مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان البرز از ثبت ملی دو اثر ناملموس استان البرز در سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فخرالدین صابری، گفت: "دانش، فن و مهارت رفوگری" به عنوان یکی از رشته های وابسته به هنر و مهارت دوخت و دوز سنتی که در حال حاضر فعالان این رشته بسیار محدود بوده و این مهارت و هنر رو به فراموشی است. 

وی افزود: میراث فرهنگی البرز با وجود استادکاران محدود اقدام به ثبت ملی این رشته کرده است. این هنر در طی قرون متمادی از پیشه‌های گذشتگان محسوب می‌شد و از ظرافت بسیار خاصی برخوردار است. میراث فرهنگی استان البرز در نظر دارد برای زنده نگه داشتن این میراث درخطر نسبت به ترویج و آموزش آن در سطح استان اقدام کند.

صابری با اشاره به دومین ثبت ملی، اذعان داشت: "مهارت پخت و فرهنگ شیرینی توتک" در البرز مهم بود چرا که از دیرباز شیرینی توتک در کرج و استان البرز جایگاه خاص و ویژه ای داشته و علاوه بر اینکه این شیرینی مخصوص این استان است در فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این دیار نقش به سزایی داشته است به طوری که در ایام نوروز تمامی مردم به میمنت نوروز از این شیرینی استفاده می کردند و پخت آن یادآور این ایام است علاوه بر آن در مراسم های عروسی نیز از آن استفاده می کردند. 

مدیر میراث فرهنگی البرز، تصریح کرد: در نظر است با توجه به اینکه اکثر ساکنان استان البرز از مناطق دیگر به این استان آمده اند؛ نسبت معرفی این شیرینی و فرهنگ بومی البرز در قالب جشنواره ها اقدام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.