به گزارش ایرنا، وحیدقبادی دانا روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند در سالن همایش های برج میلاد توضیح داد: هم اکنون 10 درصد از جمعیت کشور سالمند هستند و نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲۴ درصد و نرخ رشد سالمندان کشور ۳.۶ درصد است و انتظار می رود در ۱۴۳۰ یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.

 وی ادامه داد: امیدواریم به شعار روز جهانی سالمند که ایجاد فرصت برابر برای همه سنین است نزدیک شویم.

به گفته قبادی دانا، براساس برنامه ششم توسعه باید ۲۵ درصد جمعیت سالمندان هدف را تحت پوشش قرار بدهیم و تلاش می کنیم تا به اهداف خود برسیم.

وی با اشاره آیات قرآن و بیانات ائمه در خصوص احترام گذاشتن به سالمندان گفت: بنیاد خانواده فرصت مناسبی ایجاد کرده تا این مهم انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تلاش می کنیم تا سالمندان یک زندگی مستقل، ‌مشارکت پذیر و عزتمند داشته باشند و باید شرایط آن مهیا شود؛ برای رسیدن به این مهم باید استقلال و پوشش بیمه ای سالمندان به حداکثر میزان خود برسد تا زندگی برای این قشر راحت و دلپذیر شود.

وی همچنین با طرح این سوال که چقدر معابر، خانه ها و بانک ها و شهر ما برای زندگی یک سالمند مناسب است، افزود: باید برای ارتقای شرایط زندگی سالمندان و استقلال آنها تلاش کنیم.

قبادی دانا ادامه داد: استقلال سالمندان موجب سلامت آنها می شود و از افسردگی و بیماری ها مختلف این قشر جلوگیری می کند.

به گفته وی، سالمندی مانند کودکی دوره مهمی در زندگی انسان است اما به معنای پایان فعالیت نیست پس باید به رسمیت شناحته شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بسیاری از کشورها سالمندان در پارک ها و محله ها جز فعالان اجتماعی هستند چراکه یک سالمند با اینکه به لحاظ قوای جسمانی تحلیل رفته اما فکر او ذخیره ای است برای جامعه و باید از آن در بستر جامعه استفاده شود.

قبادی دانا ادامه داد: پیری یک ارزش است و باید با بهبود وضعیت آموزش، رفاه و بهداشت طول عمر و امید به زندگی را افزایش داد.

 رونمایی سند ملی سالمندی

وی همچنین گفت که دبیرخانه ملی سالمند در سازمان بهزیستی از سال ۸۳ آغاز بکار کرد و امروز بعد از ۱۵ سال سند ملی سالمندی رونمایی می شود.

به گفته این مقام مسئول، ۷۲۵ هزار نفر در سازمان بهزیستی تحت پوشش فعالیت مختلف هستند و قرار است برای سالمندانی که کسی را برای نگهداری ندارند خانه های کوچک سالمندان جایگزین آسایشگاه شود.

وی با بیان اینکه تنهایی یکی از مشکلات سالمندان است، خاطرنشان کرد: براساس این طرح چند سالمند باهم در خانه های سالمندی زندگی فعال و پویا خواهند داشت.

 قبادی دانا همچنین گفت که ۶۰۰ مرکز نگهداری سالمندان وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ مرکز شبانه روزی است.

تهرام/۹۳۴۳//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.