به گزارش ایرنا، دمای هوای هفته جاری مناطق مختلف گرمسیر ، معتدل و سردسیر استان ایلام دستکم ۴۰ و حداکثر ۵۱ درجه (دهلران) از سوی هوا شناسی اعلام شده اما دماسنج بسیاری از اهالی مهران و دهلران گرمسیر تا  ۵۶ درجه سانتی گراد دما را به معنای حداکثر مطلق گرما ثبت کرد.

حاصل تفاوت عدد اعلامی هواشناسی با رقم بالاتر دماسنج های خانگی فقط بی اعتمادی و غرولند نیست.

 تشعشع نامهربان آفتاب در روزهای رونق کار کشت و زرع مهران و دهلران که بیشتر از نیمی از زمین و تولید زراعی استان ایلام را دارند  بسیاری از زارعان به خصوص سالمندان پرتحملی که هیچ شرایط آب و هوایی آنان را مجبور به تعطیلی کار کشاورزی نمی کند گرما زده کرد که تعدادی از آنها به مراکز درمانی مراجعه کردند.

احساس سرگیجه، خستگی بیش از حد، آشفتگی، درد شدید عضلات، تب یا تهوع، تشنج یا بیهوش شدن از جمله علائم گرمازدگی استکه  در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه شود.

 ۱۱۸ نفر راهی بیمارستان شدند

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام گفت:با شروع گرمای شدید داستان از ابتدای هفته تاکنون ۱۱۸ نفر به‌ علت گرمازدگی به بیمارستان‌های استان ایلام مراجعه و درمان شده‌اند.

 فیروز بالاوندی اظهار داشت: بیش از نیمی از این افراد، میانسال و از اهالی شهرستان‌های مناطق گرمسیری (دهلران و مهران) هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام توصیه کرد: با توجه به افزایش دمای هوا تا پایان هفته، مردم استان برای حفظ سلامت خود، در ساعات اوج گرما از رفت و آمد غیرضروری زیر تابش آفتاب خودداری کنند.

بالاوندی ادامه داد: در مراحل اولیه گرمازدگی، در فرد علایمی مانند تپش قلب، وعرق کردن زیاد مشاهده می‌شود و در صورتی که میزان عرق کردن فرد افزایش یابد در نتیجه مقدار زیادی از مایع بدن او از دست می رود و الکترولیت‌های ضروری بدن مانند سدیم و پتاسیم نیز دفع می‌شود.

با توجه به شدت گرما در چند ساعت قبل و بعد از ظهر که  افتاب در اوج تشعشع قرار دارد تاکید بهداشتی این است که اقشار مختلف مردم کمتر از خانه خارج شوند هر چند بسیاری از افراد مانند زارعان دهلران و مهران در این روزها حاضر به یک ساعت خانه نشینی نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به گرم شدن هوا شهروندان باید هشدارها را جدی گرفته و به خصوص افراد و گروه های سنی پرخطر مانند کودکان و کهنسالان از تردد در بیرون منزل باید اجتناب کنند.

دکتر راضی ناصری فر افزود: گرمازدگی، حالتی است که سیستم تنظیم کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما از کار می‌افتد که برای پیشگیری و یا مقابله با این حالت باید نکاتی را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه چنانچه کسی دچار گرمازدگی شد در کمترین زمان به مراکز درمانی انتقال داده شود، گفت: علائمی از جمله ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن، احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی نشانه گرمازدگی است.
وی تاکید کرد: در این شرایط  لباس‌های فرد گرمازده را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید یا با استفاده از پارچه، حوله یا اسفنج بدن را با آب سرد خیس کنید.
دکتر ناصری فر ادامه داد: پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار داده دست‌ها و پاهای وی را ماساژ دهید و اگر شخص هوشیار است او را تشویق به نوشیدن کم کم آب کنید.

وی راه‌های پیشگیری از گرمازدگی را استراحت در سایه یا محیط خنک، در صورت کار کردن در دمای بالا نوشیدن آب هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، پوشیدن لباس‌های سبک و رنگ روشن، نوشیدن آب هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید.
دکتر ناصری فر تاکید کرد: در مورد نوزادان و کودکان زیر ۲ سال که نمی توانند مشکل خود و احساس تشنگی شان را بیان کنند، این مساله بسیار مهم تر است.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام با اشاره به ورود سامانه پر ارتفاع جنب حاره‌ای به استان ایلام اظهار داشت: فعالیت این سامانه در چند روز گذشته موجب افزایش گرمای هوا در استان به خصوص منطقه گرمسیری جنوب ایلام به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد شد.

مجتبی میهن پرست افزود: دهلران روز گذشته با ۵۱ درجه گرمترین شهر کشور شد که انتظار می‌رود این روند امروز نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه موج گرما تا پایان هفته در سطح استان مستقر است، افزود: به دنبال افزایش گرما ساعت کار اداری شهرستان‌های گرمسیری دهلران و مهران در استان ایلام به مدت سه روز تغییر یافت.

همچنین با توجه به شدت گرما و افزایش استفاده مردم از تجهیزات خنک کننده، روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام امروز با صدور اطلاعیه‌ای از اهالی استان خواست: با توجه به افزایش مصرف برق در استان ایلام که در این لحظه به اوج خود رسیده به طور قطع بدون همراهی و کمک  مشترکان در خصوص مدیریت مصرف امکان اعمال خاموشی جدی است.

مدیرعامل شرکت برق ایلام در این خصوص به ایرنا گفت: مصرف برق در استان ایلام در این لحظه به اوج خود رسیده و به طور قطع بدون مدیریت مصرف امکان اعمال خاموشی جدی است.

هادی شیرخانی از مردم خواست بیشتر از همیشه به مدیریت مصرف برق اهتمام ورزند تا امکان توزیع عادلانه انرژی برقی در روزهای آتی نیز میسر شود.

شیرخانی درخصوص مصادیق مدیریت مصرف ضمن تاکید بر کاهش استفاده های غیر ضرور تجهیزات برقی افزود: در ساعت اوج مصرف یعنی ۱۱ ظهر تا ۱۸ عصر و ۲۱ تا ۲۴ شب از وسایل پرمصرف مانند اتو، ماشین لباس شویی، جاروبرقی و…کمتر استفاده کنند.

وی توصیه کرد: دمای کولر گازی حتماً روی ۲۵ قرار گیرد.
 دمای هوا در ابتدای هفته جاری در شرایطی اغاز شد که ایلام از مهار  در اخرین روز هفته قبل موفق به مهار چندین آتش سوزی گسترده  عرصه های طبیعی شده بود  اتش سوزی هایی که مکرر در مرداد ماه جنگل و مرتع و مزرعه را خاکستر کردند.

علت زمینه ای این حریق ها خشکی انبوه بوته و علف های مراتع و زیر اشکوب جنگل و عامل اصلی ان بی احتیاطی و گاه تعمدی عامل انسانی  است.

اکنون  افزایش دما و خشکی هوا،احتمال  وقوع   گسترش آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی فزونی یافته است کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوندباید از اقدام های پرخطری مانند روشن کردن آتش خودداری کنند.

۷۱۸۰/۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.