کارها را پیش ببرند.

*سیاست های شورای پنجم به عنوان اسنادبالادستی در تدوین برنامه لحاظ شود
مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به ارائه گزارش میرزایی اظهار کرد: سیاست های شورای اسلامی شهر که در حال حاضر به عنوان یکی از اسناد بالادستی در تدوین برنامه سوم مورد توجه شهرداری تهران است در اواخر شورای چهارم تصویب شده که باتوجه به رویکردهای جدید باید بازنگری شود.

*تعداد شاخص ها در مطالعات تطبیقی زیاد است
عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در انجام مطالعات تطبیقی شهرداری تهران برای تدوین برنامه سوم 800 شاخص بین المللی تعیین شده گفت: تعیین این تعداد شاخص به معنای آن است که کار دقیقی در این زمینه انجام نشده است.
محمود میرلوحی افزود: مطالعات آمار و برنامه ریزی باید پیش از آنکه به مرحله اجرا برسد یکپارچه شود.
وی با اشاره به اینکه ساختار کنونی شهرداری تهران یکی از دغدغه های شورای شهر است درخواست کرد در این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
میرلوحی همچنین بر ضرورت توجه به مشارکت مردم در شهر و نهادینه کردن آن تأکید کرد و یادآور شد: باید مشخص شود شهر تهران در 1400 در سطح منطقه و پایتخت های منطقه و جهان چه نقشی دارد.

*موضوع مزیت های شهر تهران در گزارش لحاظ نشده بود
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه مساله مزیت های شهر تهران در گزارش تدوین برنامه سوم ذکر نشده بود خاطرنشان کرد: دراین گزارش تنها به ضعف ها پرداخته شده بود به گونه ای که حس مهاجر از شهر تداعی شد.
وی افزود: بهتر است به مزیت های پایتخت نیز اشاره شود تا به نتایج مثبتی دست یافت.

*رویکرد تدوین برنامه سوم علمی و استاندارد است
ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر پس از ارائه گزارش حجت اله میرزایی با بیان اینکه رویکرد تدوین برنامه سوم علمی و استاندارد است افزود: برنامه آینده شهر تهران باید به نحوی تدوین شود که شاهد جهش از بین اسناد به متن جامعه باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در تدوین برنامه سوم باید از نظرات همه مردم، بازاریان، اصناف، زنان و صاحبان سرمایه استفاده شود اضافه کرد: برندسازی شهر تهران، روستاهای تهران و بازار تهران مدنظر قرار گیرد.

*بدون مشارکت سایر دستگاه ها نمی توان کاری از پیش برد
آرش میلانی نیز با تأکید بر اینکه بدون همکاری و مشارکت دستگاه های دخیل در امر اداره شهر تهران نمی توان کاری از پیش برد گفت: متاسفانه مطالعات روی کاغذ می ماند و اجرا نمی شود.
حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه باید اصل واقع بینی در ارائه گزارشات مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: باید یک تعریف واقعی از نقش مدیریت شهری بیان شود.
وی تأکید کرد: باید از این نگاه که شهرداری همه کاره است پرهیز شود زیرا این نگاه در دوره گذشته موجب اداره گران شهر شد.
رسولی با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی نهاد مدیریت شهری در حکمرانی و حکمروایی نقشی ندارد تصریح کرد: متاسفانه در امور خدمات شهری فاقد سیستم یکپارچه شهری هستیم.
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش معاون برنامه ریزی شهردار تهران با بیان اینکه در تدوین برنامه سوم باید سند حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: در این سند حق اعتراض به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان اینکه بهتر است با تعامل و همکاری وزارت کشور و دستگاه های ذیربط حق انتقاد و اعتراض به رسمیت شناخته شود تصریح کرد: باید براساس قانون فضایی مانند بوستان گفت وگو برای این امر اختصاص داده شود.
مسجد جامعی از شهرداری درخواست کرد در این خصوص با وزارت کشور وارد مذاکره شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9353/9343 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.