به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کلزا یک گیاه دانه روغنی با تولید روغن نباتی مرغوب است که میزان روغن دهی آن بین 39 تا 44 درصد در روش های مختلف روغن گیری می باشد.
وی با بیان اینکه روغن گیری از این دانه به 2 روش سرد و گرم انجام می شود، اظهار داشت: در روش سرد روغن گیری حدود 39 درصد روغن و در روش گرم تا 44 درصد روغن استحصال می شود.
موسوی ، استفاده از ارقام پر بازده را به عنوان یکی از راهکارهای ضروری برای افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان کرد و گفت: این مهم با بکارگیری ارقام آزاد گرده افشان( op) و ارقام هیبرید اصلاح شده داخلی و خارجی میسر خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری یک هزار و 500 کیلوگرم بذور با ارقام مختلف داخلی و خارجی بین کلزاکاران استان توزیع شده، افزود: فصل کاشت دانه روغنی کلزا اواخر تابستان و اوایل فصل پائیز بوده که به عنوان گیاه یک ساله در خردادماه سال بعد برداشت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: میزان کشت این دانه روغنی در سال زراعی گذشته 735 هکتار بود که امسال بنا به دلایلی در البرز کاهش یافته است.
وی گفت: سرمای شدید فروردین ماه سال جاری سبب شد تا کلزا کاران متحمل خسارت شوند وانگیزه آنان برای توسعه کشت کلزا کاهش یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: بیشتر کشاورزان در طول سال زراعی تمایل به انجام 2 کشت دارند لیکن کشت کلزا چنین فرصتی از آنان می گیرد .
وی تاکید کرد که با توجه به اهمیت کاشت دانه روغنی کلزا انتظار می رود از کشاورزان در این بخش حمایت ویژه شود.
موسوی با بیان اینکه زارعان البرز در تولید محصولات کشاورزی در کشور پیشتاز هستند، افزود: 2 سال پیش البرزی ها 2 هزار و 850 کیلوگرم در هکتار کلزا برداشت کردند که در کشور رتبه دوم را به دست آوردند اما سال زراعی گذشته به علت سرمازگی این رقم به حدود یک / سوم کاهش یافت .
وی یکی از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی را توسعه عمودی و افزایش بهره وری و برداشت محصول دانست و اظهار داشت: ما در صدد افزایش سطح زیر کشت نیستیم بلکه با انجام اقداماتی همچون کنترل به موقع آفات و بیماری ها و استفاده از کود و آبیاری مناسب در تلاش برای افزایش برداشت محصول هستیم .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از جمله اقدامات برای حمایت از کلزا کاران را، افزایش مراکز خرید کلزا در سطح استان، پرداخت به موقع و سریع وجه محصول تحویلی (حداکثر 48 ساعت پس از تحویل محصول)، تأمین بذور اصلاح شده OP و هیبرید به مقدار مورد نیاز از منابع داخلی و تولید کنندگان معتبر خارجی، پرداخت یارانه برای بذور مصرفی و اعطای یارانه (وام بلاعوض) به میزان 50 درصد قیمت دستگاه های کارنده های کلزا (ریزدانه کار) عنوان کرد.
وی از دیگر این اقدامات را اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت کلزا به مبلغ حدود 30 میلیون ریال به ازای هر هکتار برشمرد.
موسوی همچنین به فعالیت های ترویجی و آموزشی شامل انجام بلوک بندی برای کارشناسان جدیدالاستخدام به منظور حضور کارشناسان در مزارع برای راهنمایی و هدایت به موقع کشاورزان در کشت و نظارت بر مراحل داشت و برداشت محصول و اجرای برنامه های آموزشی در زمینه معرفی ارقام جدید گیاه کلزا برای افزایش این کشت اشاره کرد.
وی، نحوه کشت و تنظیم ادوات کارنده برای کارشناسان ناظر و کشاورزان، مکاتبه با تمام مراکز تحقیقاتی و ادارات دولتی و بزرگ مالکان دارای اراضی زراعی بیش از 10 هکتار در استان به منظور تعریف الگوی کشت و درخواست برای گنجانیدن کشت کلزا در برنامه کشت مزارع مورد نظر، برگزاری جلسات فنی برای رفع مسائل و مشکلات پیش روی توسعه کشت کلزا در شهرستان های تابعه را از دیگر این فعالیت های ترویجی برای توسعه کشت کلزا برشمرد.
وی، توسعه کشت کلزا را یکی از راهکارهای اساسی افزایش تولید روغن خوراکی در داخل کشور برشمرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با توسعه کشت و افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح بتوانیم به این هدف مهم برسیم.
موسوی گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری یک هزارو 420 تن کلزا در استان تولید و برداشت شود.
استان البرز دارای حدود 68 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که 35 هزار هکتار آن را اراضی زراعی تشکیل می دهد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.