نخستین مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا برای ادای شهادت و پاسخ به قانونگذاران روانه جلسات تحقیقات روند استیضاح رئیس‌ جمهور شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد کارکنان سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که در کانون تحقیقات برای استیضاح مرتبط با دونالد ترامپ و اوکراین قرار دارند، پنج شنبه جلسه ای پشت درهای بسته با «کرت ولکر» نماینده تازه مستعفی آمریکا در امور اوکراین برگزار کردند.

کرت ولکر نخستین مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا و مستقیما در ارتباط با اوکراین است که به پرسش‌ های نمایندگان پاسخ داد. این جلسات استماع در سه نشست مختلف در مجلس نمایندگان برگزار شد.

محور پرسش ها، مکالمه تلفنی ماه ژوئیه ترامپ با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، اقدامات ولکر در پی این تماس تلفنی، و فعالیت های «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ، در ارتباط با ادعاهای فشار بر زلنسکی برای انجام تحقیقات درباره «جو بایدن» معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا است.

این جلسه در مجلس نمایندگان با حضور کرت ولکر، نتیجه تلاش جمعی دموکرات ها در سه کمیته اطلاعات، امور خارجی، و نظارتی است.

روند تحقیقات استیضاح رئیس‌ جمهور آمریکا از دوم مهر ماه به دستور «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شده است.

روند تحقیقات استیضاح بر این متمرکز است که آیا دونالد ترامپ با درخواست از همتای اوکراینی‌ اش برای انجام تحقیقاتی درباره «جو بایدن» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش، از قدرت سوء استفاده کرده است یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن را که از کاندیداهای اصلی دموکرات‌ ها در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است، و همچنین پسرش «هانتر بایدن» را به فساد در روابط سیاسی و اقتصادی با اوکراین متهم کرده اما تاکنون سندی برای اثبات چنین اتهامی ارائه نکرده است.

 ترامپ روز پنجشنبه در گفت‌ و گویش با خبرنگاران، علاوه بر اوکراین از چین نیز خواست که درباره بایدن‌ ها تحقیق کنند. وی گفت: «آنچه در چین اتفاق افتاده، تقریبا به همان بدی است که در اوکراین اتفاق افتاده».

جو بایدن در سال 2013 در جریان سفری به چین، پسرش را نیز با هواپیمای رسمی دولت با خود برده است. هانتر بایدن در آن زمان به دنبال راه‌ اندازی یک صندوق سهامی بود که قرار بود بخشی از سرمایه مالی آن از سوی سرمایه گذاران چینی تامین شود.

«کیت بدینگفیلد» معاون مدیر تبلیغات انتخاباتی جو بایدن در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: «این سخنان نشان می‌ دهد که ترامپ از روی استیصال به تئوری‌ های توطئه که نادرست بودن آنها روشن است، متوسل می‌ شود. دولت او در حال سقوط آزاد است.»

روند تحقیقات استیضاح که دونالد ترامپ از آن با عنوان «ساحره‌ گیری» به معنی عملیات گسترده تعقیب و آزار یاد می‌ کند، پس از آن آغاز شد که مکالمه تلفنی وی با «ولودیمیر زلینسکی» همتای اوکراینی‌ اش، با شکایت یک افشاگر دولتی فاش شد.

بنابر این گزارش، ترامپ در گفت‌ و گوی تلفنی 25 ژوئیه‌ اش با رئیس جمهور اوکراین، از او می‌ خواهد که درباره یک شرکت انرژی که هانتر بایدن چندین سال عضو هیات مدیره آن بود تحقیق صورت گیرد.

قبل از این مکالمه تلفنی، دونالد ترامپ دستور داده بود کمک نظامی 400 میلیون دلاری به اوکراین که در حال جنگ با جدایی‌ طلبان مورد حمایت روسیه است، متوقف شود.

یک روز بعد از این تماس تلفنی، کرت ولکر نماینده آمریکا در امور اوکراین، به همراه یک مقام دیگر آمریکایی توضیحاتی به رئیس جمهور اوکراین ارائه کردند که چگونه خواسته‌ های دونالد ترامپ اجرا شود.

نام کرت ولکر در متن شکایت افشاگر دولتی ذکر شده بود و او پس از آن مقام خود استعفا کرد.

کرت ولکر در سپتامبر 2018 با یک مشاور هیئت مدیره «گروه بوریسما»، شرکتی که ترامپ خواستار انجام تحقیقات در مورد آن شده، دیدار کرده‌ است.

ولکر همچنین بین «رودی جولیانی» وکیل شخصی دونالد ترامپ، و «آندری یِرمِک» دستیار رئیس جمهور اوکراین ارتباط برقرار کرد؛ اگرچه وزارت خارجه آمریکا می‌ گوید که این ارتباط به درخواست خود یرمک انجام شد.

رودی جولیانی و دیگر حامیان ترامپ، جو بایدن را متهم می‌ کنند که مقامات اوکراین را تحت فشار قرار داده تا دادستانی را که مشغول تحقیق درباره شرکت گاز «بوریسما» بود، متوقف کنند.

اما بایدن و دیگر مقامات دولت باراک اوباما می‌ گویند که این موضوع ارتباطی با هانتر بایدن نداشته است.

گروه بوریسما از یاری‌ دهندگان مالی اصلی «شورای آتلانتیک» است. شورای آتلانتیک اندیشکده‌ ای آمریکایی‌ است که در واشنگتن قرار دارد.

«میکولا زلوچفسکی» موسس بوریسما، نیز بین سال‌ های 2014 تا 2016 رقمی در حدود 90 هزار دلار هزینه لابی‌ گری در کنگره آمریکا، وزارت خارجه، خزانه‌ داری و وزارت انرژی کرده‌ است.

در سال‌ های 2010 تا 2012، وقتی میکولا زلوچفسکی در دوره ریاست‌ جمهوری «ویکتور یانوکویچ» وزیر منابع طبیعی اوکراین بود، گروه بوریسما برخی از 39 مجوز استخراج گاز خود را دریافت کرد.

کرت ولکر مدیر اجرایی انیستیتو مک‌ کین در «آریزونا» است و به‌ صورت داوطلبانه به‌ عنوان نماینده ویژه اوکراین به خدمت وزارت خارجه درآمده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.