ارتش سوریه به نزدیکی بزرگراه«حرستا-دوما»رسیده است و عملیات خود در غوطه شرقی را با آزادی ساختمان ها و مزاع در منطقه «الغدروانی» در حرستا ادامه می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، پیشروی سریع ارتش سوریه در منطقه غوطه شرقی همچنان ادامه دارد.

ستاد تبلیغات جنگ همچنین تأکید کرد که ارتش سوریه موفق شد که شهر «حرستا» را پس از بازپس گیری «کازیه الکیلانی» در جاده دوما-حرستا به محاصره در آورد.

ستاد تبلیغات جنگ تصریح کرد که ارتش سوریه شهرک «مسرابا» در غوطه شرقی را آزاد کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه ،وابسته به مخالفان سوری، ارتش سوریه شهر دوما را از دیگر مناطق غوطه شرقی دمشق جدا کرد.

برخی منابع نیز گفتند که ارتش سوریه شهرهای حرستا و دوما را به طور کامل محاصره کرد.

ستاد تبلیغات جنگ در سوریه همچنین  گزارش داد که ارتش سوریه پس از پیشروی سریع به نزدیکی بزرگراه«حرستا-دوما»رسیده است و عملیات خود در غوطه شرقی را با آزادی ساختمان ها و مزاع در منطقه «الغدروانی» در حرستا ادامه می دهد.

تلویزیون رسمی سوریه نیز اعلام کرد که یگان های ارتش سوریه در محور مزارع شهر حرستا در غوطه شرقی در حال پیشروی هستند.

خبرنگار تلویزیون روسیا الیوم نیز گفت که ارتش سوریه در شهرک های «مسرابا»، «حوش الاشعری» و «افتریس» و نیز مزارع جسرین در غوطه شرقی در حال پیشروی است.

ارتش سوریه پیش از این  گردان«افتریس» در جنوب شرق حرستا در غوطه شرقی را آزاد کرده بود.

ستاد تبلغیات جنگ همچنین تأکید کرد که ارتش سوریه از مواضع خود در شهرک«المحمدیه»به حرکت درآمده و به عمق یک کیلومتر به سمت شهرک«جسرین» پیشروی کرد.

این پیشروی ها و بازپس گیری های مناطق جدید در غوطه پس از آزادی 50 درصد از این منطقه از دست گروه های مسلح صورت می گیرد.

این در حالی است که شب گذشته گروه«جیش الاسلام» در غوطه با اخراج عناصر گروه جبهه النصره که توسط جیش الاسلام دستگیر شده اند و رفتن آنها به استان«ادلب» موافقت کرد.

همزمان با آن مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که افراد مسلح متمرکز در غوطه شرقی دمشق نیز به دولت سوریه پیشنهاد مذاکره برای جدایی شان از گروه جبهه النصره ارائه کردند.

سرلشکر«یوری یوتوشینکو» رئیس این مرکز گفت که برخی از نمایندگان گروه های مسلح غیرقانونی در غوطه شرقی تلاش های شان برای تماس با نیروهای دولتی سوریه و مرکز آشتی روسیه در سوریه را شدت داده اند تا مساله جدایی شان از جبهه النصره را مورد مذاکره قرار دهند.

در تحولی دیگر، ستاد تبلیغات جنگ از کشته شدن «ضیاء الشاغوری»معاون فرمانده گروه«فیلق الرحمن»به همراه یک گروه عناصر همراه وی در حمله ارتش سوریه در منطقه افتریس خبر داد.

 از سوی دیگر،روز گذشته یک کاروان حامل کمکهای انسان دوستانه برای غیرنظامیان محاصره شده توسط تروریست ها در غوطه شرقی در ریف دمشق با نظارت هلال احمر عربی سوریه به این منطقه وارد شد.

خبرنگار خبرگزاری سانا در اردوگاه الوافدین در غوطه شرقی در این زمینه گفت: کاروان‌ مشترک هلال احمر سوریه و کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی شامل 13 کامیون حامل مواد غذایی و کمک های امدادی است.

این در حالی است که گروه های تروریستی وابسته به جبهه النصره حاضر در غوطه شرقی محله های مسکونی شهر دمشق را با خمپاره ها هدف قرار می دهند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

 

ضبظ سلاح آمریکایی برای النصره در غوطه

نیروهای امنیتی سوریه مقادیر زیادی سلاح و مهمات آمریکایی ارسال شده برای گروه تروریستی جبهه النصره را در غوطه شرقی ضبط کردند.

به گزارش خبرگزاری سانا یک مسئول امنیتی سوری در این زمینه گفت که با همکاری برخی از مردم ساکن الغوطه و بر اساس اطلاعات دقیق به دست آمده که حکایت از تلاش برای قاچاق سلاح و مهمات برای گروه های تروریستی در غوطه داشت، یکی از گشتی های نیروهای امنیتی سوریه یک کمین در محورهای احتمالی تحرک تروریست به سمت غوطه نصب کرد.

این مسئول امنیتی افزود در این کمین محموله بزرگی از سلاح های مختلف و مهمات که برخی از آنها ساخت آمریکا هستند به علاوه مقادیری مواد مخدر و دستگاه های پزشکی و سیستم پخش ماهواره ای و خمپاره  ضبط شد. این تجهیزات و تسلیحات در دو کامیون حمل شده و برای گروه های تروریستی که شاهد شکست های پیاپی و از هم پاشیدگی در غوطه شرقی هستند،قاچاق می شد.

 

خروج تعدادی از افراد مسلح از غوطه

تعدادی از افراد مسلح از غوطه شرقی  و از طریق گذرگاه «الوافدین» در حومه دمشق خارج شده اند.

خبرگزاری سانا گزارش داد که شماری از عناصر تروریستی شب گذشته از طریق گذرگاه آوارگان الوافدین از غوطه شرقی خارج شدند.

این در حالی است که مردم ساکن شهرک حموریه در غوطه شرقی تظاهرات کردند و خواستار ورود ارتش عربی سوریه به این منطقه و خروج افراد مسلح از آن شدند.

از سوی دیگر؛ تروریست های  جبهه النصره  و گروه های تروریستی دیگر حاضر در غوطه شرقی امروز-شنبه- به سمت خانواده هایی که در حال تلاش برای خروج از شهرک جسرین بودند، تیر اندازی کردند که در اثر آن 4 نفر از اعضای یک خانواده خود را از دست دادند.

گروه های تروریستی به سمت خانواده هایی که در حال تلاش برای رسیدن به مسیر انسانی «جسر الغیضه» منتهی به شهرک «الملیحه» بودند، تیراندازی کردند که در پی آن یک زن و 3 کودکش کشته شدند.

 

گلوله باران عفرین توسط ارتش ترکیه 

خبرنگار المیادین در عفرین گفت که توپخانه ارتش ترکیه اطراف روستای«مریمین» را به منظور تلاش برای پیشروی به سمت شهر عفرین و محاصره آن گلوله باران کرد.

«رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه از پیمان ناتو خواست در سوریه دخالت نظامی کند.

اردوغان خطاب به اعضای ناتو گفت: ما را به افغانستان،سومالی و بالکان دعوت کردند و ما پاسخ مثبت دادیم حالا من از شما دعوت می کنم به سوریه بیاید اما چرا نمی آیید؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی دمشق غوطه شرقی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.