رئیس اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه باید اصلاحاتی در وضعیت خرید کشورهای همسایه از ایران صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اغلب کشورهای   همسایه به ریال از ما خرید می‌کنند و ارزی در حال رد و بدل شدن نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، رحیم بنامولایی امروز یکشنبه 13 مرداد در جلسه هم اندیشی با صادرکنندگان و بازرگانان استان اظهار کرد: متاسفانه طی یکسال گذشته قفل بزرگی به صادرات کشور خورده است.

وی ادامه داد: سیاست گذاری نادرست از طرف بانک مرکزی و ابلاغ بخش نامه‌های لحظه‌ای از مهمترین عوامل بروز مشکلات صادراتی در کشور شده است.

وی توضیح داد: نداشتن برنامه ریزی مناسب برای کنترل بازار و تصمیمات لحظه‌ای آسیب‌های جدی به صادرات زده که این امر در نهایت به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود .

این مسئول با اشاره به اینکه تا کنون بخش خصوصی از تصمیمات لحظه‌ای بخش دولتی ضررهای زیادی دیده، تصریح کرد: این تصمیمات لحظه‌ای باعث از دست دادن بازارهای بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور شده است .

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه با اشاره به مشکلاتی که صادرکنندگان برای واردات مواد اولیه دارند، افزود: تولیدکنندگان مواد اولیه خود را در بازاری تهیه می‌کنند که قیمت‌های آن روز به روز تغییر می‌کند که این امر باعث بالا رفتن مداوم هزینه‌های تولید می‌شود .

بنامولایی همچنین از تعرفه‌های گمرکی بالا گلایه کرد و گفت: این تعرفه‌های بالا مشکلات زیادی برای صادر کنندگان ایجاد کرده که باید با نگاهی کارشناسانه اقداماتی برای اصلاح آن صورت بگیرد .

این مسئول گفت: با توجه به اینکه صادر کننده از مالیات ارزش افزوده و عملکرد در سود معاف است، تا چندی پیش صادرکنندگان توجه چندانی به عددی که گمرک ثبت می‌کرد نداشتند ولی همین تعرفه‌ها الان دردسر ساز شده که این نشان می‌دهد عدد و رقمی که دولت برای صادرات و واردات اعلام می‌کند غلط است و بر اساس نرخ واقعی نیست.

وی با بیان اینکه باید اصلاحاتی در وضعیت خرید کشورهای همسایه از ایران صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اغلب کشورهای   همسایه به ریال از ما خرید می‌کنند و ارزی در حال رد و بدل شدن نیست.

بنا مولایی توضیح داد: اشتباه دولت این است که بالا رفتن و پایین آمدن نرخ ارز تاثیری در قیمت‌های صادراتی در کشورهای همسایه ندارد.

وی ادامه داد: راهکار ما در شرایط تحریم تهاتر است و اتاق‌های بازرگانی این آمادگی را دارند تا با   تعامل با رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌ها شرایط فروش کالاهای ایرانی را تغییر دهند .

وی گفت: بدون شک با اجرای سیاست‌های هوشمندانه می‌توانیم از شرایط اقتصادی سخت امروز گذر کنیم .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.