به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا شرف بیانی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در مورد جمع آوری اسناد این است که مدارک و اسناد مرتبط با زمان جنگ پراکنده بوده و در هر اداره یا منزلی در استان ایلام می توان آثار و مدارک مکتوب و غیرمکتوبی از زمان جنگ مشاهده کرد.
وی افزود: هر سند و مدرکی که از زمان جنگ به جای مانده برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بسیار مهم و ارزشمند است و صاحبان و دارندگان این آثار می توانند آنها را به بنیاد برای تکمیل بخش های باغ موزه دفاع مقدس تحویل دهند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام یادآور شد: دانش نامه دفاع مقدس مرتبط با جغرافیای جنگ تحمیلی استان ایلام در حال تدوین است و تاکنون یک هزار مدخل و منبع برای تدوین آن جمع و گردآوری شده و اکنون در مرحله مقاله نویسی این دانش نامه قرار داریم.
شرف بیاتی گفت: همچنین از سال 96 تاکنون 45 عنوان کتاب در زمینه جنگ تحمیلی چاپ و منتشر شده و امسال نیز در صدد انتشار هفت جلد کتاب دیگر در این زمینه هستیم.
وی به تاریخ شفاهی وقایع زمان جنگ نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از مهم ترین اسناد زمان جنگ تاریخ شفاهی و بیان خاطرات نسل زمان جنگ است که باید این خاطرات و مطالب که بسیار مهم و ارزشمند هستند گردآوری و تدوین شوند تا برای نسل های آینده باقی بمانند.
شرف بیانی افزود: نسل های کنونی مستقیم یا غیرمستقیم با دوران دفاع مقدس و وقایع زمان جنگ آشنایی و ارتباط دارند اما ماندگاری ایثارگری رزمندگان در جنگ تحمیلی برای آیندگان که هیچ آشنایی با رویدادهای این حادثه مهم ندارند از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار داشت: نسل های آینده ای که هیچ درک و شناختی از دفاع مقدس و رویدادهای آن ندارند باید با مطالعه اسناد و مدارکی که از نسل های ما به جای می ماند با حقیقت جنگ ورشادت های مردم آن زمان آشنا شوند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام ادامه داد: نسل های آینده ای که هیچ درک و شناختی از دفاع مقدس و رویدادهای آن ندارند باید با مطالعه اسناد و مدارکی که از نسل های ما به جای می ماند با حقیقت جنگ ورشادت های مردم آن زمان آشنا شوند.
وی در مورد احداث باغ موزه دفاع مقدس گفت: ایجاد باغ موزه بعد از کش و قوس های فراوان با حمایت مجموعه استانداری و دیگر دستگاه های مرتبط در محل ساختمان کنونی بنیاد در حال ساخت است و ۲ فاز از آن تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و با تکمیل این طرح بخشی از تاریخ جنگ تحمیلی استان ایلام برای نسل های کنونی و آینده مستند سازی و‌ بازسازی می شود.
وی در خصوص یادمان های مناطق جنگی و شهدای گمنام استان ایلام اظهار داشت: یادمان های ملی استان از لحاظ امکانات و زیرساخت و اعتبارات ضعیف و نیازمند توجه بیشتر است و برخی از یادمان های شهدای گمنام نیز باید ساماندهی، مرمت، تجهیز و به سازی شوند.
شرف بیانی افزود: یادمان های دفاع مقدس استان ایلام از لحاظ جغرافیایی و محتوایی نسبت به دیگر مناطق جنگی کشور بکرتر و نزدیک تر به وقایع زمان جنگ هستند و می توانند بازدیدکنندگان را بیشتر با رویدادهای زمان جنگ ملموس و مانوس کنند.
به گزارش ایرنا، استان ایلام محل وقوع بیش از ۵۳ عملیات بود که ۱۵ عملیات آن همچون عملیات های محرم و کربلای یک شاخص و بزرگ بود.
ایلام سه هزار شهید را در زمان جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.