سایه منحوس کرونا از هفته ها پیش بر تمام بخش های کشور سنگینی می کند و کمتر شغلی پیدا می شود که از گزند این میهمان ناخوانده در امان مانده باشد.

یکی از بیشترین آسیب های این ویروس به تولیدکنندگان چه در بخش های صنعتی و چه کشاورزی وارد شده که بیش از پیش افکار عمومی و مسوولان مربوطه را نگران کرده است.

از جمله مشکلات بخش کشاورزی افزایش هزینه حمل و نقل محصولات، بالارفتن  هزینه تولید همچون افزایش دستمزد کارگران و افزایش نرخ نهاده ها می باشد.

ایجاد مشکل ناشی از کرونا در بازار چه عرضه و چه تقاضا در سراسر دنیا مشهود است و تعادل بازار جهانی را بر هم زده به طوریکه بسیاری از مشاغل به خصوص مشاغل خرد و کوچک در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفتند.

اما این بحران بر تولیدکنندگان داخلی که همواره با مسایل مختلفی داخلی و خارجی همچون تحریم،‌ نوسان نرخ ارز، محدودیت صادرات و واردات درگیر هستند، فشار بیشتری را وارد کرده است.

از جمله تولیدکنندگانی که کرونا آن‌ها را متحمل خسارت و ضرر و زیان کرده است، تولیدکنندگان بخش کشاورزی در بعضی از استان ها است ولی با تمهیدات اندیشیده شده در البرز کشاورزان با آمادگی بیشتری با این بحران روبرو شدند.

استان البرز با برخورداری از ۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی ۴۸ صدم درصد اراضی کشاورزی کشور دارد.

بالا بودن متوسط تولید محصول در واحد سطح نسبت به متوسط کشوری از شاخص های ویژه بخش کشاورزی استان البرز است.
سالانه حدود ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان البرز تولید می شود و این استان بخشی از سبد غذایی خانواده های ایرانی را تامین می کند.
در برخی از محصولات بالاترین متوسط تولید درواحد سطح به استان البرز اختصاص داشته و این موضوع گویای بهره مندی البرز از شرایط مناسب تولید است.
در استان البرز سالانه حدود ۹۳۳ هزار تن انواع محصولات زراعی، ۵۳۲ هزار تن انواع محصولات باغی و ۴۷۸هزار تن انواع محصولات دامی تولید می شود.
کشاورزان و بهره برداران البرزی با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در استان همچون استفاده از آخرین دستاوردها و تحقیقات موسسات تحقیقاتی مستقر در استان توانسته اند به موفقیت های بسیار خوبی در کشور دست یابند که استفاده از این تجارب سبب شده که در شرایط بحرانی کرونا نیز بتوانند به خوبی عمل کنند.
مدیر امور زراعت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در دورانی از کشت قرار داریم که محصول غلات همچون گندم، جو و کلزا در مرحله داشت قرار دارند و کشت بهاره که شامل ذرت است از حدود ۲۰ روز دیگر آغاز می شود.

علی حیدری افزود: برای کشت ذرت هماهنگی لازم با شرکت های واردکننده بذر از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عمل آمده تا بذر در اختیار عوامل توزیع قرار گیرد تا با نرخ دولتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون از لحاظ نهاده ها همچون بذر و کود کمبودی احساس نشده، اظهار داشت: این نهاده ها به میزان کافی و با قیمت مصوب سال گذشته تهیه شده است.

وی گفت: در کشت بهاره به طور معمول از کود سرک استفاده می شود که ۳۵۰۰ تن ذخیره استراتژیک کود ازته را داریم و در کشت محصول غلات و کلزا نیز کمبود چندانی احساس نشد.

حیدری همچنین در خصوص بذر سبزی و صیفی افزود: بذر سبزی، گوجه فرنگی و پیاز که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده از اوایل دی ماه با قیمت مصوب دولتی توزیع شد که ضمن اینکه کمبودی در این محصولات در استان احساس نشد قیمت بازار را هم شکست و قیمت معقولی در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی در خصوص افزایش بعضی از هزینه ها، اظهار داشت: افزایش دستمزد کارگران فصلی از قبل از کرونا مطرح شده به طوریکه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش دستمزد داشته اند ولی هنوز با همان دستمزد قبل از عید کار انجام می دهند.

رییس اداره زراعت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز در خصوص شرایط کار کارگران در بحران کرونا، گفت:‌همواره به آن ها رعایت الزامات بهداشتی همچو شستن دست و استفاده از ماسک و دستکش به آن ها از طریق بخش ترویج گوشزد و اطلاع رسانی می شود.

در سال جاری ۱۰ هزار و ۶۶۰ هکتار از اراضی زراعی البرز زیر پوشش کشت گندم قرار گرفته و ۶۷۰۰ هکتار به کشت جو آبی و ۹۰۴ هکتار به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.