قاسم سلیمانی‌دشتکی روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در استان ایلام اظهار داشت: این ویروس با سرعت انتشار بالایی که دارد جمعیت زیادی از اقشار مختلف جامعه را می‌تواند به خود مبتلا کند که رعایت نکات پیشگیرانه و توصیه‌های بهداشتی و پزشکی تنها راه مقابله با این بیماری است.

وی افزود: باید هرگونه اجتماعات خانوادگی و جلسات به حداقل ممکن و در حد صفر برسد و مردم از محافل شب نشینی و یا سفرهای درون و برون شهری به شدت پرهیز کنند، چادر زدن در تعطیلات نوروز امسال و برنامه‌های نورزگاهی تعطیل و ممنوع است.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به اینکه مهمانان نوروزی سایر استان‌ها امسال به علت شیوع بیماری کرونا نباید به استان ایلام سفر کنند، اضافه کرد: شهرستان‌های بدره، دره‌شهر و آبدانان با توجه به اینکه در مسیر تردد مسافران استان لرستان و به ویژه منطقه کوهدشت هستند در معرض خطر قرار دارند و باید پایش و کنترل مسافران تشدید شود.

وی گفت: همچنین شهرستان سیروان نیز که در ایام تعطیلات نوروزی محل تفرج گردشگران است نیز در معرض آسیب قرار دارد و مسوولان این شهرستان باید از ورود گردشگران دیگر استان‌ها به خصوص استان‌های دارای وضعیت قرمز به این شهرستان جلوگیری کنند.

استاندار ایلام از شهرداری ایلام خواست از فعالیت افراد خریدار ضایعات خانگی( نان خشکی)، فروشندگان دوره‌گرد و کسانی که در میان سطل‌های زباله شهرداری دنبال ضایعات هستند جلوگیری کند و همچنین میوه‌فروشان یا دست‌فروشانی که از دیگر استان‌ها به ویژه استان‌های دارای وضعیت قرمز بار به استان ایلام حمل می‌کنند و در اینجا به فروش می‌رسانند بایدبه استان‌های مبدا خود فرستاده شوند و میادین میوه و تره‌بار مایجتاج خود را از داخل استان تامین کنند.

وی افزود: به مدت محدود بازار بزرگ فروش میوه و تره‌بار ایلام موسوم به پارکینگ شهرداری تعطیل شود و همچنین صنف آرایشگاه‌های مردانه و زنانه نیز به مدت یک هفته فعالیت خود را تعطیل کنند و مراسم‌های یادبود، جشن‌های عروسی و مراسم‌های ختم به زمان‌های دیگری موکول شود و سالن‌های ورزشی و اجتماعات دولتی و خصوصی حق فعالیت ندارند.

وی از مردم خواست: مراسم سنتی پنجشنبه و جمعه آخر سال جاری را به خاطر وضعیت پیش آمده به فرصت مناسب دیگری بیندازند و از تجمع در آرامستان ها برای احیای این سنته حسنه در شرایط فعلی اجتناب ورزند و سفرهای درون شهری خود را به حداقل برسانند.

استاندار ایلام یادآور شد: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در خصوص برگزاری نمازهای جماعات مساجد، استفاده از زیارتگاه‌های امامزادگان پرتردد در تعطیلات نوروزی و شرایط تدفین شرعی اموات بیماری کرونا دیدگاه‌های خود را با استفاده از فرامین و دستورهای بیت مقام معظم رهبری به اطلاع مردم و مسوولان برسانند.

سلیمانی‌دشتکی گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب، مخابرات، برق و گاز باید قبوض برق را به صورت پیامک برای مشترکان ارسال کنند و از خانوارها فقط یک نفر اقلام مورد نیاز خانواده خود را برای چند روز خرید کند تا از تردد بی مورد در سطح شهرها جلوگیری به عمل آید.

وی از فرمانداران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه استان ایلام خواست: نسبت به حضور مهمانان نوروزی و تشدید پایش سلامت آنها و برگزاری محافل خانوادگی هشدارهای لازم و جدی را به عموم شهروندان بدهند و از مردم بخواهند که این بیماری را جدی بگیرند.

وی همچنین از نیروهای پلیس راه استان خواست: پایش سرنشینان خودروهای عبوری که از خارج استان وارد ایلام می‌شوند را تشدید کنند و هر فرد مشکوک به این بیماری برای انجام آزمایش‌های بیشتر و قرنطینه به مراکز درمانی در نظر گرفته شده ارجاع داده شود.

در این نشست مصوب شد مکانی برای بیمارانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند در نظر گرفته شود و تا زمان بهبودی کامل و برای حفظ ایمنی این افراد و خانواده‌هایشان خارج از بیمارستان شهید مصطفی(ره ) و دور از خانواده نگهداری شوند.

استفاده از آمبولانس‌های بخش خصوصی برای تدفین یا انتقال بیماران مبتلا به کرونا با نظارت دانشگاه علوم پزشکی، تامین آهک به میزان کافی برای تدفین بهداشتی اموات احتمالی ناشی از این بیماری و اجبار بیماران قطعی کرونا به تبعیت از کادر پزشکی برای درمان از  دیگر مصوبه‌های نشست امروز بود.

در حال حاضر آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در استان ایلام ۱۳ نفر است و ۱۰ بیمار مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام بستری و قرنطینه هستند و فوت نخستین بیمار ایلامی مبتلا به کرونا نیز تایید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.