به گزارش ایرنا، فردین حکیمی عصر چهارشنبه در تشریح روند درمانی توله خرس قهوه ای که در مرکز نگهداری حیات وحش پارک چمران کرج مراحل درمانش انجام می شد، افزود: این بچه خرس حدود 3 ماه پیش در روستای لانیز محور کرج- چالوس در نیمه شب پس از برخورد با یک دستگاه خودروی زانتیا به شدت مجروح شد که پس از روشن شدن هوا مردم متوجه موضوع شده و توله خرس مجروح که هنوز زنده بود توسط عوامل راهداری گچسر به نیروهای محیط زیست استان البرز تحویل شد.
وی اظهار داشت: پس از آن تیم دامپزشکی سرصحنه حاضر شده و با اقدامات لازم این گونه بلافاصله به همراه محیط بانان و دامپزشک محیط زیست استان البرز به تهران منتقل شده و در بیمارستان مرکزی دامپزشکی تحت معاینه و اقدامات تشخیصی قرار گرفت.
وی گفت: در معاینات و آزمایش های اولیه مشخص شد که این توله خرس دچار خونریزی گسترده از ناحیه مغز و شش ها شده و همچنین در استخوان گونه و فک این حیوان نیز آثار شکستگی مشاهده شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت: اقدامات به موقع تیم دامپزشکی حیات وحش استان البرز به سرپرستی دکتر امید مرادی و همکاری دکتر مجید درگی این گونه را از مرگ حتمی نجات داد در صورتیکه بیش از 95 درصد تصادفات با حیات وحش منجر به مرگ گونه می شود.
وی با بیان اینکه پس از 88 روز دوره درمانی، شب گذشته آخرین درمان دارویی بر روی این گونه انجام شده، اظهار داشت: هنوز زمان برای رها سازی این گونه در محیط طبیعی فرا نرسیده است زیرا در فصل سرما خرس ها به خواب زمستانی می روند که برای رسیدن به این وضعیت باید ذخیره چربی مناسبی داشته باشند ولی امید البرز با این شرایط نمی تواند در طبیعت رها شود و تا حدود 3-2 ماه آینده در یکی از مراکز حیات وحش نگهداری خواهد شد تا به سلامت کامل برسد.
حکیمی بیان داشت: ما نام 'امید البرز' را برای این توله خرس انتخاب کردیم تا امید داشته باشیم که شاهد رهاسازی مجدد آن در طبیعت هستیم.

**تصادفات جاده ای سومین عامل تهدیدکننده حیات وحش
وی در ادامه تصادفات جاده ای را سومین عامل تهدیدکننده حیات وحش عنوان کرد و افزود: از دلایل اصلی این امر جاده سازی هایی است که ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت نمی شود.
وی گفت: در استان البرز زیاد شاهد این وقایع نیستیم ولی در دیگر استان های کویری و دشتی شاید هفتگی شاهد تصادفات با گونه های کمیابی همچون یوزپلنگ باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در سال های اخیر با اقدامات به موقع تیم دامپزشکی حیات وحش استان میزان مرگ و میر در اثر تصادفات جاده ای به کمتر از 5 درصد رسیده است این در حالی است که قبل از آن 90 درصد حیات وحش زنده نمی ماندند.
حکیمی یادآور شد که زنده ماندن این توله خرس البرزی در کشور بی نظیر است زیرا بیشتر این گونه ها همانطور که چندی پیش در گلستان اتفاق افتاد در اثر این وقایع می میرند که اینکار حاصل تلاش دامپزشکان و اصحاب رسانه است.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.