به گزارش ایرنا از پایگاه خبری اتاق بازرگانی استان ایلام، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در مراسم جانمایی این مرز اظهار کرد: مرز چنگوله به عنوان بازارچه و در زمینی به مساحت 30 هکتار که 15 هکتار آن در داخل خاک ایران و 15 هکتار آن در داخل خاک عراق است، ایجاد می شود.
حشمت الله عسکری با بیان اینکه بخشی از زیرساخت های این بازارچه آماده و بخش دیگری از آن در حال آماده شدن است، افزود: توافقاتی با طرف عراقی حاصل شد و جلسات فنی در خصوص تکمیل زیرساخت های آن در حال انجام است که تلاش می شود تا پایان سال بخشی دیگر از زیر ساخت های این بازارچه تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این مراسم گفت: این گذرگاه در آینده نزدیک می تواند نقش مهمی را در توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق ایفا کند.
شعبان فروتن افزود: این گذرگاه به سبب شرایط مطلوب و نزدیکی به شهرهای عراق دارای مزایای خوبی است که بخش خصوصی از گشایش آن برای صادرات به کشور همسایه استقبال می کند.
وی اضافه کرد: تلاش می شود که از ظرفیت های این گذرگاه به عنوان مکمل مرز بین المللی مهران برای رونق اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین اشتغال پایدار برای جوانان به نحو مطلوبی استفاده شود.
به گزارش ایرنا، استان مرزی ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک، بیشترین و طولانی ترین مرز با عراق را در میان استان های مرزی کشورمان با عراق دارد و امکان راه اندازی سه بازارچه مرزی با استان های دیاله، واسط و میسان در عراق در این استان فراهم است.
بعد از سقوط صدام در عراق، افق جدیدی پیش روی مبادلات مرزی با این کشور در استان ایلام گشوده شد، و در 2 نقطه صفر مرزی مهران و دهلران (چم سری) شرایط ایجاد بازارچه مرزی ایجاد شد ولی تنها مرز و بازارچه مهران از تیرماه سال 82 فعالیت خود را آغاز کرد.
اکنون روزانه محموله یک هزار دستگاه کامیون شامل انواع کالا از جمله مصالح ساختمانی، میوه و تره بار، ساخته های پلاستیکی، مواد شیمیایی و لوازم خانگی به ارزش اقتصادی بیش از 2 میلیون و 500 هزار دلار از این بازارچه به عراق صادر می شود.
مرز چنگوله در 50 کیلومتری شهر مهران واقع شده است.
هیات دولت با ایجاد 2 مرز جدید بین استان ایلام با عراق در مناطق چنگوله و چیلات اواخر تیر ماه امسال موافقت و اجرای آن را ابلاغ کرد.
دریافت کننده: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3032/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.