انتظار می‌ رود پومپئو در سخنرانی روز دوشنبه خود در مورد راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران بعد از خروج از برجام، اختلافات با کشورهای اروپایی را کم‌ اهمیت جلوه دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی روز دوشنبه خود درباره ایران تقاضایی را مطرح خواهد کرد که متحدان اروپایی با آن مخالفت کرده اند: مذاکره با تهران در مورد یک توافق جدید که این کشور را برای همیشه از تولید سوخت هسته ای باز می دارد و در عوض مسیر ساخت سلاح هسته ای مسدود می شود.

انتظار می‌ رود پومپئو خواستار گسترش شمار کشورهای درگیر در گفت‌ و گوها شود و احتمالا امیدوار به جلب حمایت کشورهای دیگر نظیر ژاپن و کشورهای عربی است که در مذاکره بر سر توافق هسته‌ ای در سال 2015 مشارکت نداشتند و ترامپ 10 روز پیش از آن خارج شد.

اما انتظار نمی‌ رود این راهبرد پیشنهادی وزیر خارجه جدید آمریکا در قبال ایران با استقبال قدرت‌ های بزرگ اروپایی روبرو شود؛ کشورهایی که مخالف اقدام ترامپ بودند و اکنون درباره یافتن راه‌ هایی گفت و گو می کنند که با کمک آنها بتوانند تبعات تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی که با ایران معامله می کنند را کاهش دهند.

هسته مخالفت ها از سوی اتحادیه اروپاست که «دونالد تاسک» رئیس شورای آن نهاد روز گذشته گفت: «مشکل این است که نزدیک ترین دوست شما قابل پیش‌ بینی نباشد. شوخی نیست. این حالا اصل مشکل ما با دوستانمان در آن سوی اقیانوس اطلس است. من با حرف ترامپ موافقم که پیش‌ بینی‌ ناپذیری می‌ تواند ابزاری موثر در سیاست باشد، اما ابزاری جلوی دشمنان و رقیبان، نه دوستان.»

پومپئو این چنین محاسبه کرده که تهدیدهای ترامپ برای تحریم در نهایت موثر خواهد افتاد. 

پومپئو در طرح جدید به دنبال مذاکراتی جدید برای رسیدن به توافق بر سر محدودیت‌ های شدیدتر و طولانی‌ تر برای فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران، اعمال محدودیت‌ هایی بر آزمایش‌ های موشکی ایران و گسترش محدودیت‌ ها علیه فعالیت‌ های منطقه‌ای ایران به ویژه در سوریه خواهد بود.

مقام‌ های آمریکایی همچنین می‌گویند در تلاش برای یافتن راه‌ هایی جهت اعمال محدودیت‌  - یا تحریم - فعالیت‌ های سایبری ایران هستند؛ چرا که آنها می ترسند ایران اقدامات آمریکا را با حملات سایبری به بانک‌ ها و موسسات مالی آمریکا پاسخ دهد. 

انتظار می‌ رود پومپئو در سخنرانی روز دوشنبه خود در مورد راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران بعد از خروج از برجام در اندیشکده «هریتیج» اختلافات با کشورهای اروپایی را کم‌ اهمیت جلوه دهد. 

«برایان هوک» مشاور ارشد سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت: «به نظر من منصفانه‌ تر این است که بگوییم ما با اروپایی‌ ها بیشتر از آنکه اختلاف نظر داشته باشیم، اتفاق نظر داریم.»

وی روز جمعه گفت که وزیر خارجه آمریکا قصد دارد برای اعمال فشار بر ایران جهت مجبور کردن مقام‌ های ایرانی به بازگشت به میز مذاکره، یک «نقشه راه دیپلماتیک» طراحی کند.

به گفته این مقام ارشد، پومپئو همچنین قصد دارد روز دوشنبه آینده از متحدان اروپاییِ آمریکا و دیگر کشورها درخواست کند تا از این طرح پشتیبانی کنند.

برایان هوک در این باره گفت که پومپئو قرار است روز دوشنبه در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود خواستار حمایت گسترده کشورها از سیاست مقابله علیه «تهدیدهای ایران» شود.

وی گفت مقامات آمریکا امیدوارند فشارهای دوباره اقتصادی حاصل از تحریم‌ های جدید منجر به برگشت ایران به میز مذاکره شود.

مقام‌ های آمریکایی گفته‌ اند بعید است پومپئو در سخنرانی روز دوشنبه سخنی درباره تغییر نظام ایران به میان بیاورد، اما او به طور گسترده درباره سیاست‌ های واشنگتن برای «مهار» ایران صحبت خواهد کرد. 

در طول دولت اوباما، مقامات سخنرانی های مشابهی پیش از توافق هسته ای ایران ایراد کرده بودند. اما ماهیت آن سخنرانی ها فرق داشت زیرا در آن زمان کشورهای اروپایی کاملا به تحریم ها پایبند بودند و آنها را بهترین راه برای آوردن ایران پای میز مذاکره می دانستند.

با وجود خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در روزهای اخیر ضمن تاکید بر تمایل‌ شان برای حفظ برجام گفته‌ اند برای محافظت از معاملات تجاری شرکت‌ های خود با ایران تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

در همین راستا، کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که روند احیای «مقررات بازدارنده» را برای محافظت از منافع شرکت‌ های اروپایی در ایران در مقابل تحریم‌ های آمریکا آغاز کرده است.

در گام آتی، کمیسیون مشترک روز 25 ماه مه (4 خرداد) در وین و در قالب اتحادیه اروپایی/ سه کشور اروپایی + چین و روسیه و ایران و در سطح معاونان وزارت خارجه/ مدیران سیاسی برگزار می‌ شود. وزرای خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپایی نیز در روز 28 مه در نشست آتی شورای امور خارجی در بروکسل به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.