ابوالفضل شاه بیگ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این برنامه آموزشی - آزمایشگاهی با هدف آشنایی دانش آموزان با مفهوم و کاربردهای فناوری نانو در زندگی به اجرا در آمد.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت آموزش این کارگاه های آموزشی را اساتید دانشگاه تهران ، شهید بهشتی ، خوارزمی و محققان فعال در حوزه فناوری نانو پژوهشسرای دانش آموزی ملاصدرا کرج بر عهده داشتند، اظهار کرد: در کارگاه فناوری نانو و کاربردهای آن روش های شناسایی نانو مواد، اطلاع در خصوص محصولات داخلی و جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو و توسعه فناوری در محیط های علمی - تحقیقاتی به منظور شناسایی دانش آموزان مستعد و علاقمند در دستور کار ی بزرگداشت دهه فجر قرار گرفت.
وی بیان کرد: در این کارگاه ها موضوعاتی چون معرفی فناوری نانو، علت اهمیت مقیاس نانو، طبقه بندی و انواع، ساختار و خواص و روش های تولید نانو همراه با انجام آزمایش های ساخت نانو ذرات مس و تولید پارچه های آب گریز مورد بررسی قرار گرفت و بارش فکری بین اساتید و دانش آموزان انجام شد.
وی تصریح کرد: در کارگاه اپتو الکترونیک نیز بررسی نمودارهای بازار کار مربوط به این علم در ایران و جهان، آموزش مقدماتی مبانی علم اپتوالکترونیک و طراحی و ساخت دستگاه امنیت لیزری در راستای ایجاد انگیزه ، ارتقاء سطح خودباوری دانش آموزان در طراحی و ساخت محصولات دانش بنیان و ساخت یک محصول پر کاربرد در صنعت امنیت صورت گرفت.
وی اضافه کرد: در کارگاه استعداد یابی بر اساس نظریه هوش های چندگانه نیز تفاوت های افراد، تنوع فراوان روش های یادگیری، شیوه های ارزیابی و اثرات مختلف این روش ها، هوش هیجانی ترسیم و تفسیر شد.
رئیس اداره مدارس استعداد های درخشان و دانش پژوهان البرز ادامه داد: دانش آموزان در کارگاه هیدروکسیدآپاتایت ' استخوان مصنوعی' که نوعی ماده سنتزی است که امکان درمان هزاران بیماری که منتظر جراحی جوش استخوان هستند را فراهم می کند هم آشنایی پیدا کردند.
شاه بیگ خاطر نشان کرد: این فناوری جدید به هزاران بیمار نیازمند به پیوند استخوان یا ترمیم استخوان کمک می کند زیرا این فناوری قابلیت جذب کلسیم را دارد و مانند استخوان معمولی رشد می کند و همچنین در دندان پزشکی و ساخت خمیر دندان هایی که باعث از بین رفتن پوسیدگی می شود کاربرد فراوان دارد.
وی به کارگاه آموزشی آشنایی با زلزله و روش های کاهش خطرات آن با بهره مندی از دانش نانو پرداخت و افزود: موضوعات این کارگاه را آشنایی با مبانی زلزله، گسل های فعال ایران و روش های کاهش خطرات زلزله تشکیل داد.
وی بیان کرد: در این کارگاه تخصصی بر فراگیری دانش پایه در خصوص زلزله و عوامل آن، وضعیت لرزه خیزی ایران و استان البرز و فراگیری روش های ایمن سازی منزل، مدرسه و روش های پناه گیری در هنگام زلزله مطالب لازم ارائه شد.
وی تاکید کرد: در کارگاه خاک، انسان و محیط زیست هم در زمینه خاک و کارکردهای آن ، تامین و پالایش آب و امنیت آب ، نقش در مقابله با تغییر اقلیم، اثر بر آلودگی هوا- مقابله با گرد و غبار، حفاظت تنوع زیستی ، تعیین بافت خاک، ظرفیت نگهداری و نفوذپذیری آب در خاک ، تنفس ، ساختمان و نقش فیلتر کنندگی خاک نکات مهم بیان شد.
در حاشیه برگزاری این کارگاه های آموزشی، نمایشگاه دانش آموزی با عنوان ' رویداد انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن ' نیز در سه سالن دبیرستان فرزانگان آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج دایر شده بود.
البرز بیش از 459 هزار دانش آموز دارد که حدود 7 هزار نفر از این جمعیت دانش آموزی استان در مدارس استعداد های درخشان تحصیل می کنند.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر** انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.