مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علمی  کاربردی کشور گفت: در حال حاضر در مراکز دانشگاهی بین المللی کشور حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل داریم که بناداریم آن را به ۷۰ هزار نفر برسانیم.
به گزارش ایسنا منطقه البرز، محمودرضا دلاور امروز سه‌شنبه ۲۲ مرداد در مراسم راه اندازی مرکز آموزش بین المللی قند کرج با اشاره به اینکه دانشگاه جامعه علمی کاربردی از دو سال نیم‌ پیش در راستای بین المللی سازی دانشگاه اقداماتی صورت داده؛ اظهار کرد: در این راستا برای تعدادی از مراکز زیر مجموعه خود مجوز فعالیت‌های بین المللی از وزارت علوم‌ را اخذ کردیم.
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: در مرحله اول پذیرش دانشجویان غیرایرانی و غیر بورسیه ای شهریه پرداز را طبق مکاتبات با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباطات را از تیر ۹۷ شروع کردیم.
وی با اشاره به اینکه در ادامه استعلام مراکز برتر دانشگاهی را از وزارت علوم دریافت کردیم، گفت: در ادامه معرفی رشته‌های برتر دانشگاهی و همچنین مراکزی که در استان‌ها طبق سنجش انجام شده از پتانسیل کافی برای بین المللی شدن برخوردار هستند را دنبال کردیم.
دلاور افزود: امکانات رفاهی، ورزشی و زیر ساخت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری از فاکتورهای بین المللی شدن مراکز دانشگاهی علمی کاربردی بوده است، گفت: در نهایت از ۱۶ مرکز که در شش کلانشهر تهران، کرج، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز قرار دارند؛  دو مرکز علمی کاربردی کوشای تهران و قند کرج برای بین المللی شدن تایید شد. 
این مسئول بیان کرد: سه مرکز دیگر در تبریز، اصفهان و شیراز نیز قرار است در سه ماه آینده برای بین الملی شدن ارزیابی شوند.
وی ابراز کرد:  در کنار این موارد؛ مرکز کیش نیز موفق شده از شورای گسترش مجوز فعالیت های بین المللی را دریافت کند. 
وی توضیح داد: ظرفیت پذیرش دانشجو در این مراکز بین المللی بسته به ظرفیت و پتانسیل‌های استانی متغیر است.
وی توضیح داد: بدون شک تبلیغات بین المللی، پیگیری تفاهم نامه‌ها با دیگر کشورها و داشتن بازارچه‌های آموزشی از جمله ظرفیت‌هایی است که در جذب دانشجو تاثیر دارد.
دلاور افزود: در حال حاضر ۵۴۶ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علمی کاربری تحصیل می‌کنند که بیشتر آنها اتباع افغانستان و عراق هستند. این مسئول بیان کرد:  این دانشجویان در چهار گروه صنعت، مدیریت، کشاورزی و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول تحصیل هستند.
وی با اشاره به صنعتی بودن البرز و نزدیکی آن‌ به پایتخت عنوان کرد: امکانات نرم افزاری و وجود مدرسین مجرب و با تجربه و امکانات پژوهشی و مراکز رشد در البرز سهم مهمی در جذب دانشجو و بین المللی شدن مراکز دانشگاهی ما بوده است.
مشاور رئیس و مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی کشور در مورد فرآیند بین المللی شدن دیگر مراکز علمی کاربردی گفت: هم اکنون  ۶۰۰ مرکز آموزشی علمی کاربردی در کشور داریم اما از آنجایی که دانشجویان خارجی انتظارات زیادی دارند؛ حساست زیادی برای صدور بین المللی شدن این مراکز به خرج می دهیم.
وی تاکید کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر دانشجویان در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی تحصیل می‌کنند اما حدود هزار دانشجوی کارشناسی ارشد نیز داریم، برنامه ریزی ما این است که ۷۰ درصد دانشجوهای ما کاردانی و ۳۰ درصد کارشناسی باشند و آنها را برای بازار کار آماده کنیم.
دلاور ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰‌ باید ۳۰ درصد کل دانشجویان کشور مهارتی شوند که در حال حاضر این نسبت حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است .
وی با بیان اینکه آموزش با کیفیت که کلید اصلی توسعه پایدار است؛ تصریح کرد: در زمینه تبادل استاد و دانشجو یکی از اهدافمان برای به کارگیری نیروهای متخصص در کشورهای اروپایی است چون این کشورها با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم.
وی گفت:  ما می‌توانیم فارغ التحصیلان خود را به سوی این کشورها هدایت کرده و در مقابل از تجربیات بازار کار این کشورها از جمله دانش اساتید استفاده کنیم.
وی در مورد نقش وزارت علوم در کمک به بین المللی شدن مراکز دانشگاهی داخلی کشور عنوان کرد: در حال حاضر در مراکز دانشگاهی بین المللی کشور حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دانشجوی خارجی شاغل در حال تحصیل داریم که بناداریم آن را به ۷۰ هزار نفر برسانیم و وزارت علوم با اقداماتی از جمله راه اندازی کارگروه‌های بین المللی در این مهم مشارکت دارد. |
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.