مهدی فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سال جاری سال بازنگری و ساماندهی طرح‌های مرتع داری در استان البرز خواهد بود، اظهار کرد: ضمن بروز رسانی طرح‌های مرتع داری موجود، برای آن بخش‌هایی از استان که هنوز طرح‌های مرتع داری تهیه نشده این مهم با مشارکت مرتع داران اجرایی خواهیم شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرایی کردن تمامی اقدامات موردنظر در سال جاری جشن ساماندهی مراتع استان عملیاتی شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۰ طرح مرتع داری در البرز مصوب شده است، گفت: از این تعداد حدود ۴۵ طرح به مرحله عقد قرارداد رسمی رسیده است.

فتحی عنوان کرد: در سال جاری ضمن اینکه قرار است ۴۵ مورد باقیمانده از ۹۰ طرح مرتع داری به مرحله عقد قرارداد برسد، برنامه‌هایی نیز مدنظر داریم تا این ۹۰ طرح و همچنین طرح‌های جدیدی که به این رقم افزوده خواهد شد را بر اساس شیوه‌ها و سبک‌های جدید به روز بازنگری کنیم.

وی یکی از دستاوردهای اجرای طرح‌های مرتع داری را ساماندهی مراتع استان برشمرد و گفت: در حال حاضر از مراتع تنها برای علوفه دام استفاده می‌شود، اما وقتی طرح مصوب شود می‌توان اقداماتی مانند توسعه گردشگری، تولید گیاهان دارویی و یا زنبورداری اجرایی شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با تاکید بر اینکه نتایج مثبت طرح‌های مرتع داری تا یک سال و نیم دیگر مشخص می‌شود، در پاسخ به این سوال که مرتع داران می‌توانند برای اجرای طرح با بخش خصوصی مشارکت کنند، گفت: مجوز به مرتع دار داده می‌شود و طرف قرارداد منابع طبیعی، شخص مرتع دار و یا کسی است که در آنجا حقوق عرفی دارد، اما او می‌تواند در قالب جذب سرمایه گذار یک فعالیت و برنامه خاص که مورد تأیید منابع طبیعی است را در سطح مرتع اجرایی کند.

فتحی در خصوص فعالیت‌های مجاز که در قالب طرح‌های مرتع داری می‌توان در سطح مراتع استان اجرایی شود، گفت: همه برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی از سوی مرتع داران را بررسی می‌کنیم اما به یقین با پیاده سازی برنامه‌هایی موافقت خواهد شد که در راستای ارتقای منابع طبیعی باشد به عنوان نمونه برای صنعت اکو توریسم، پرورش زنبور عسل و یا برداشت گیاهان دارویی مراتع به طور کامل آمادگی دارند.

وی عنوان کرد: تمامی این موارد منوط به مصوب شدن طرح‌های مرتع داری و صدور مجوز از سوی منابع طبیعی برای انجام این فعالیت‌ها است، به یقین اجرا شدن طرح‌های مرتع داری البرز موتور محرکه‌ای برای منابع طبیعی استان در سال جهش تولید خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1424153
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.