زهره کثیری روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: نوجوانان و جوانانی که ارتباط صمیمی و مشتاقی با اعضای خانواده دارند و از قرار گرفتن در کنار آنها ابراز رضایت می کنند در دام آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد گرفتار نمی شوند.
وی اظهار کرد: خانواده بویژه پدر و مادر باید با رفتارهای مناسب خود کاری کنند که فرزندان با تکیه و حضور همیشگی در کنارشان از آسیب های حقیقی و مجازی در امان باشند.
این روانشناس افزود:خانواده ها در عین حال باید نحوه تقویت عزت نفس، خویشتن داری، اعتماد نکردن به افراد ناشناس و گریز از تهدیدات و آسیب های موجود در جامعه را به فرزندان خود بیاموزند.
کثیری با بیان اینکه خانواده، کوچکترین نهاد اجتماعی است که زیرساخت واحدهای بزرگتر به شمار می‌رود، گفت: میزان موفقیت و سهمی که افراد برای ایفای نقش در جامعه دارند بستگی کامل به نحوه رشد، تربیت و شکوفایی ‌استعدادهای آنها در کانون خانواده دارد.
وی یادآور شد: بر این اساس نقش خانواده بعنوان مانع بزهکاری نوجوانان و در عین حال عامل رشد ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی فرزندان بسیار واضح است.
این روانشناس ارشد تربیتی تصریح کرد: زمانی که فرزند از کانون خانواده اش بدلیل شرایط نامناسب روحی و عاطفی رانده می شود می تواند در هر گردابی که با رنگ و لعابی زیبا، او را به خود مجذوب می کند، گرفتار شود.
کثیری با بیان اینکه همفکری، همگامی و همدلی در خانواده موجب ایجاد نظم، تعادل و اعتماد بین اعضاء می شود، هشدار داد: هرگونه اختلال در نظم خانواده می تواند به بزهکاری اعضاء خانواده از جمله فرزندان منجر شود.
وی بر این اساس به خانواده ها توصیه کرد که تا حد ممکن گرمی و صفای کانون خانواده و دلبستگی و وابستگی فرزندان را به خود حفظ کنند زیرا هیچ مامنی آسوده تر و ایمن تر از کانون گرم خانواده نیست.
ت/6994/ 6027
خبرنگار: آرزو فلاح * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.