بر اساس تصاویر ماهواره ای، به نظر می رسد که کره شمالی درحال برچیدن بخشی از یک سایت موشکی در این کشور باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد یک گروه آمریکایی مستقر در واشنگتن اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ ای جدید نشان می‌ دهد که کره شمالی برچیدن یکی از تاسیسات کلیدی توسعه موتور موشک‌ های بالسیتک را آغاز کرده است.

گروه «38 نورث» بر روی وب سایت خود نوشت: «تصاویر ماهواره‌ ای از 20 ژوئیه نشان می‌ دهد که کره شمالی در حال تخریب مرکز آزمایش موشکی «سوها» است که برای آزمایش موتور موشک‌ های بالستیک و سوخت مایع این موشک‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: «از آنجا که این سایت برای توسعه موشک‌ های بین قاره‌ ای کره شمالی مورد استفاده قرار می گرفت، برچیدن آن می تواند نشانه مهمی برای اعتماد سازی از جانب پیونگ یانگ و حسن نیت این کشور باشد.»

 

180723190247-02-sohae-north-korea-image-exlarge-169

180723190352-03-sohae-north-korea-image-exlarge-169

180723190426-04-sohae-north-korea-image-exlarge-169

180723190433-05-sohae-north-korea-image-exlarge-169

 

در حالی گزارش «38 نورث» منتشر شده که طی هفته‌ های اخیر تردیدهایی در خصوص قصد و تمایل کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای مطرح شده است.

روز گذشته سی ان ان به نقل از یک مقام نزدیک به مذاکره کنندگان کره شمالی گفته بود که ادامه مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی مشروط به تمایل واشنگتن را به دست زدن به «یک اقدام جسورانه» و موافقت با یک پیمان صلح با پیونگ یانگ است. به گفته این منبع در کره شمالی، اگر آمریکا تمایلی به تصویب توافق آتش بسی که با یک صلح دائمی که بقای دولت «کیم جونگ اون» را تضمین می کند و به جنگ کره پایان می دهد، نداشته باشد، پیونگ یانگ به احتمال زیاد از مذاکرات خلع سلاح هسته ای خارج خواهد شد.

با این حال «جنی تاون» مدیر «38 نورث» گفته است برچیده شدن «سوها» می‌ تواند گام مهمی در راستای ادامه مذاکرات آمریکا و کره شمالی باشد.

از این اقدام به عنوان نخستین گام کره شمالی در راستای تحقق قول «کیم جونگ اون» رهبر این کشور به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در نشست سنگاپور یاد شده است.

دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ اون در 12 ژوئن در سنگاپور گفت که رهبر کره شمالی به وی قول داده است که به زودی یک سایت اصلی آزمایش موتورهای موشک‌ های بالیستیک برچیده خواهد شد.

هرچند دونالد ترامپ نام این سایت را نگفت، اما مقام های آمریکایی بعدا به رویترز گفتند منظوری وی سایت «سوها» بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی بر اساس گفت‌ و گویی که با رهبر آن کشور داشته، مهلت زمانی مشخصی وضع نشده است. از این توافق به این دلیل انتقاد شده که فاقد جزئیاتی در مورد زمان و چگونگی گام های پیونگ یانگ در جهت کنار گذاشتن سلاح های هسته ای است.

کره شمالی تاکنون 6 مورد آزمایش هسته ای انجام داده است که آخرین آنها، در سپتامبر 2017 بود.

دموکرات های کنگره به شدت از برنامه های دولت در قبال کره شمالی بی اطلاع مانده اند و همین موضوع آنها را نگران کرده است. «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از رهبر کره شمالی خواست تا به وعده‌ اش عمل کند. قرار است این هفته وی در کنگره در خصوص کره شمالی پاسخگوی نمایندگان باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.