به گزارش خبرنگار ایرنا، لمسی شدن کلیدها، نصب برنامه ها و بازی ها در دنیای مجازی به قدری آسان شده که کافی است یکبار جلوی چشم بچه ای 2 ساله گوشی یا تبلت را روشنی کنی، خواهی دید در عرض چند لحظه به راحتی با تکرار همان کارها، کودک نیز وارد فضای مجازی می شود.
این روزها دیگر خبری از بازی های پر تحرک و جنب و جوش که موجب تخلیه انرژی بچه ها می شد و خستگی و خواب راحت در شب را مهمان جسمشان می کرد، نیست.
حالا کودکان با یکجانشینی مشغول تماشای تلویزیون و انجام بازهای رایانه ای هستند و پدرها و مادرها به خاطر مشغله هایی از همین دست نیز کاری به آنها نداشته و همین که از شر مزاحمت ها و شیطنت هایشان خلاصی پیدا کرده اند، شاید به ظاهر راضی باشند غافل از اینکه بدون شک مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی فراتر از آن آسیب های جدی در انتظار فرزندانشان است.

**چشم و هم چشمی برای خرید تبلت

چشم و هم چشمی در زندگی امروزه موجب شده به محض به دنیا آمدن یک بچه وسایل جدید و تکنولوژی روز همچون تبلت و اسباب بازی های رایانه ای در اتاقش جا خوش کند و کودک هنوز دست چپ و راستش را نمی شناسد، اما بسیاری از کانال های تلگرامی و اینستاگرام را به خوبی بلد است و وارد شود.
اکنون دیگر هر کودکی بدون استثنا یک تبلت دارد یا حداقل چند ساعت در طول روز را با گوشی پدر و مادر خود در حال انجام بازی های رایانه ای است.

**تندخویی و گوشه گیری و چاقی از مضرات بازی های رایانه ای

یک کارشناس مشاوره اجتماعی می گوید: بیشتر کودکان به دلیل انجام بازی های خشن رایانه ای تند خویی، عصبی ، زودرنج و گوشه گیر هستند و توان برقراری ارتباط اجتماعی موثر با دیگر همسالان خود را ندارند.
مریم زکایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس مشاهدات کودکان به خاطر کم تحرکی و انجام بازی های بدون تحرک و تغذیه زیاد نسبت به همسالان خود در سال های قبل چاق تر هستند که این عامل بیماری های زیادی برای آنان در آینده است.
وی افزود: بچه ها بیشتر ترجیح می دهند به تنهایی بازی کنند و از انجام بازی های مفرح و شاد که باعث تحرک و تخلیه انرژی آنان می شد به دلیل زندگی آپارتمانی فاصله زیادی گرفته اند.
وی تاکید کرد: بسیاری از عوامل محیطی و شرایط زندگی اجتماعی موجب شده که دیگر از شیطنت و بازی بچگی کودکان در جامعه خبری نباشد و بچه ها به طور طبیعی با بسیاری از مسائل مواجه نشوند.
زکایی گفت: بچه ها چون مخاطب بازی خود را شخصیت های کارتونی و بازی های انیمیشن می بینند، فقط مفهوم شکست و پیروزی را می آموزند و از بسیاری مفاهم اجتماعی نظیر رفاقت، رقابت، مشورت، همفکری، همکاری، همدلی، محبت، دلسوزی و ... شناخت مفهومی و عملی ندارند.
وی اظهار کرد: والدین اکنون که از نظر سطح سواد نسبت به سال های قبل جایگاه بالاتری دارند، باید نسبت به این مسائل اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند.
این کارشناس حوزه اجتماعی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل بهانه گیری بچه ها معمولا گوشی یا تبلت هوشمند برای بچه ها خریداری می شود اما والدین خودشان هنوز از همان گوشی های قدیمی استفاده می کنند و دانشی در خصوص شبکه های اجتماعی مجازی ندارند که این امر یکی از عوامل تهدید زا است.

** والدین اطلاعات کافی از شبکه های مجازی داشته باشند

وی از والدین خواست ابتدا خود با اطلاعات کافی از گوشی های هوشمند و شبکه های مجازی با هوشیاری و هدایت کاری کنند که فرزندان آنها به جای حضور در سایت های مخرب و ضد فرهنگی به سمت استفاده صحیح از این فناوری ها راهنمایی شوند.
زکایی اظهار کرد: وقتی نوجوان و جوان بداند با استفاده از فناوری نوین گوشی های هوشمند به راحتی می تواند حجم زیادی از اطلاعات در خصوص درس های مدرسه، تحقیقات علمی، گردآوری مطالب مفید و ... را می تواند بدست آورد و در پیشرفت علمی و تحصیلی اش تاثیرگذار است، بدون شک در معرض شبکه های غیر مناسب مجازی قرار نمی گیرد.
وی تاکید کرد: افزایش توان مهارتی و آگاهی بخشی به خانواده ها بهترین راهکار و موثرترین حربه برای سالم سازی فضای مجازی و دور کردن کودکان و نوجوانان از خطر آسیب های این فضای غیر واقعی است.

یکی دیگر از کارشناسان اجتماعی نیز گفت: متاسفانه برخی از والدین جوان با استفاده نامناسب از فضای مجازی در حال ضربه زدن به کانون گرم خانواده هستند زیرا برای خود محدودیتی در استفاده از زمان و شبکه های مجازی قائل نمی شوند.
مریم یاوری اظهار کرد: وقتی یک زن به عنوان یک مادر می تواند از کارکردهای مثبت فضای مجازی در افزایش دانش خود به عنوان یک همسر شایسته، یک خانم خانه دار و یک مادر موفق استفاده کند با حضور مداوم در شبکه های غیر اجتماعی و دیدن کلیپ و تصاویر نامناسب علاوه بر حذف حضور خود در کنار همسر و فرزندان باعث بروز تنش و آسیب در خانواده می شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که اکنون بیشتر وقت خود را زنان به دنبال دیدن مدل لباس، آرایش و ... در فضای مجازی هستند و زمانی برای در آغوش کشیدن و رسیدگی به تربیت و درس و مشق بچه ها ندارند.
یاوری گفت: باید یک فرهنگ مناسب استفاده از گوشی و تبلت در بین افراد جامعه نهادینه شود و هر کسی به صورت خصوصی ساعت ها در فضای مجازی نباشد بلکه باید یک قانون ساده گذاشت تا افراد به صورت محدود و بنا به ضرورت در خانه از فضای مجازی استفاده کنند.
وی افزود: بی توجهی به بچه ها موجب می شود آنها در اتاق خود یا در رختخواب و زیر پتو ساعت ها در فضای مجازی رها شوند، بدون شک علاوه بر عوارض جسمی و کم بینایی دچار مشکلات روانی و رفتاری نیز می شوند و خطرات زیادی نیز در فضای مجازی در کمین آنها است.
وی ادامه داد: چشم و هم چشمی، خرید وسایل لوکس و گران قیمت، پیگیری متعدد برای تغییر شکل ظاهری و عضویت در گروه های نامناسب فضای مجازی که ممکن است خانواده را در معرض فروپاشی قرار دهد از کارکردهای منفی فضای مجازی و عدم استفاده صحیح از این فناوری نوین است.
یاوری یادآور شد: متاسفانه برخی افراد با حضور مداوم در شبکه های مجازی گرفتار افراد شیاد و کلاهبردار می شوند و ممکن است مورد سوء استفاده مالی ، جانی و حتی جنسی قرار گیرند.
وی گفت: اکنون تشکیل پرونده های متعدد درخواست های طلاق در دادگاه ها که بیشتر آنها به دلیل حضور نامناسب در فضای مجازی صورت می گیرد، موجب برهم زدن کانون گرم خانواده شده است.
این کارشناس حوزه اجتماعی تاکید کرد: با افزایش اطلاعات و آگاهی افراد نسبت به فضای مجازی می توان از کارکردهای مثبت آن در زمینه همسرداری، خانه داری، فرزند پروری و ... استفاده کرد.

**فرهنگ سازی موجب اصلاح عادت استفاده متوالی از گوشی و فضای مجازی می شود

وی گفت: می توان با فرهنگ سازی بسیاری از آسیب های اجتماعی در فضای مجازی را از بین برد و در تغییر نگرش و اصلاح فرهنگ ها گام مثبتی برداشت.
یاوری ابراز امیدواری کرد که مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی کشور با افزایش دوره های متعدد برای اقشار مختلف سعی در فرهنگ سازی و افزایش آگاهی خانواده ها نسبت به خطرات، معایب، محاسن و کارکردهای مثبت و منفی فضای مجازی داشته باشند در غیر این صورت هر گوشی موبایل یا تبلت به بمبی برای فروپاشی کانون گرم خانواده مبدل خواهد شد.

**حضور کودکان در فضای مجازی با همراهی والدین الزامی است

کارشناسان معتقدند هنگام حضور کودکان در فضای مجازی باید والدین نیز همراه آنان باشند و ناظر اطلاعات استفاده شده توسط فرزند خود باشند تا با مشکل سایت های غیر مجاز و شیادان فضای مجازی مواجه نشوند.
آنان معتقدند کودکان نیاز دارند با وسایل جدید آشنا شوند و اکنون استفاده از این گوشی و تبلت به صورت یک استفاده عادی و ابزاری روزانه در جامعه در حال گسترش است به همین دلیل باید فرهنگ صحیح استفاده از آن به خوبی در جامعه نهادینه شود.
با امید به اینکه فرهنگ استفاده صحیح و مناسب از تبلت و گوشی برای همه افراد در جامعه ما نیز نهادینه شود و تنها بنا به ضرورت مورد استفاده قرار گیرد.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.