«زهره عبادتی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه حدود 350 تا 400 میلیون مترمکعب روان آب از مسیل سرخه حصار و فیروزآباد تهران وارد زمین های کشاورزی ری می شود که در طول مسیر فاضلاب های خانگی، مراکز خدماتی و شهری را به زمین های کشاورزی همراه دارد.
وی افزود: مجموعه وزارت نیرو 2 طرح را شامل احداث 2 تصفیه خانه در مسیر مسیل ها برای کنترل این آلودگی معرفی کرد که بهترین راهکار محسوب می شد؛ ضمن اینکه کمکی برای سیراب کردن اراضی در شرایط کم آبی نیز بود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ری ادامه داد: این اداره نیز راهکارهای کوتاه مدتی از جمله تسریع در ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب تهران، لایروبی، نصب زباله گیر و پسماندگیر در مسیر این مسیل ها توسط شهرداری تهران و ملزم کردن مراکز خدماتی و درمانی به نصب سیستم تصفیه را ارائه کرده است.
وی با اشاره به اینکه با واحدهای آلاینده صنعتی و صنفی در این باره برخورد جدی صورت گرفته است گفت: این اداره واحدهای آلاینده را شناسایی و با صدور اخطار و ایجاد پرونده در مراکز قضایی نسبت به وضعیت آنها اقدام کرده است.
این مسئول گفت: همچنین اداره کل محیط زیست استان تهران نیز در این زمینه اقداماتی از جمله الزام مراکز درمانی و خدماتی به نصب سیستم تصفیه انجام داده است.
عبادتی تصریح کرد: مهمترین منشا ورود روان آب های آلوده از تهران است که باید جلو این فاضلاب به صورت کلی و جدی تر گرفته شود زیرا ورود این روان آب ها به اراضی کشاورزی باعث آلوده شدن زنجیره غذایی می شود.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته زمین های کشاورزی که برنج در آنها کشت شده بود با کمک نهادهایی از جمله جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان شناسایی و نسبت به معدوم سازی آنها اقدام شد ضمن اینکه با کاشت صیفی جاتی که از این منبع آبی تغذیه کرده بودند نیز برخورد شد ولی این اقدام ها به تنهایی کافی نیست.
عبادتی با بیان اینکه متولی اصلی مدیریت این روان آب های آلوده شرکت آب منطقه ای تهران است گفت: باید سایر نهادها از جمله شرکت آب و فاضلاب و شهرداری نیز با ارائه راهکارهایی این وضعیت را مدیریت کنند تا سلامت شهروندان به خطر نیافتد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: تا زمان اجرایی شدن طرح های بلندمدت باید راهکارهای مناسب کوتاه مدت نیز به صورت مستمر پیگیری شود.
به گزارش ایرنا موضوع آلودگی زمین های کشاورزی در جنوب پایتخت و کاشت انواع محصولات در آنها طی چندسال گذشته خبرساز بوده اما هنوز حل نشده است.
تهرام/8138//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.