به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از مرز مهران، مسیر 11 کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی مملو از هزاران زائری است که خود را با هر وسیله ممکن در حال رساندن به نقطه سفر مرزی می کنند،پیر و جوان ، زن و مردم ، کودک و نوجوان با تحمل سختی راه و پیاده روی طولانی باز هم اثر از خستگی در چهره آنان را نمی توان مشاهده کرد .
یازدهمین روز آبان ماه 96 شهر کوچک مهران یک روز تاریخی دیگر را سپری کرد شهری که در چند سال گذشته برای پذیرایی از جمعیت میلیونی زائران از جان مایه می گذاشت.
نقطه مرزی مهران در مسیرهای منتهی به مرز بین المللی مهران از سمت شهرستان های ایوان و چرداول سرشار از خودروهای هزاران زائری است که تلاش می کنند خود را به پایانه مرزی مهران برسانند، این حجم تردد به حدی بالاست که تصاویر دوربین های عکاسان و فیلم برداران از توان انعکاس این جمعیت عاجز و ناتوان مانده است.
مسیر 160 کیلومتری جاده حمیل - ایلام - مهران که در حالت عادی می توان آنرا در 2 ساعت طی کرد امروز به دلیل قفل شدن جاده توسط خودروهای زائران در کمتر از 6 ساعت نمی توان پیمود و همین عامل منجر به خستگی بیش از حد زائران شده بود.
نیروهای پلیس راه استان با کمک یگان های اعزامی از سایر استان ها تلاش کردند که ترافیک مسیر را کنترل و مدیریت کنند ولی حجم خودروها به حدی بود که در نقاط مختلف گره های ترافیکی ایجاد شد و زائران برای ساعاتی در این مسیر معطل شوند.
یکی از مهم ترین دلایل بروز این گره ترافیکی دوطرفه بودن مسیر حمیل به ایلام و بخش زیادی از مسیر ایلام به مهران است که باعث می شود رانندگان نتوانند با سهولت این جاده ارتباطی را طی کنند .
یکی از مهم ترین مشکلات سال های گذشته در مهران ورود خودروهای زائران به محیط داخلی شهر بود که باعث می شد ترافیک سنگینی در داخل مهران ایجاد شود که اکنون خودروهای زائران و اتوبوس های بین شهری اجازه ورود به داخل شهر را ندارند و باید راهی پارکینگ های پیش بینی شده شوند که این تمهید در روان سازی ترافیک مهران در اسیتانه اربعین سال 96بسیار مثبت و موثر بوده است .
ایجاد موکب های متعدد در داخل شهر مهران نیز از دیگر معضلات سال های گذشته بود که باعث ازدحام جمعیت و اختلال در رفت و آمد زائران می شد که امسال بجز تعداد معدودی موکب خبری از آنها در داخل شهر نیست و بیشتر آنها در مسیر 11 کیلومتری پل زائر تا میدان اربعین استقرار یافته اند.
نبود موکب در داخل شهر همچنین باعث شده مردم این شهر بتوانند با ارائه خدمات متنوع درآمدی نیز کسب کرده و در تامین معیشت آنها در این ایام نیز مثمرثمر بوده است.
سال های گذشته حجم ورودی به پایانه در برخی ساعت های به حدی بود که نیروهای انتظامی و بویژه یگان ویژه برای کنترل جمعیت با سختی های بسیاری روبرو می شدند که امسال با ایجاد پنج گیت در فواصل مکانی مختلف جمعیت به داخل این گیت ها هدایت و پس از کنترل مدارک آنها را به سمت پایانه مرزی روانه می کردند.
امسال خبری از اتباع سایر کشورها که بیشتر آنها نیز بدون روادید به مرز مهران می آمدند تاکنون نیست و به نظر می رسد تمهیدات مسئولان برای جلوگیری از ورود آنها به پایانه مرزی مهران جواب داده و از این نظر نیز یک نکته مثبت در اربعین 96 در مرز مهران به حساب می آید ولی با این حال برخی افراد ایرانی طی روزهای گذشته با وجود اعلام مسئولان مبنی بر جلوگیری از تردد زائران بدون ویزا و گذرنامه باز هم در مرز مهران حضور پیدا کرده اند که ضمن اختلال در نظم برای عزیمت افراد دارای مجوز نیز مشکلاتی ایجاد می کنند.
مسئولان پایانه مرزی مهران عنوان می کنند از ابتدای ماه سفر تاکنون بیش از 550 هزار نفر از مرز مهران عازم عتبات عالیات شده اند .
این میزان تردد بیانگر افزایش به نسبت دوره مشابه پارسال است و به نظر می رسد طی چهار روز آینده این وضعیت به شکل فزاینده ای ادامه یابد.
6034/6119**گزارش: حسن کهزادیان** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.