به گزارش ایرنا، دکتر ' علی اکبر پورفتح الله ' روز دوشنبه در مراسم راه اندازی دستگاه های غربالگری کیفیت و سلامت خون در اصفهان که بصورت ویدیو کنفرانس انجام شد، افزود: تشکیل مراکز منطقه ای و متمرکزی تشخیص و ارزیابی کیفیت و سلامت خون، می‌تواند تعداد آزمایش و سنجش خون را تا یک میلیون افزایش دهد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران همچنین خاطرنشان کرد: بررسی و ارزیابی کیفیت خون بصورت متمرکز، هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و از لحاظ زمانی نیز مقرون به صرفه است.
وی اضافه کرد: راه اندازی چنین مراکزی، زمان ارزیابی و سنجش کیفیت و سلامت خون های اهدایی را به یک پنجم کاهش می دهد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: 90 درصد از کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال حاضر غربالگری خون و فرآورده‌های خونی را بصورت متمرکز انجام می دهند.
وی اضافه کرد: برای مثال در هلند تمامی آزمایش های مربوط به سلامت و کیفیت خون تنها در یک مرکز انجام می شود، کانادا و ترکیه نیز تنها از چهار مرکز سنجش سلامت و کیفیت فرآورده های خونی برخوردارند.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز تشخیص و ارزیابی سلامت و کیفیت خون در کشور زیاد است، گفت: این تعداد کاهش خواهد یافت.
پورفتح الله تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از تجهیزات مرتبط با انتقال خون سالها قبل وارد کشور شده و هم اکنون ایران به گورستان این تجهیزات و وسایل تبدیل شده است زیرا فنآوری بسیاری از این دستگاه ها مربوط به سالها پیش می باشد و به دلیل عدم راه اندازی در آن زمان هم اکنون نسل دستگاه ها و فناوری ها تغییر کرده و آن دستگاه ها و تجهیزات دیگر قابل استفاده نیست.
به گزارش ایرنا، دستگاه های غربالگری کیفیت و سلامت خون برای نخستین بار در کشور روز دوشنبه همزمان با سه استان دیگر در اصفهان راه اندازی شد.
پورفتح الله در این باره گفت: اصفهان، تهران، تبریز و شیراز نخستین شهرهایی هستند که این دستگاه در آن راه اندازی شده است و در آینده ای نزدیک این دستگاهها در مشهد و ساری نیز راه اندازی خواهد شد.
براساس اعلام سازمان انتقال خون ایران، این دستگاه ها می توانند در یک ساعت ۳۰ تا ۴۰ فرآورده خونی را لحاظ شاخص های کیفی و سلامت مورد سنجش قرار دهند.
طی 9 ماه امسال بیش از 130 هزار نفر به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند که 101 هزار نفر آنها موفق به اهدای خون شدند و از 101 هزار واحد خون ‌های اهدایی بیش از 250 هزار واحد انواع فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.
96.5 درصد اهدا کنندگان خون در استان اصفهان را مردان و 3.5 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند.
ت / 6020 / 2093 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.