امروز محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار پایتخت در جلسه هیات دولت حاضر خواهد شد و بعد از 14 سال قفلی که در روابط بین شهرداری تهران و دولت ایجاد شده بود را باز خواهد کرد. پیش از نجفی این محمدحسن ملک‌مدنی بود که به عنوان آخرین شهردار تهران (سال 1382) در جلسات هیات دولت در دوران اصلاحات شرکت می‌کرد.
با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار اصولگرا روابط شهرداری با دولت قطع شد و دیگر دولت، شهردار تهران را به جلسات هیات وزیران دعوت نکرد؛ موضوعی که در دوران 8 ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و شهرداری محمد باقرقالیباف و بعد، دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی (در دولت یازدهم) و حضورمحمد باقرقالیباف در شهرداری تهران ادامه پیدا کرد.
حالا بعد از سال‌ها نزدیکی نجفی و روحانی باعث شده تا قفل ورود شهردار تهران به هیات دولت دوباره شکسته شود و بعد از 14 سال محمدعلی نجفی به عنوان شهردار پایتخت در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد.
اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به نزدیکی دولت و شهرداری منجر شود و برای حل معضلات متعدد پایتخت گره‌گشا باشد. البته شهردار تهران در جلسات هیات دولت رای نخواهد داشت و در زمان‌های تصمیم‌گیری رای نخواهد داد. محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران نخستین فردی بود که در جلسه شورای شهر در این باره صحبت کرد و گفت: «خوشبختانه باخبر شدیم روحانی رییس‌جمهوری محترم با حضور نجفی شهردار تهران در جلسه هیات دولت موافقت کرده است و پس از 18 سال شهردار تهران با موافقت رییس‌جمهور در جلسات هیات دولت حاضر می‌شود.» وی افزود: «من از روحانی تشکر می‌کنم که تصمیم «بجایی» گرفتند.
بدین‌ترتیب نجفی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت حاضر می‌شوند. چرا که این تصمیم به نفع دولت، شهرداری و مردم است.»در همین خصوص دیروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز با تایید این مطلب گفت: «بنده را دوشنبه با نظر مساعد دکتر روحانی برای حضور در جلسه هیات دولت دعوت کردند اما از آنجا که از قبل برنامه‌های دیگری تنظیم شده بود امکان شرکت در جلسه هیات دولت را نداشتم، اما در جلسه بعدی هیات دولت که صبح چهارشنبه است، حضور خواهم داشت.»
همچنین نوبخت، سخنگوی دولت هم دیروز در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت گفت: آقای نجفی از فردا به دولت دعوت می‌شود. فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت فراهم می‌شود که در سایه تعامل، کارها بهتر پیش می‌رود. پیش از این انتقاد می‌شد که دولت بودجه شهرداری تهران را نمی‌دهد در حالی که به همان میزانی که به سایر دستگاه‌ها بودجه دادیم به شهرداری هم پرداخت کردیم.

*سوگند شهردار
دیروز شهردار تهران در صحن شورا حاضر شد تا هم به عنوان نخستین شهردار پایتخت سوگندنامه تنظیم شده توسط اعضای شورای شهر را قرائت کند و هم از برنامه‌هایش برای ایجاد تغییراتی بنیادین در بدنه شهرداری تهران بگوید. شهردار تهران پیش از ادای سوگند خود با تاکید بر اینکه در سال جاری به دلیل عدم تحقق بخشی از بودجه پیش‌بینی شده، سال سختی برای شهرداری تهران پیش بینی می‌شود، افزود: باید تلاش کنیم که به لحاظ مالی با مشکل مواجه نشویم و بیشترین پیش‌بینی‌های بودجه برای سال جاری محقق شود.
محمدعلی نجفی ادامه داد: در نخستین روز شهریورماه که اعضای شورای شهر رای خود را برای مسوولیت شهرداری تهران به بنده دادند، در درگاه خداوند سوگند یاد کردم و در برابر وجدان خود متعهد شدم تا در طول مسوولیتم در شهرداری تهران تمام وقت و توانایی خود را وقف منافع نظام جمهوری اسلامی ایران، شهر تهران و شهروندان تهرانی قرار دهم.
وی افزود: این تعهد وجدانی و سوگندی که در پیشگاه خداوند خورده‌ام امیدوارم تا انتها پایبند آن باشم لذا امروز دومین بار است که سوگند می‌خورم. نجفی ادامه داد: در طول 8 روز گذشته از مسوولیتم، تلاش کردم با برنامه‌های قبلی و جدید شهرداری تهران آشنایی پیدا کنم.
با مدیران و کارشناسان شهرداری در حدی که میسر بود جلساتی داشتم. همچنین چندین جلسه با شهرداران مناطق، معاونین و مدیران شهرداری تهران برگزار کردم. وی با اشاره به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید گفت: در آستانه مهر باید به استقبال مهرماه برویم لذا از جهت فضای عمومی و تبلیغاتی و مسائل مرتبط با حمل و نقل وترافیک که از ابتدای مهرماه حجم ترافیک سنگین می‌شود باید تصمیمات مناسب اتخاذ شود. در همین راستا فردا برای جمع‌بندی با وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای خواهیم داشت.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع انتخاب مدیران شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: جلسات زیادی برای انتخاب همکاران جدید که کار سختی هم هست برگزار کردم تا از میان صدها رزومه بتوانم افراد شایسته را انتخاب کنم. وی تاکید کرد در انتخاب‌ها جز شایستگی و منافع شهر و شهروندان تهران به چیز دیگری پایبند نخواهم بود.
این شیوه باعث می‌شود که بسیاری از دوستان من گله‌مند شوند؛ در چند روز گذشته نیز این گله‌مندی‌ها به گوش من رسیده است اما بی‌تردید هیچ کسی از جانب من هیچ اجازه‌ای ندارد تا در مورد انتخاب مدیران تصمیمی بگیرد. شب گذشته متوجه شدم که یکی از دوستان من در مورد یکی از مدیریت‌ها با سه نفر صحبت کرده است یا در مورد فرد دیگری که جزو انتخاب‌های من بود متوجه شدم به لابی‌های غیر متعارف دست زده که به این ترتیب از لیست انتخاب‌های من حذف شد. نجفی ادامه داد: بی‌تردید برای انتخاب‌ها به مشورت‌ها گوش خواهم داد و گوش و دل من پذیرای مشورت‌ها خواهد بود.
نجفی با تاکید بر اینکه به چهارضلعی نهادهای نظام، شهروندان، اعضای شورا و کارکنان شهرداری تهران معتقد است، افزود: در این چهارضلعی در ضلع اول نهادهای نظام وجود دارند که باید تعامل و همکاری با آنها بیش از پیش تقویت شود. در ضلع دوم شهروندان قرار دارند که مشارکت و پشتیبانی آنها موجب پیشبرد برنامه‌ها خواهد بود و در ضلع سوم اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هستند که با مشورت، مشارکت، راهنمایی و هدایت آنها تلاش خواهم کرد که برنامه‌های پیش‌بینی شده محقق شود.
در ضلع چهارم نیز مجموعه بزرگ کارکنان شهرداری تهران قرار گرفته‌اند.
بعد از این سخنان، نجفی، سوگند نامه خود را قرائت کرد تا نخستین شهردار بلدیه تهران باشد که در برابر مردم سوگند یاد می‌کند. بعد از قرائت این سوگند محسن هاشمی، رییس شورای شهرتهران با بیان اینکه ادای سوگند توسط شهردار از ابتکارات شورای پنجم بود، گفت: از فرماندار محترم و شورای عالی استان‌ها می‌خواهم که موضوع سوگندنامه را قانونی کنند تا در تمامی شوراها به اجرا دربیاید. وی با اشاره به تهیه متن سوگندنامه گفت: در 30 جلسه آغازین شورای پنجم که هنوز رسمیت نداشت بحث میثاقنامه شهردار تهران مطرح شد که به پیشنهاد برخی به سوگندنامه تغییر کرد.
وی ادامه داد: متن سوگندنامه توسط کمیسیون نظارت منتخبان به ریاست امینی تنظیم شده بود. البته پیش از رای رسمی اعضا به نجفی، وی موافقت خود برای قرائت سوگندنامه را اعلام کرده بود و قرار بود در نخستین جلسه که امکان حضور فراهم شود این سوگندنامه ادا شود.

*تذکر رییس شورای شهر به بلاتکلیفی پلاسکو
دیروز همچنین بار دیگر موضوع پلاسکو در پنجمین جلسه شورا مطرح شد. رییس شورای شهر تهران در همین خصوص با تشریح آخرین جزییات ساختمان جدید پلاسکو طی تذکری به اعتراض کسبه پلاسکو اشاره کرد و گفت: متاسفانه با اینکه چند ماه از حادثه پلاسکو گذشته است، اما هنوز کسبه نتوانسته‌اند فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کنند.
وی با بیان اینکه جلسه‌ای با مالک پلاسکو و مدیرکل بنیاد مستضعفان در استان تهران برگزار کردند که آخرین اقدامات در حوزه بازسازی پلاسکو را جویا شوند، تصریح کرد: مسوولان بنیاد مستضعفان توضیحاتی را درباره تاخیر در بازسازی اعلام کردند. رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه پلاسکو از نظر حقوقی مصادره شده است و متعلق به بنیاد مستضعفان است، گفت: اما سرقفلی تمامی فضاهای این پاساژ به سرمایه‌گذاران داده شده و متاسفانه هیات‌مدیره ساختمان نیز نسبت به بیمه کردن ساختمان اقدام نکرده و ساختمان بیمه نبوده است.
هاشمی با اشاره به اینکه برخی مالکان مایل هستند که در نیمه جنوبی پلاسکو که تخریب نشده، فعالیت کنند، گفت: دادستانی هنوز نظر خود در مورد سالم بودن نیمه جنوبی و قابل استفاده بودن را نداده و این در حالی است که مالکان مایل هستند در این قسمتی که تخریب نشده، فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه طرف سوم پلاسکو، شهرداری و طرح تفصیلی است، ادامه داد: بر اساس طرح تفصیلی نمی‌توان در محل ساختمان قبلی پلاسکو، ساختمان بلندمرتبه ساخت و حداکثر هفت طبقه ساخته می‌شود و این در حالی است که موضوع ساختن پلاسکو بین مالک، سرمایه‌گذاران یا همان سرقفلی‌داران، قوه قضاییه و شورای عالی شهرسازی بلاتکلیف مانده است و به نظر می‌رسد از آنجایی که موضوع پلاسکو به یک موضوع عمومی در تهران تبدیل شده، شورای شهر پنجم باید جلسات ویژه‌ای را در این خصوص برگزار کند.

*پرونده کهنه گود برج میلاد
افشین حبیب‌زاده همچنین طی تذکری دیگر در صحن علنی شورا درباره وضعیت بلاتکلیف گود مجاور برج میلاد تهران، ابراز داشت: ضروری است شهرداری هرچه سریع‌تر نسبت به پایدارسازی این گود اقدام کرده و بازرسی سنسورهای جابه‌جایی و سیستم‌های ابزار دقیق آن صورت گیرد.
در ادامه جلسه محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران به بیان توضیحاتی درباره این گود پرداخت و تصریح کرد: قبل از رسمیت شورای پنجم موضوعی در رسانه‌ها از طرف یکی از اعضای شورای شهر چهارم مطرح شد که به دلیل خاکبرداری طولانی‌مدت و رها شده در کنار برج میلاد، خطراتی این برج را تهدید می‌کند.
وی گفت: البته در همان زمان اعلام شد که چنین خطری متوجه برج میلاد نیست اما کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم با جدیت بیشتری به موضوع نگاه کرد. در نهایت معلوم شد خطری برج میلاد را تهدید نمی‌کند ولی سالن همایش‌های کنار برج میلاد مورد خطر واقع شده است.

*چرا اعضا خبر انتصاب‌ها را باید از رسانه‌ها بگیرند؟
محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز دیروز در تذکری، با بیان اینکه چرا اعضای شورا باید خبر انتصابات را از رسانه‌ها بشنوند، گفت: البته این در حد گلایه است و تذکر اصلی من در مورد فرسودگی 2600 دستگاه اتوبوس فرسوده است که در سطح شهر تردد می‌کنند. وی با بیان اینکه عمده این اتوبوس‌های فرسوده گازسوز در اختیار بخش خصوصی هستند، تصریح کرد: متاسفانه هر لحظه امکان بروز حادثه برای این اتوبوس‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند وجود دارد.

*جلوگیری ازتخریب فضای سبزی3 هزارمتری در پاسداران
زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه گفت: بر اساس اطلاعات واصله به کمیسیون شهرسازی شورای شهر، زمینی حدود 3000 متر در خیابان پاسداران بوستان پنجم در اختیار فردی طلبکار از شهرداری قرار داده می‌شود تا فضای سبز محلی در آن تخریب شود.
وی ادامه داد: مردم چند شب در این محل تجمع می‌کنند و در نهایت شهردار منطقه عطف به حکم دیوان عالی دستور توقف داده و این مساله در دست پیگیری شهرداری قرار می‌گیرد.

روزنامه اعتماد
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.